Lys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Lys

Post by tdbugge »

På min bil virker ikke kjørelyset når motoren er i gang.Må slå dei på sjølv..Men,har et problem eg vil løyse når tenning er avslått virker parklyset,bare parklys på et hakk på brytaren..men,når tenninga er på går det ikke da er det kun nærlys og fjernlys eg får på bilen.Hadde lyst å ordne dette da det er fint med kun park og dei gule grøftelysa eg har i støtfangeren...noen tips om hvordan eg skal gå fram her???
Tommy D.Bugge
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Noen som har noen tips her?
Tommy D.Bugge
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Lys

Post by citro1cx »

tdbugge wrote:På min bil virker ikke kjørelyset når motoren er i gang.Må slå dei på sjølv..Men,har et problem eg vil løyse når tenning er avslått virker parklyset,bare parklys på et hakk på brytaren..men,når tenninga er på går det ikke da er det kun nærlys og fjernlys eg får på bilen.Hadde lyst å ordne dette da det er fint med kun park og dei gule grøftelysa eg har i støtfangeren...noen tips om hvordan eg skal gå fram her???
bare en ting...det er pr definisjon ikke lov å kjøre med "bare" parklys og grøftelys. Grøftelys er noe man skal bruke i tillegg til vanlig lys. ellers når det gjelder kjørelyset ditt, kan det kanskje ha noe med at dieselbiler har en forsinkelse orginalt på automatiske kjørelys. Kjørelysen skal ikke komme på før glødingen er ferdig, dette for å spare batteriet naturligvis. Nå er jeg litt ute på tynn is her...men kan det være denne funksjonen som har sviktet? Ellers vil jeg anbefale deg å holde lysanlegget på CX orginalt, ev. koble på et ekstra relè for å få bedre lys. slike lednings/relesett fåes kjøpt billig på biltema og er å anbefale på et slitent elektrisk annlegg på cx, kanskje mest for å unngå brann i dashbordet.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

bare en ting...det er pr definisjon ikke lov å kjøre med "bare" parklys og grøftelys.
NEI; NEI; NEI DER TAR DU FEIL!!!!! Og det er du ikke den eneste som gjør etterl ysbruken å bedømme. Det å bruke grøftlysene sammen med nærlys er STRENGT FORBUDT! De skal KUN brukes sammen med parklys. Sjekk med biltilsynet om du ikke tror meg.
kan det kanskje ha noe med at dieselbiler har en forsinkelse orginalt på automatiske kjørelys. Kjørelysen skal ikke komme på før glødingen er ferdig,
Dett er helt korekt. Starter du før glødetiden er ute er det ikke bestandig lysene kommer med en gang. Da er det en liten kontaktfeil i glødereleet. Lyset skal altså ikke komme før glødetiden er ute, men om du starter før det skal de komme.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

På min forrige serie 1 GTI var det koblet slik originalt at det ikke gikk an å ha kjørelys og grøftelys på samtidig, grøftelys virket kun sammen med parklys, altså etter forskrift. (det ser du om du monterer grøftelys på den Citrusen 8) )
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:
bare en ting...det er pr definisjon ikke lov å kjøre med "bare" parklys og grøftelys.
NEI; NEI; NEI DER TAR DU FEIL!!!!!
Mvh
nå..er det sånn det har blitt..du har nok rett, husker engentlig ikke sist jeg var i befatning med regelverket, har det endret seg tro?eller er det jeg som farer med løgn og usannheter?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Det som er litt snodig er at man blir straffet for å ha for MYE lys... Vet at det er ganske kjedlig å møte biler med nærlys og grøftelys i regnver på kvelden, men det er jo ikke verre en at det blir en selvfølge at man blender ned grøftelysene når man møter en bil...

Før min endte sine dager kjørte jeg med nærlys, langlys, grøftelys og etterermonterte biltema-1000-metringer :D . Var det regnvåt asfalt så slo jeg av grøftelysene når jeg møtte biler...
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

No har det seg sånn at kjørelyset kommer ikke på i det hele tatt etter glødetiden og når motoren er i gang...og etter det eg vet og kan fra da CX"en var ny i 1986 skal kjørelyset komme på etter motoren er startet på biler med Diesel motor..og da skal brytaren for lys virke slik med motoren i gang:1 hakk på brytar kun parklys,2 hakk nærlys og fjernlys...da skal også tåkebaklys virke visst det er montert fra fabrikk..og det er riktig det at CX"er som var utstyrt med grøftelys virket kun på parklys..hvor ligger relet til kjørelyset eller glødinga da??
Var,så heldig at eg vokst opp med CX"er rundt meg i hele min oppvekst...har sett alle modellane som ble tatt inn til Norge :)
Tommy D.Bugge
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

På min CX er lysene koblet slik du sier: grøftelysene og parklysene kommer på når tenningen er på. Når man slår bryteren over på parklys (posisjon 1) lyser fortsatt grøftelysene. Når bryteren slås over på hovedlys (posisjon 2) slukker grøftelysene. Det var koblet på denne måten på de bilene som ble levert i Norge på denne tiden (1985/1986), men koblingen er neppe forskriftsmessig da grøftelysene skal kunne slås av og på med egen bryter. Det finnes en egen bryter til grøftelysene, men denne har tydeligvis ingen funksjon. Det skal ikke kunne gå an å tenne både grøftelys og hovedlys. Grøftelys skal egentlig bare brukes i tåke og da sammen med parklys. Jeg vet ikke om det er direkte ulovlig å bruke grøftelys som kjørelys om dagen. Jeg har i alle år brukt grøftelysene som kjørelys.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply