Tenningskomputer - reparasjon

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Tenningskomputer - reparasjon

Post by Tjensen »

Antagelig har tenningskomputer nr 2 gitt opp i bilen min. Alt annet måler riktig og den går kun på 2 sylindre.

Jeg har innhentet meninger der jeg kan og klart å skaffe de komponentene som antagelig er kaputte. Utgangstransistorer og en operasjonsforsterker. Er det noen som har reparert slike bokser før og som kan øse av sine erfaringer ? Planlegger å skifte transistor på den siden som ikke virker som første skritt.
CX Turbo 1 1985
Tjensen3

JA, det gikk bra !

Post by Tjensen3 »

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
De svake delene i boksen er utgangstransistorene som er følsomme for støy av ulikt slag. De heter BUV37 og er en for hvert sylinderpar. Bytt den og boksen er frisk igjen. Antagelig er det den vanligste feilen med disse boksene.

Disse delen er ute av produksjon , men skaffes fra flere kilder. SCANELCO, Sagstadveg 8 5243 Fana hadde en brøkdel av prisene hos de dyre og rask levering 55915085.

Det er ingen vanskelig loddeoperasjon, men det er fordel med erfaring, det er en del feil som kan gjøres......

(og bilen går igjen....) :D :D
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Bytt den og boksen er frisk igjen
Mener du at du er "on the road again" :?: :?: :roll:
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Dette var gode nyheter, slikt vil vi ha mere av. Får tipse bror om dette.
Takker for tipset!
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Re: JA, det gikk bra !

Post by 1987CX25GTI »

Tjensen3 wrote::wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
De svake delene i boksen er utgangstransistorene som er følsomme for støy av ulikt slag. De heter BUV37 og er en for hvert sylinderpar. Bytt den og boksen er frisk igjen. Antagelig er det den vanligste feilen med disse boksene.

Disse delen er ute av produksjon , men skaffes fra flere kilder. SCANELCO, Sagstadveg 8 5243 Fana hadde en brøkdel av prisene hos de dyre og rask levering 55915085.

Det er ingen vanskelig loddeoperasjon, men det er fordel med erfaring, det er en del feil som kan gjøres......

(og bilen går igjen....) :D :D

Kan man spørre hvor meget disse BUV'ene kostet? :?:
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Transistorer

Post by Tjensen »

Slike transistorer er ute av produksjon, men kan skaffes fra mange kilder og til mange priser. SCANELCO tok 45 kroner pr stk.

Men åpne boksen før en bestiller, det kan være litt ulike varianter og det sikreste er å bruke helt lik. Jeg hadde BUV37, i en annen boks jeg åpnet fant jeg BU 932. Antagelig går de om hverandre, men det er best å være på den sikre sida.


Ja, jeg svever igjen og er tilbake på mindre angstskapende problemer som lekk takloke (tette bakre kanaler) , knust speil og manglende skvettlapp
CX Turbo 1 1985
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

knust speil og manglende skvettlapp
Skvettlapp ligger og venter på avsendelse. Hvilket speil manglerdu? Er det bare glasset eller hele greia? Har flere serie 1 speil liggende (men ingen elektriske).
Mvh
Post Reply