Releer til kjølevifter

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Releer til kjølevifter

Post by 25trd »

Er det noen her som kan si meg hva slags releer som er brukt til kjøleviftene?

Jeg har en "harry" :wink: snikkobling i bilen: en flertrinnsbryter inne i bilen som kan kortslutte den derre ustabile føleren i radiatoren - ett knepp:en vifte - to knepp:to vifter. Fungerer utmerket etter min smak. 8)

Problemet er at nå virker kun den ene vifta, og jeg mistenkte releene. Tok et vanlig standard rele og koblet til for testing, og da startet vifta uten at hverken bryteren eller tenninga var satt på. :shock: Jeg hørte og kjente at releet slo inn når pluggen ble satt på pinnene. :? Dette tyder jo på at det er enten en uvanlig konfigurasjon eller noe annet rart med originalreleene til disse viftene.

Samtidig fikk jeg en sterk mistanke til at den ene vifta er defekt - det var kun en som startet uansett hvordan jeg prøvde å tyvkoble dem... :cry:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

upps...her var det mye feil kilder. tror jeg ville prøvd meg fram her etter elimineringsmetoden. Viften(e) skal vel ha trinnløs regulering også, det får du vel neppe med harrykoblingen.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Viften(e) skal vel ha trinnløs regulering også,
Nå tror jeg du tenker kupevifte. :wink: Kjøleviftene har vel bare en eller to hastigheter. Har egentlig ikke tenkt så mye på det, men på en bil jeg testet så det ut som at begge viftene gikk på halv fart på 1. trinnet og når andre trinnet slo inn så gikk bare den ene, men da på en betydelig høyere hastighet. Da det er bare de med 1 vifte som har en motstand som regulerer dette, ser det for meg ut som om første trinnet er begge viftene koblet i serie. Dette kan kanskje forklare ditt problem. men dette går det an å finne ut av ved hjelp av et koblingsskjema. Og det finner du sikkert på sida til citro1cx.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:
Viften(e) skal vel ha trinnløs regulering også,
Nå tror jeg du tenker kupevifte. :wink: Kjøleviftene har vel bare en eller to hastigheter.
Mvh
:oops: ja selvfølgelig, det har du jo (som vanlig) helt rett i jon. 2 trinn får holde:

Image

ellers vil tro at du må ta ut relèene for å finne ut hvilke type relèer det er. Som regel er pinnene nummerert og/eller en forklaring står trykt på selve relèet.

relèene er grei å lete opp, på mine biler har de som regel vært festet i området rundt batteriet:

Image

http://cx.zapto.org/gallery/album25/rel ... pla?full=1

Image

http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/ELCX.HTM
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Releer til kjølevifter

Post by Citroencx »

25trd wrote: Samtidig fikk jeg en sterk mistanke til at den ene vifta er defekt - det var kun en som startet uansett hvordan jeg prøvde å tyvkoble dem... :cry:
Mårn Harry. :)

Sjekk koblingen til den vifta som ikke virker.
Den koblingen som er bak grillen. Kabelskoene der er utsatt og gir ofte årsak til trøbbel.
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Kjøleviftene har vel bare en eller to hastigheter. Har egentlig ikke tenkt så mye på det, men på en bil jeg testet så det ut som at begge viftene gikk på halv fart på 1. trinnet og når andre trinnet slo inn så gikk bare den ene, men da på en betydelig høyere hastighet. Da det er bare de med 1 vifte som har en motstand som regulerer dette, ser det for meg ut som om første trinnet er begge viftene koblet i serie. Dette kan kanskje forklare ditt problem. men dette går det an å finne ut av ved hjelp av et koblingsskjema.
Har dessverre ikke mulighet til å sjekke med en annen bil som har to vifter som fungerer korrekt. Mine har hele tiden gått på det jeg tror er full fart, de høres iallefall langt unna og godt over motorduren så det er solid viftefunksjon.... Den "berømte " termostaten har jo tre punkter, og den harrybryteren min er direkte koblet til disse tre (og surret godt inn i et par kilometer elektrikertape) så det eneste jeg kan skjønne den gjør er å kortslutte termostatkontaktene. Tidligere startet de helt tydelig (og synlig) en og en. Men, men - hvordan dette har vært eller skulle være er ikke det værste. Det å få til skikkelig kjøling er det viktigste.

