VARMEANLEGGET

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

VARMEANLEGGET

Post by geirkenn »

Har nå kjørt min nyinnkjøpte CX en uke og er strålende fornøyd. Men en liten særegenhet har jeg oppdaget. Når jeg starter bilen starter et spjeld antar jeg i varmeanlegget og slå. Når jeg da slår på defrosterknappen gir det seg. Når jeg slår av defrosterknappen begynner klapringen igjen. Andre ganger skjer dette ikke og alt er fryd og gammen. Noen forslag til hva dette kan være?? :mrgreen:
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

bytte føler i taket
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: VARMEANLEGGET

Post by Citroencx »

geirkenn wrote:Har nå kjørt min nyinnkjøpte CX en uke og er strålende fornøyd. Men en liten særegenhet har jeg oppdaget. Når jeg starter bilen starter et spjeld antar jeg i varmeanlegget og slå. Når jeg da slår på defrosterknappen gir det seg. Når jeg slår av defrosterknappen begynner klapringen igjen. Andre ganger skjer dette ikke og alt er fryd og gammen. Noen forslag til hva dette kan være?? :mrgreen:
Fremme på høyre side sitter det et spjeld som regulerer luften oppe og nede. Altså fordelingen opp/ned. Du ser den når du fjerner side dekselet i konsollen høyre side.

Dette er festet til en elektomotor som står med kontant pådrag.
Da vil du få en klik-klik-klikk lyd fordi tennene i denne plastoverføringen glipper på tannhjulet.

Hurtigløsning.: koble av kontakten til servomotoren.

Lengere løsning: Moter en speningreduskjon på motoren slik at den blir svakere. Modofiser braketten som motoren sitter på slik at den presser hardere mot tennene.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Da vil du få en klik-klik-klikk lyd fordi tennene i denne plastoverføringen glipper på tannhjulet.
Det kan vera nok berre å stramma skruen/muttaren som held motoren på plass, har sannsynlegvis losna litt.
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Takk for svarene skal straks sjekke det opp. :)
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Fikk akkurat den samme feilen i morges. "Klakkelyder" når jeg slår av defrosteren. Virker nesten som at spjeldet kommer til stoppstilling, uten at strømen blir brutt. Er det et rele et sted som skal stoppe det?

Er rart det med at flere avogtil får samme feil samtidig på CX'ene sine... skulle tro det var noen slags tankeoverføring ett sted her... :? :roll:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Nej, det är inget relä! Strömmen står på konstant!!!!! Det SKA vara så! Mycket vanligt fel på gamla Cx.Fixa motorn så att den inte kan kugga över.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:
Er rart det med at flere avogtil får samme feil samtidig på CX'ene sine... skulle tro det var noen slags tankeoverføring ett sted her... :? :roll:

IngKogni2
har noe med vinter+kulde=større slitasje å gjøre. :wink: eller som noen ville sagt det: tingenes iboende fandenskap :o om det da ikke er öglan :shock:
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Så lenge vi snakker om the worlds finest så kan det vel umulig være iboende faenskap???? :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

geirkenn wrote:Så lenge vi snakker om the worlds finest så kan det vel umulig være iboende faenskap???? :D
Å jo da. Får den ikke riktig pleie og stell, med litt klapp og godord samt en dråpe rødvin i ny og ne, så skal jeg hilse og si at de kan bli sure og full av TIF. :wink: :D Det er lenge siden jeg innså at vi ikke har med en død ting å gjøre, men en ting med sjel. :shock: :D
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

ingkogni2 wrote:Fikk akkurat den samme feilen i morges. "Klakkelyder" når jeg slår av defrosteren. Virker nesten som at spjeldet kommer til stoppstilling, uten at strømen blir brutt. Er det et rele et sted som skal stoppe det?

Er rart det med at flere avogtil får samme feil samtidig på CX'ene sine... skulle tro det var noen slags tankeoverføring ett sted her... :? :roll:

IngKogni2
Dette er ikke til å spøke med. Skulle helst postet det i PM for jeg vet, jeg tror ikke jeg vet, at CX en min leser forumet for å finne ut av hva som er in for tiden. For eksempel overoppheting. Straks debatten stanset så var den normal igjen. Varmeapparat..... har virka perfekt helt til noen begynte å sladre om at det var på tide med en overhaling.

Jeg tør ikke poste symptomer her lenger, for gjør jeg det så vet jeg at den bilen får det. For den hersens bilen smugleser her. Det er jeg sikker på.

Og hvis noen nevner bærelagre her nå så.... kommer jeg til å :evil:

Ikke bare det man har dere lagt merke til at INGEN har 2 CXer??????
Neida de har en eller en hel haug!

Var den noen som sa kaniner?
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Jeg har faktisk bare 2. Men jeg ønsker meg en til. Nå har jeg en serie 1 som skal være finbilen min. En serie 2 akurat den jeg ønsket meg som bruksbil en GTI Automat. Så nå savner jeg bare en Turbo 2 som skal være kose og skrubil. Tro det eller ei men mere skal det ikke til før lykken er fullkommen. :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Tingenes iboende famdenskap, eller Murphys lov, er vel kjent for alle som har hatt Citroën i noen år. :roll: Og ikke bare CX... :(

Og det med at bilen leser forumet og de problemene som blir tatt opp her, det kan jeg jammen skrive under på! :shock: :shock:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

geirkenn wrote:Jeg har faktisk bare 2. Men jeg ønsker meg en til. Nå har jeg en serie 1 som skal være finbilen min. En serie 2 akurat den jeg ønsket meg som bruksbil en GTI Automat. Så nå savner jeg bare en Turbo 2 som skal være kose og skrubil. Tro det eller ei men mere skal det ikke til før lykken er fullkommen. :D
Men Saaben min ville du ikke ha særlig lenge! :wink:
Fint for meg, for nå kan jeg se den hver dag når jeg kjører forbi dens nye hjem :D

...og; jeg har også to CX-er, men det er kanskje bare et stadium på veien til å bli samler!

...og nå er vi off-topic så det holder :oops:
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Har man først fått smaken av Champagne er det vanskelig og bli fornøyd med og drikke cola sånn er det bare. Når det er sagt skulle jeg gjerne ha beholdt 96ern også. Det var et trivelig bekjentskap. :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Post Reply