Jeg ønsker meg mer spenning i hverdagen!

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Jeg ønsker meg mer spenning i hverdagen!

Post by Tor Olav »

Batteriet på GTI'en min går tomt oftere og oftere - det lar seg lade helt opp, men gradvis tappes det.
Det nærliggende er jo da å tenke at dynamoen er gåen. Men den skiftet jeg i juli ifjor (ny Valeo).
Likevel ser jeg at ladelampa lyser så vidt det er (ser det bare når det er helt mørkt), både på tomgang og på høyere turtall, og den lyser bare dersom jeg har på ting som forbruker litt strøm, slik som for eksempel fjernlys og bremselys.
Dette likner ikke på meldingene jeg har fått tidligere når dynamoen har vært dårlig.
Jeg målte spenningen på batteriet med motor på tomgang, og den så vel OK ut, rundt 13,5 mener jeg å huske at det var.

Jeg er usikker på hvor gammel batteriet er (Biltema vedlikeholdsfritt), og det kan jo faktisk være så enkelt at det ikke klarer å holde på strømmen lenger.
Men før jeg går og kjøper et nytt batteri, tre spørsmål:

1. Er det noe som kan tappe bilen for strøm mens den står? Jeg kjenner ikke til noe annet enn memory-funksjonen til stereoen og den har vel ganske så begrenset forbruk. Annet som kan skape problemer?

2. Hvordan kan man eventuelt måle om noen aggregater forbuker strøm mens motoren er slått av?

3. Hvorfor lyser ladelampa svakt, avhengig av strømforbruk og uavhengig av turtall?
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Jeg ønsker meg mer spenning i hverdagen!

Post by citro1cx »

Tor Olav wrote:....den lyser bare dersom jeg har på ting som forbruker litt strøm, slik som for eksempel fjernlys og bremselys.
Dette likner ikke på meldingene jeg har fått tidligere når dynamoen har vært dårlig.
her kan det være muligheter for en jordingsfeil. På cx har jeg hatt jordingsfeil i baklysene. Også lyktene i støtfangeren og blinklys er utsatte. Et tips her kan være å gå systematisk til verk for å finne/eliminere feilen. koble fra ett og ett komponent etterhvert som du sjekker om ladelampa fortsatt lyser.
Tor Olav wrote:Jeg målte spenningen på batteriet med motor på tomgang, og den så vel OK ut, rundt 13,5 mener jeg å huske at det var.
13,5 V høres ikke så ille ut (det betyr i alle fall at det er ladning), men målt på terminalene på dynamoen bør det være opp i mot 14 V, 14,2 er vissnok det optimale.
Tor Olav wrote: 1. Er det noe som kan tappe bilen for strøm mens den står? Jeg kjenner ikke til noe annet enn memory-funksjonen til stereoen og den har vel ganske så begrenset forbruk. Annet som kan skape problemer?
I utgangspunktet ville jeg trodd at tapping av batteri også kan skyldes en jordfeil. sjekk om batteripolskoene er fri for irr og at de sitter som de skal, ev bytt dem ut. Jeg vil anbefale å lodde på kabelsko på de 2 blåe og 2 svarte og den tykke kabelen som går inn i polskoen på +, og som deretter skrues fast.

Tor Olav wrote: 2. Hvordan kan man eventuelt måle om noen aggregater forbuker strøm mens motoren er slått av?
Om du skrur av polen og måler spenningen på batteriet og sammenligner med spenningen med polene på vil du sannsynlig få en indikasjon på at noe er galt. Har du en jordfeil kan den måles i ohm mellom + og jord (med batteriet koblet av)
Tor Olav wrote:3. Hvorfor lyser ladelampa svakt, avhengig av strømforbruk og uavhengig av turtall?
om ladelampa lyser uavhengig av turtall tror jeg at feilen ikke ligger i ladningen, men en annen plass. Slik jeg har forstått det vil vel ladelampen lyse sterkere ved høyere turtall hvis dynamoen ikke lader. Har du en jordfeil vil tendensen være motsatt.
Tor Olav wrote:Jeg ønsker meg mer spenning i hverdagen!
da anbefaler jeg å kjøpe enda flere CX :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Takk for gode innspill.
Et tips her kan være å gå systematisk til verk for å finne/eliminere feilen. koble fra ett og ett komponent etterhvert som du sjekker om ladelampa fortsatt lyser.
Dette blir veldig vanskelig fordi du kan ikke se antydning til lys i ladelampa før det er helt mørkt ute - jeg må kjøre inn i garasjen og slå av lysene og da blir det jo litt vanskelig å mekke...
Har du en jordfeil kan den måles i ohm mellom + og jord (med batteriet koblet av)

Ja, men i stedet for å måle hele anlegget, kan man ikke ta krets for krets i sikringsboksen i stedet? Måle motstanden mellom + og jord i hver sikringsholder for eksempel? Det er jo litt frustrerende å eventuelt konstatere at man har en jordfeil uten å vite hvor feilen er?
Slik jeg har forstått det vil vel ladelampen lyse sterkere ved høyere turtall hvis dynamoen ikke lader. Har du en jordfeil vil tendensen være motsatt.
Nja, jeg har erfart at ladelampa begynner å blafre på lave turtall, men slukker på høyere når dynamoen begynner å bli dårlig. Ble stående en gang på midten av 90-tallet i Stockholm med dårlig dynamo på en annen GTI og måtte ta flyet hjem...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

En av de vaneligste feilene når en har strømforbruk når bilen ikke er i drift er at lyset i bagasjerommet ikke slukker.
Enkleste måten, etter min mening, å måle hvilken krets som har uønsket forbruk er: Ta av + pol på batteriet. Koble et multimeter mellom + pol og polsko. Sett multimeteret til å måle Ampere. Har du utslag med avslått tenning, begynn og ta ut sikringer i sikringsboksen. Når forbruket minsker eller blir helt borte, se i instruksjonsboken hvilken kurs det er. Da kan du begynne å lete etter feilen. Husk at klokken også bruker strøm med avslått tenning.
Når det gjelder gløsingen i ladelampa kan årsaken være en dårlig lodding på en av de små diodene på diodebrua.
Mvh
Post Reply