Et skikkelig koblingsskjema ville gjort det mulig å luke ut hva som er sært med de releene som sitter der og finne ut om det er enkelt å benytte standardreleer med en enkel modifisering.
Sjekk koblingen til den vifta som ikke virker.
Den koblingen som er bak grillen. Kabelskoene der er utsatt og gir ofte årsak til trøbbel.
Jeg har lokalisert releene uten problemer, ellers hadde jeg neppe fått testet dem.....
Men de koblingene som du nevner her har jeg ikke vært klar over. Der er det nok store muligheter for å finne noe grums.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

25trd wrote: Et skikkelig koblingsskjema ville gjort det mulig å luke ut hva som er sært med de releene som sitter der og finne ut om det er enkelt å benytte standardreleer med en enkel modifisering.
har du sjekket verkstedmanualen for cx serie 2? (PDF 220 MB)

http://cx.zapto.org/cx/cxcd/Citroen%20C ... es%202.pdf
Litt over middels interessert i Citroën cx!
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Post by baloo »

På bil min fungerte ikke viftene i det hele tatt når den ble kjøpt, så jeg måtte gå hele systemet etter i sømmene for å finne feilen. (Viste seg at jordingskabelen til viftene ikke var skrudd fast!) Her var det også en "harry-kobling" på den ene vifta.

Systemet er laget slik at på trinn 1 er begger viftene koblet i serie, ved trinn 2 er de koblet i parallell. Det er 3 relér i systemet, 2 i motor-rommet og en i sikringsboksen inne i bilen. Hvis du kortslutter alle kontaktene på tempratur sensoren skal begge viftene gå på full hastighet, ved å kortslutte 2 kontakter skal begge gå ved halv hastighet, kortslutter man 2 andre kontakter går én vifte på full hastighet.

Den ene viften er koblet direkte til +12V, og får jord via et relé (full hastighet) eller blir koblet til jord via den andre viften (halv hastighet) som er koblet direkte til jord, og som får +12V via relé (full hastighet) eller + via den andre vifta. (halv hasighet) Relé i sikringsboksen er tenningstyrt, slik at viftene ikke kan gå med avslått tenning. Det er også en sikring på 30A som er til viftene, sitter i sikringsboksen.

Ta en titt på skjema, hjelper litt på forståelsen av systemet.


E.T
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

baloo wrote:På bil min fungerte ikke viftene i det hele tatt når den ble kjøpt, så jeg måtte gå hele systemet etter i sømmene for å finne feilen.

E.T
Glad min lille 2.2l bare har en eneste kjølevifte jeg dah... :-p
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Re: Releer til kjølevifter

Post by Blaamann1975 »

25trd wrote:Er det noen her som kan si meg hva slags releer som er brukt til kjøleviftene?:cry:
Litt sent dette svaret kanskje?

Relèene som brukes på kjøleviftene er av typen:
SPST - Single Pole Single Throw - Enpolet lukkende relè - har plass til 4 tilslutninger - Hella Mini rel 40 Ampere nr 87402 eller 66134 (med motstand) er et gode alternativ.
SPDT - Single Pole Double Throw - Enpolet vekselde relè - har plass til 5 tilslutninger - Hella Mini relè `20/40 Ampere nr 87401 eller 87115 (med motstand) er gode alternativer.

Rellèer med motstand brukes ofte på nyere biler med electronik, motstanden demper spenningstoppene når relèet veksler fra på til av og beskytter elektronikken. Noe for GTI og turbo eiere. det finnes også relèer mer diode men om man holder seg unna disse så slipper man å tenke på polariteten på kontakt 85 og 86.

