Vindusvisker CX type 1

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Vindusvisker CX type 1

Post by Tjensen »

Ja, det elektriske er det evige tullet. Nå er vindusviskeren blitt gradvis mer upålitelig gjennom år. Som regel blir det bedre hvis jeg får dratt løs konnektoren nærmest motoren og sprutet litt CRC. Men nå sitter den veldig fast og i tillegg stopper viskeren på tilbaketur midt på ruta når jeg slår av, som nok er noe i selve motoren.

Noe lurt jeg kan prøve ?
Hvor grusomt arbeid er det å skifte motoren ?

CX Turbo 1 1985 som har kjørt i Bergen siden 1998, derav slitasjen......
CX Turbo 1 1985
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvor grusomt arbeid er det å skifte motoren ?
Faktisk noe av det enkleste du kan skifte. :D Sitter i tre eller fire bolter + gjennomføringen. Til og begynne med kan du ta en titt her: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXEL.HTM#Vtork
Men det var dessverre ikke bilde av hele greia.
Kommer tilbake om jeg finner et bilde. Om ingen andre gjør det. :wink: :D
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Vindusvisker CX type 1

Post by Citroencx »

Tjensen wrote:Ja, det elektriske er det evige tullet. Nå er vindusviskeren blitt gradvis mer upålitelig gjennom år. Som regel blir det bedre hvis jeg får dratt løs konnektoren nærmest motoren og sprutet litt CRC. Men nå sitter den veldig fast og i tillegg stopper viskeren på tilbaketur midt på ruta når jeg slår av, som nok er noe i selve motoren.

Noe lurt jeg kan prøve ?
Hvor grusomt arbeid er det å skifte motoren ?

CX Turbo 1 1985 som har kjørt i Bergen siden 1998, derav slitasjen......
Bytt motor, det er så enkelt at man blir i godt humør av det.
Skru løs og klask inn en ny.

Smør gjennomføringen med grease!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sitter med fire skruer. En på hver side av motoren og en på hver side av gjennomføringen. Den store mutteren som sitter på gjennomføringen er av plastikk. (Det er den på serie 2,og jeg tror den er det på 1 også).
Mvh
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Post by Högger'n »

Har akkurat gjort denne jobben. ca 1 time med demontering sjekk pussing og innfetting av akslingen. Som Jon sier, 4 bolter, en på hver side av motoren og på hver side av akselgjennomføringen. (13mm pipe) Den store plastmutteren som sitter på øversiden løsner du mest med riktig pipe eller fastnøkkel. Til nød en stor skiftenøkkel. Tang er IKKE tingen her, plasten er gammel og sprø og knekker lett. Om denne mutteren er å få tak i ny vet jeg ikke, noen som vet? Når alt er ute, sett'n i skrustikka, (forsiktig) og ta av låsesplinten på oversiden. Pass på det er tetninger/skiver (på min 3 stk) under denne. På motorsiden sitter ett kuleless, svart plastkopp, denne må løsnes ellers så får du ikke akslingen ut. Gi'n ett rapp med ett hanmmerskaft eller lignende, mere skånsomt og raskere en å bryte den løs. Motordeksel løsnes også enkel, ta det av og sjekk eventulet gjør rent. Lykke til
Högger'n

Image
Post Reply