Pulserende lys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Pulserende lys

Post by Steino »

På min 87 GTI automat har alt lys, både utvendig og instrumentbelysning, begynt å pulsere eller "blafre". Turtallet på motoren påvirker eller endrer ikke dette. Batteriet virker ok og tar lading. Ladelampen lyser ikke.
Hva kan problemet være? Er det noen som har vært borte i dette problemet? :?: :?: :?:
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

En teoretisk mulighet er drivreim som slurrer, men det gir vanligvis kraftig hyling ved akselerasjon fra lave turtall.

Mest sannsynlig er det at kullbørstene i regulatoren på generatoren er nedslitt eller at kobberringene de går mot har dype spor. Plukk opp og se!
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Drivreima slurrer ikke.
Jeg får plukke ut hele generatoren og se hva jeg finner ut. Håper det er mulig å få deler hos f.eks. Mekonomen.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Håper det er mulig å få deler hos f.eks. Mekonomen.
Tvilsomt om de har sleperinger. Send meg en mail så skal du få navnet på firmaet som leverer sleperinger.
En annen ting er at jeg har overhalt dynamoer for klubben. Nye lager, nye sleperinger og ny regulator. Prøvekjørt i benk. Prisen kan du få før helga.
Mvh
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Det kan absolutt være aktuelt å få dynamoen overhalt. Når en bil er 17 år og gått 200.000 km er det sikkert på tide.
Jeg må uansett demontere dynamoen og ta en titt på den før jeg bestemmer meg for hva jeg vil gjøre med den. Tar kontakt med deg senere i uka.
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Tenkte jeg skulle måle ladespenningen før jeg demonterer dynamoen. Satte derfor multimeter på batteriet og fikk følgende resultat:
- med motoren på tomgang svingte spenningen mellom 13,9 og 14,6 volt
- med ca 2500 omdreininger svingte den mellom 14,7 og 15,6 volt :!: :!:
Er ikke dette unormalt store variasjoner og alt for høyt ved litt turtall?

Mens jeg holdt på med multimeteret kom jeg bort i ledninger ved siden av batteriet. Da slukket frontlyset og bilens turtall falt.
Som dere forstår har jeg ikke mye peiling på elektriske problemer. Med det viser jo at jeg også har en kortslutning i ledningnettet til frontlyktene.
Kan dette ha noe med ladespenning og det pulserende lyset :?: :?:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jo det tror jeg faktisk (kanskje ikke kortsluttning, men overledning), jeg hadde dette problemet på en 2cv en gang, og det viste seg at plussen på baklysene gikk rett i jord. Lysene pulserte og ladingen var for høy. Du kan prøve eliminerings metoden; koble fra et og et lys etterhvert som du måler spenning og turtall. Egentlig skal det mye til for at det blir overledning/oveslag sånn helt av seg selv, men det kunne jo ha vært en del ukyndige mekanikere på din bil oppgjennom årene.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Etter å ha demontert dynamoen leverte jeg den til et elektroverksted for test i benk. Regulatoren var gått i stykker, ingen ting annet, og jeg fikk den skiftet. Gikk også over alle koblinger på ledninger rundt batteriet og dynamoen, renset og smurte opp. Har montert dynamoen igjen og startet bilen. Nå er alt lys stabilt, ingen pulsering. Ladespenningen er også stabil men litt lav - bare 13,7 volt. Vi får se hvordan det går.
Nok et problem er løst, livet er herlig og nok en CX er klar for veien.
:) :) :)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ladespenningen er også stabil men litt lav - bare 13,7 volt.
Spm.: Er du vant til japser kanskje? De har som regel mye høyere ladespenning. Men som du sier: vent å se kan nok hende at det kommer seg etterhvert som batteriet blir fulladet!
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

bare 13,7 volt
Er dynamoen din merket med 12V 75A? Jeg får heller ikke mer enn 13,7 V på disse. På de som er merket med 12V 80A får jeg 14,1V
Mvh
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Det eneste jeg klarte å finne ut om dynamoen er at den er fra Bosch. Regner med at det er en bytte-dynamo, eller brukte de dynamoer fra Bosch i 1987?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Regner med at det er en bytte-dynamo, eller brukte de dynamoer fra Bosch i 1987?
Det er nok en byttedynamo da ja. Tror aldri Citroën brukte Bosch som orginalt. Men dynamoen kan jo ha de samme spesifikasjonene. Du får bare kjøre og se.
Mvh
Post Reply