To av relèene er av SPST typen mens et er av SPDT typen originalt, men ved bytte av relèer kan man gjerne bruke vekslende relè på alle tre plassene.

Vekselrèleer kjennes igjen ved at de har 5 kontakter med benevnelsen
1 86 Styrestrøm + (likegjyldig om relèet ikke har innebygget diode)
2 85 Styrestrøm - (likegjyldig om relèet ikke har innebygget diode)
3 30 Normalt +12 volt
4 87 Hvilekontakt (hvileposisjon for kontakten)
5 87a Arbeidskontakt (arbeidsposisjon for kontakten)

eksempel er på denne linken
http://www.research.earthlink.net/images/relay.gif

Ved valg av relèer til kjøleviftene er det viktig at det velges et relè som tåler en høy strøm gjennom kontakt 30 og 87A eller 30 og 87.
På et vekselrelè står det ofte angitt to strømverdier F.eks 20/40.
Det betyr at kontakt 87 tåler 20 ampere 87a tåler kontinuerlig 40 ampere.

Disse verdiene er bare gyldige om kabelskoen har god kontakt og at tverrsnittet på kabelen er tilpasset strømstyrken. Ellers får man spenningsfall over kontaktene med påfølgende varmeutvikling. Gjelder selfølgelig på andre elektriske installasjone i bilen også.

Konfigurasjonen på kontaktene å også være riktig, det som linken viser til skal være riktig til kjøleviftene på bilene våre.

Håper dette kan være til hjelp for noen, slik at relèproblematikken vedrørende kjøleviftene kan reduseres til et minimum.

MVH.
Mårten
hans peter
Posts: 4
Joined: Thu 28 Sep, 2006 07:58
Location: Vatne
Contact:

Kjølevifte og temp.følar

Post by hans peter »

:D Hei! Er ny brukar av forumet. Må få gratulere CX-klubben med flotte Web-sider!
Kjøpte ein -88 mod CX GTI i vår, med berre ei kjølevifte. Den vil ikkje gå utan "tjuvkobling". Har kjøpt ny følar til radiator (dyr sak), men temp. stig og stig utan at vifta kjem i gang, så eg har berre brukt "tjuvkoblinga" i det siste. Er det nokon som veit råd? Har sett bilete av rele-samling ved batteriet, men i min bil er der nokså tomt for denslags. Derimot er det rele ved sikringsboksen inne i bilen, men nummereringa der stemmer ikkje med skjemaet som tidlegare har vore presentert på desse sidene. :?: Har hatt ein del kontakt med John i Surnadal, og han har vore til god hjelp, både telefonisk og via e-post. Er takksam for gode råd/tips.
(Selde ID 19B Confort -68 i mai (til Trondheim). Kjøpte igjen CX-en i juni frå same byen.) Har elles både 2CV og C5.
hans peter
Posts: 4
Joined: Thu 28 Sep, 2006 07:58
Location: Vatne
Contact:

Post by hans peter »

:D Ja, så kobla vifta inn i dag, likevel, ved 93 grader på kjølevatnet. Men kva var det som løyste problemet? Eg har tidlegare demontert grill og gått over alle mogelege kontaktpunkt, men utan å få vifta i gang. Dei siste gongane venta eg at den skulle aktiverast før 90 grader, men så las eg her på forumet at 95 grader kanskje var første steg, så då måtte det prøvast. :)
Det er i alle fall kjekt med alt som fungerer som det var tenkt!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Kjølevifte og temp.følar

Post by citro1cx »

hans peter wrote:Er det nokon som veit råd? Har sett bilete av rele-samling ved batteriet, men i min bil er der nokså tomt for denslags. Derimot er det rele ved sikringsboksen inne i bilen, men nummereringa der stemmer ikkje med skjemaet som tidlegare har vore presentert på desse sidene.
Relèene ved batteriet (avhengig av utstyrsnivå):

733 Air cond. engine fan
772 Blower fan motor 2 nd speed realy
773 Engine cooling fan inverter relay
778 Fuel heater/starter motor relay (whith diode)
779 Fuel heater oilpressuse relay (whith diode)
781 Main fuel heater relay

Relèene i sikringsboks /fra venstre):

R1 engine cooling fan
R3 rear window winder realy
I windscreen wiper timer relay
C direction indicate unit
R2 front window winder realy
R4 heated rear screen realy

hvor er komponentene:
http://cx.zapto.org/gallery/album25/rel ... pla?full=1

hvilke nummer har komponentene:
http://cx.zapto.org/gallery/album25/releer_i_cx
Litt over middels interessert i Citroën cx!
hans peter
Posts: 4
Joined: Thu 28 Sep, 2006 07:58
Location: Vatne
Contact:

Post by hans peter »

Takk for oversiktlege skjema. Får ta utskrift av dei til seinare. Er litt usikker på kvar feilen låg. Fekk blinkande temp.målar og kokande kjølevatn i forrige veke (etter at temp.følaren var skifta), men i dag etter gjennomgang og rensing av mange rele og kontaktar (sist helg), slår altså vifta inn ved 93 grader. Eg gav opp ved lavare temperatur sist eg testa systemet. :wink:
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

baloo wrote:På bil min fungerte ikke viftene i det hele tatt når den ble kjøpt, så jeg måtte gå hele systemet etter i sømmene for å finne feilen. (Viste seg at jordingskabelen til viftene ikke var skrudd fast!) Her var det også en "harry-kobling" på den ene vifta.

Systemet er laget slik at på trinn 1 er begger viftene koblet i serie, ved trinn 2 er de koblet i parallell. Det er 3 relér i systemet, 2 i motor-rommet og en i sikringsboksen inne i bilen. Hvis du kortslutter alle kontaktene på tempratur sensoren skal begge viftene gå på full hastighet, ved å kortslutte 2 kontakter skal begge gå ved halv hastighet, kortslutter man 2 andre kontakter går én vifte på full hastighet.

Den ene viften er koblet direkte til +12V, og får jord via et relé (full hastighet) eller blir koblet til jord via den andre viften (halv hastighet) som er koblet direkte til jord, og som får +12V via relé (full hastighet) eller + via den andre vifta. (halv hasighet) Relé i sikringsboksen er tenningstyrt, slik at viftene ikke kan gå med avslått tenning. Det er også en sikring på 30A som er til viftene, sitter i sikringsboksen.

Ta en titt på skjema, hjelper litt på forståelsen av systemet.


E.T

Driver og tester litt på ledningsvasen for kjøleviftene fra min gamle TRD T1. Har rigga meg til (på balkongen) med vifter, orginalt ledningsnett m/relè'er og 12V 100Ah dieselbatteri. Har plukket ut defroster/resirkulering-bryteren fra en annen serie 2 delebil, som jeg har tilpasset for å passe der det egentlig skal stå knapper for AC'n på serie 2 CX. Planen er at jeg skal kunne overstyre automatikken på kjøleviftene ved å starte viftene på full hastighet manuelt med bryteren FØR temperaturen stiger. Slik unngår man at temperaturen stiger så fort at viftene ikke klarer å avkjøle fort nokk.

Så til det som står sitert med uthevet, rød skrift: Har testet å kortslutte/koble sammen alle kontaktene som skal stå på føleren, og da går kunn EN vifte på FULL hastighet. Resten (det som står sitert med svart uthevet skrift stemmer 100%.

Tror ikke jeg helt forstår enda hvordan dette relè-systemet er bygget opp, men skal nokk klare å tegne en slags skisse av systemet (som også vil inneholde skisse for kobling av overstyringsbryter.), om jeg bare får vridd opp hjernen min :wink: ...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply