sentralås

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

sentralås

Post by citro1cx »

Er det noen her som har satt inn sentrallås i bil som orginalt ikke har? Tror det er litt jobb med, men da kan da vel ikke være helt umulig. Spørsmålet er vel kanskje om kablene til sentrallåsen er strukket eller ikke, om ikke kan det vel være like greit å montere et sett fra biltema etc?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Lei av å strekke deg over for å låse opp allerede? Tror ikke ledningene er strukket. De er det i alle fall ikke på 83 mod. min. Blir en del ledninger, og det ligger ingen løse i mine dører. Redningen blir nok et Biltema sett. Tror det er enklere enn å begynne å legge opp originalt.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

stemmer også i for et uorginalt sett. Jeg ville styrt unna biltema antakeligvis, da jeg gjerne vil ha fjernkontroll. Mulig du får samme settet med fjernkontroll hos biltema i sverige, men uten i norge (så vidt jeg vet).

Sjekket ebay for lenge siden, og der var det også noen billige slike sett med fjernkontroll.

Har du Break får du da også montert en til bakluka. :D



-mattis
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

Hadde en 22 TRS som jeg demonterte. Riktignok hadde den sentrallås, men ikke el.vinduer bak. Men det var lagt opp til El vinduer. Det samme er på den jeg kjører nå. Det var varebil, men det var lagt opp ledninger til El-vinduer. Det eneste jeg trengte var brytere og to el-motorer og et relé til sikringsboksen.

Skulle ikke forundre meg om det var lagt opp til sentrallås, men du trenger et relé også. Hva dette releet heter vet jeg ikke. Det sitter/skal sitte et sted i midtkonsollen under askebegeret.

Ta av dørsidene og sjekk om det er noen ekstra ledninger - uten om de til el-vinduet.
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Gaston Lagaffe wrote:Hadde en 22 TRS som jeg demonterte. Riktignok hadde den sentrallås, men ikke el.vinduer bak. Men det var lagt opp til El vinduer. Det samme er på den jeg kjører nå. Det var varebil, men det var lagt opp ledninger til El-vinduer. Det eneste jeg trengte var brytere og to el-motorer og et relé til sikringsboksen.

Skulle ikke forundre meg om det var lagt opp til sentrallås, men du trenger et relé også. Hva dette releet heter vet jeg ikke. Det sitter/skal sitte et sted i midtkonsollen under askebegeret.

Ta av dørsidene og sjekk om det er noen ekstra ledninger - uten om de til el-vinduet.
ekstra ledninger eksisterer ikke. Heller ikke noe el. vindu kabel og ikke noe ekstra relè. RD er definitivt en sparemodell.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

citro1cx wrote:ekstra ledninger eksisterer ikke. Heller ikke noe el. vindu kabel og ikke noe ekstra relè. RD er definitivt en sparemodell.
Definitivt en modell på sparebluss, ja. Uansett, releet hadde måttet skaffe - det følger ikke med. Da jeg satte inn el-motor på vinduene på TGI'en hadde jeg dette releet fra TRS'en.

Det spørs om det er lagt opp til sentrallås og el-vinduer på hovedledningnettet. Hvis det ikke er det blir det litt jobb å få det til...

Jonsto har sikkert et par gode råd her..... (hva han ikke kan om CX er det neppe verdt å vite)...
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

En ting jeg har lurt på er om de uoriginale settene for å gjøre sentrallåsen fjernstyrt passer på CX'en? TRD'en min har ikke fjernstyrt sentrallås, så jeg kunne tenkt meg en radiostyrt som de settene fra f.eks CDCardic eller.no. Den infrarøde originalen vil jo teoretisk kunne åpnes med en programmerbar videofjernkontroll.. ?
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg mekket meg en radiostyrt fjernkontroll av delene fra en gammel ødelagt alarm til min bil for en stund siden. Jeg koblet den inn ved boksen foran girstanga, funket fint, helt til jeg fant ut at bilen åpnet og lukket seg med garasjeporten her nede! Skal se om jeg ikke får fikset problemet en gang i fremtiden. :D:D

Den infrarøde originalen kan nok fint åpnes med en fjernkontroll hvis du får programmert den riktig. Det kan være vanskelig fordi du må ha tilgang til nøkkelen/fjernkontrollen. MYE enklere på nyere biler, som sender signalene sine mange titalls meter, bare å sitte på andre enden av parkeringsplassen og snappe opp det du vil... :D:D:D



-mattis
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Husker at det ett eller annet sted på disse sidene er nevnt fjernkontroller til sentrallåsene med instruksjoner til hvordan disse er kodet i forhold til hverandre, men husker ikke hvor. Noe med bryting og kobling av printbaner rundt en IC i både sender og mottaker. Så her ut som det skulle være ganske kurant å kode om hvilken som helst "CX-sender" slik at den passer din bil.

Også har jeg et spørsmål: I min bil er det trolig mottaker (har den lille mørke kuppelen i taket bakenfor temperaturføleren), men det fulgte ikke med noen sender når jeg kjøpte bilen. Er det mulig å få tak i en CX-fjernkontroll et eller annet sted?
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

25trd wrote:Husker at det ett eller annet sted på disse sidene er nevnt fjernkontroller til sentrallåsene med instruksjoner til hvordan disse er kodet i forhold til hverandre, men husker ikke hvor. Noe med bryting og kobling av printbaner rundt en IC i både sender og mottaker. Så her ut som det skulle være ganske kurant å kode om hvilken som helst "CX-sender" slik at den passer din bil.
på citroetech finner du sannsynligvis det trenger av info for å programere fjernkontroll til cx setrallås.

http://www.citrotech.se/cx/t&t/CXremote.html
25trd wrote:Også har jeg et spørsmål: I min bil er det trolig mottaker (har den lille mørke kuppelen i taket bakenfor temperaturføleren), men det fulgte ikke med noen sender når jeg kjøpte bilen. Er det mulig å få tak i en CX-fjernkontroll et eller annet sted?
du kan bruke fjernkontroller fra andre citroën, f.eks BX.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply