printplater til pæreholderne.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

printplater til pæreholderne.

Post by jonsto »

Snakket med Asle om å få laget nye printplater til pæreholderne i baklysene. Spesielt på Break er vel dette et kjent problem. Det blir dårlig kontakt, fjærene i støpslet blir varme og svekkes. Med et forholdsvis dårlig fjærspenn fra før blir det da så varmt at fjæra gløder og mister alt spenn. Asle menta at om en laget ei printplate met bane på begge sider ville problemet bli vesentlig mindre.
Er det noen interesse for at vi skal produser opp slike kort?
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Joda, ideen er god den jon, men i samme slengen som det produseres nye kunne jeg tenkt meg å bytte ut selv pæreholderene, De er utrolig primitiv og ruster/irrer etter en stund og gir dermed dårlig kontakt. Skal man lage nye printplater, kan man også lodde på andre pæreholdere f.eks for diodepærer e.l. Vurderer å forske på et slikt prosjekt da mine printplater og konnektorer/terminaler er helt ferdige.

Å lage selve printplatene er vel ingen stor jobb så lenge vi har rett mann og riktig ustyr til å lage dem. Lodding av pæreholdere er vel heller ikke så vanskelig. Spørsmålet er om hvilke type konektorer vi skal bruke. Jeg ville foretrukket en konnektor som er loddet fast i en ledning som i neste rekke er loddet på printplata.

har laget en primitiv skisse over hvordan jeg kan tenke med det:
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tja, det er Asle som er i bransjen. Dioder er vel OK, men da må det vel noe elektronik til. Tror det er greit nok med vanelige pæreholdere som skrues og loddes til printplata. Prosjektet er jo i første omgang tenkt for å "redde" støpslene som står på printplata. Vi får se hva som finnes på markedet, og hva Asle kommer fram til.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Jeg mener at kompabilitet, er viktig, samt at bilene som samleobjekt i framtiden skal/bør være mest mulig originale.
Jeg har sett på selve konnektorene på kabelen på min Pallas, og de ser ut til å være helt fine, så problemet ser ikke ut til å ligge her.
Mitt forslag er å lage et nytt kort som passer på alle typer baklys, med original konnektor.
Er det feil på konnektorer så kan man skifte de, eller man kan alltids (også på gamle printplater) lodde på ledninger og egne konnektorer.
Nye sokler finnes feks på elfa.se varenr: 33-827-69 og evt 33-804-41, jeg tar gjerne på meg jobben (gratis) med å designe disse korta ( jeg har også behov for et par) :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Asle wrote:Jeg mener at kompabilitet, er viktig, samt at bilene som samleobjekt i framtiden skal/bør være mest mulig originale.
Jeg har sett på selve konnektorene på kabelen på min Pallas, og de ser ut til å være helt fine, så problemet ser ikke ut til å ligge her.
Mitt forslag er å lage et nytt kort som passer på alle typer baklys, med original konnektor.
Er det feil på konnektorer så kan man skifte de, eller man kan alltids (også på gamle printplater) lodde på ledninger og egne konnektorer.
Nye sokler finnes feks på elfa.se varenr: 33-827-69 og evt 33-804-41, jeg tar gjerne på meg jobben (gratis) med å designe disse korta ( jeg har også behov for et par) :D
flott Asle sett igang. :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Jeg fant to par baklys av to fabrikat til berline i kjelleren, men uten pæreholdere, mon tro hvorfor :D
Så jeg må ha et par defekte holdere slik at jeg slipper å ta de to som står på bilen og er relativt ok.
Last edited by Asle on Sun 18 Jun, 2006 09:51, edited 1 time in total.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Asle wrote:Jeg fant to par baklys av to fabrikat til berline i kjelleren, men uten pæreholdere, mon tro hvorfor :D
Så jeg må ha et par defekte holdere slik at jeg slpper å ta de to to som står på bilen og er relativt ok.
ligger et knippe godt brukte i boden min som du kan få som prøvekaniner.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote: ligger et knippe godt brukte i boden min som du kan få som prøvekaniner.
Er vel ikke helt fri jeg heller. :wink: :D
Snakket med Helge og han mente at det fantes to, kanskje tre forskjellige til Berline. Tror det er bare en type til Break. Problemet er størst på Break da det gjerne blir både fukt og dritt inne i disse "hulene" der lysene står.
En annen ting er at bare et fåtall av de som ikke bruker bilen hver dag ser problemet.
Foreslår at Asle prøver å finne en pris.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote: Snakket med Helge og han mente at det fantes to, kanskje tre forskjellige til Berline.
Mvh
ja, dette oppdaget jeg da jeg prøvde å bytte baklykt frå en 86GTi til en 89GTi, bremselys og baklys hadde byttet plass. Om jeg ikke husker feil er bremselys lengst ned på 89.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote: ja, dette oppdaget jeg da jeg prøvde å bytte baklykt frå en 86GTi til en 89GTi, bremselys og baklys hadde byttet plass. Om jeg ikke husker feil er bremselys lengst ned på 89.
Vet ikke om jeg har sett at bremselysene har vært nederst, men det kan hende. Derimot har jeg sett at det ikke har vært lys nederst i det heletatt. Da er det dobble pærer øverst. Tror heller ikke det trenger å være årsmodellbetinget.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Jeg fant printkort likevel, både Seima, Cibie, og så stod det to baklys på huggeprosjektet.
Jeg har allerede gjort ferdig utlegget til breake, og jeg har også fått pris på selve kortet, den varierer fra Kr 250 til Kr 47 + mva, avhengig av antall, i tillegg kommer pæreholdere.
På printplatene til Seima lykter for berline, og på printplata på breake, er det mulig å velge om parklys skal være øverst eller nederst, i tillegg er det på alle en ubrukt ledning, den kan kobles til den nederste pæra, tipper den er tenkt til tåkelys.
Jeg har lagt opp til at det monteres 4 evt 5 ledninger på kortet, man kan da velge hvor man vil ha parklys, samt at man med en dobbeltholder kan kombinere brems og park øverst, og så evt bruke den nederste til tåkelys.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Melder meg som interessert her, ja.

Har stående en -86 break hvor de berømte printplatene er blitt skiftet ut en gang hos merkeverksted, og da flyttet baklysene seg fra nederst til øverst mens bremselysene ble der oppe hvor de har vært hele tiden. Tror dette har noe med tåkebaklys å gjøre, GSA har samme lysoppdelingen, og der er det bryter for tåkebaklys i bilen men intet tåkebaklys ute... I brukermanualen for GSA står også tåkebaklys nevnt...

Jeg har sett irring på pæreholderne mine, men det som ødela belysningen min var ikke holderne men kobberet på printet som rett og slett forsvant i "løse luften". Da hjelper det ikke å pusse kontaktflater lenger...

Jeg løste problemet mitt ved å lodde ledninger rett på holderne, strekke passe arbeidslengde med tanke på å skifte pærer, fjerne originalkontakten på ledningsnettet og så skjøte alt sammen ihop igjen. Alt fungerte nydelig etterpå, men jeg hadde plutselig fått dobbelt så mange bremselys..... :roll:

Venter i spenning på resultatet av forsøksproduksjonen.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Original SEIMA printplate:

Image

Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Da er det bestilt kort både til Berline og Breake, korta til Berline skal passe til begge typer baklys.
Interesserte kan få kjøpe kort til kostpris som er Kr60 + porto, sokler kan bestilles fra elfa.se varenr: 33-827-69 og evt 33-804-41, noen skruer, div kabler og et par timer, så er de klare til bruk.
Både jeg og Jonsto vil ha kort liggende.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply