Sikringer, Ikke så sikre likevel??

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Sikringer, Ikke så sikre likevel??

Post by Ørjan Nagelsen »

Har nå ved to anledninger fått ledningsbrann i bilen.

Den første episoden (ca 1,5år siden) da brant plutsselig all isolasjon av ledningene til grøftelykten fremme og masse røyk. kappet av restene og har ikke gjort noe med det enda. Regner med at en ledning har hatt kontakt med karosseriet. Og det har ikke vært noen feilkoblinger og ledningene er de originale uten noe skjøter eller triksing fra tidligere.

Den andre episoden skjedde bak i bagasjerommet, da røykte det voldsomt og det dryppet flammer ned fra bagasjeroms-lyset. alt smeltet rundt! Da var det noe i bag.rommet som har kommet borti slik at den ene av de to kontaktpunktene til pæren kom i kontakt med godset (som da er helt inntil!!) :shock:

Spørsmålet er om det ikke er sikringer på disse tingene?? det er jo ganske alvorlig hvis det ikke er! Spesielt i bagasjerommet der det ofte ligger løse gjenstander... Og grøftelyktene er jo også nær karrosseriet, spes lednigene som er tredd innimellom frontplaten :shock:
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

På min forrige brann kjølevifta opp, og på den noverande smelta boksen under baksetet og lysbrytaren. Kun ein gong har eg opplevd at ein sikring har gått, det var då eg kortslutta eine skiltlyset. Det betyr jo at bilane våre har bra sikringar! :D
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

For øvrig, pass på, serie 1 cx interiør brenner eksplosivt, ikke la barna sitte i bilen mens du handler. Jeg skulle kjøpe en -84 gti en gang - den brant opp mens den ble klargjort, inne i verkstedet. Poff så var interiøret bye bye.

:shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

serie 1 cx interiør brenner eksplosivt
Det er vel skumplasten i seti som er skummel? Er i allfall tilfellet med mange stovemøblar. Såg på fjernsynet ein gong at dei skulle rekonstruera ein brann i eit møbelhus. Dei fylte opp eit lager med møblar og sette fyr på i eine enden. Det brann so fort at TV-folki som var i andre enden måtte forlata ein del av utstyret sitt for å berga livet. :shock:
Kanskje ein idè å skjera til ny skumplast i eit brannsikkert materiale, då ville ein jo få "nye" seter ogso. 20-30 år gamal skumplast blir vel noko flatklemd og morken.
Skumplasten i serie 2 kan vel vera like brannfarleg? (Nokon som kan ta ein test?)
Last edited by hl on Wed 29 Mar, 2006 07:16, edited 1 time in total.
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

hl wrote:
serie 1 cx interiør brenner eksplosivt
Skumplasten i serie 2 kan vel vera like brannfarleg? (Nokon som kan ta ein test?)
Min 1988 22 TRS brant opp på 10-12 minutter da den var seks år gammel (105.000 km) Da brannvesenet kom, var bare støtfangeren bak urørt av flammene. Spesielt fort spredte det seg i interiøret - jeg har et lite brannsår på høyre ankel som minne (flammene kom ut under ved pedalene da jeg kjørte i ca. 50-60 km/t...).

Og hvilken bil kjøpte jeg igjen? Samme farge til og med! (Cassis nacré).
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
Post Reply