Generatorn vägrar ladda!!

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
joijens
Posts: 7
Joined: Sun 09 Jul, 2006 19:54

Generatorn vägrar ladda!!

Post by joijens »

Har precis köpt en CX 2400 -80 (kom från fabrik -79). Efter ha kört ganska långt, upptäcker jag att generatorn inte laddar. Varningslampan för laddningen lyser inte så jag upptäckte det inte direkt.

Jag började med att kolla varningslampan, den fungerar.
Sen läste jag att det kan bero på att laddningsregulatorn har lagt av. Eftersom jag har en -80a så antog jag att jag hade en laddningsregulator som var integrerad i generatorn, så jag plockade bort gen. Men så var inte fallet, jag har visserligen en Paris-Rhone generator men laddningsregulatorn sitter fristående ovanför batteriet (alltså som i Ducelliere systemet). På generaton sitter det bara en kolhållare. Jag kollade regulatorn som visade sig ha brunnit och jag bytte den. Jag köpte också en ny generator på skroten, på den satt det en integrerad regulator. Jag har provat både med den integrerade regulatorn och med att motera den gamla kolhållaren på den nya generatorn.
Jag har också kollat kabeln från generatorn till startmotor och jag har dragit en extra jordkabel från generatorn till batteriet.
När jag höll på med det här problemet la tändspolen av och när jag bytte den så visade det sig vara en Ducelliere.
Nu sitter den ny generatorn i med den gamla kolhållaren, kopplad som förr via den nya fristående regulatorn. Men varningslampan vägrar fortfarande lysa och generatorn laddar inte.

Vad jag har förstått måste varningslampan fungera för att generatorn skall ladda?
Kan man koppla förbi den på något sätt?
Kan jag använda den integrerade regulatorn och hur kopplar jag i så fall förbi den fristående regulatorn? På den integrerade finns det bara en koppling, medans det finns tre på den fristående (D-, D+, DF).
Har någon nått förslag?
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Du har kontrollert at den tynne ledningen med kabelsko som går inn på dynamoen har god kontakt?
joijens
Posts: 7
Joined: Sun 09 Jul, 2006 19:54

Post by joijens »

Jag har kollat den också och den har bra kontakt. Tack i alla fall
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Har du kollat om lampan är hel?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
joijens
Posts: 7
Joined: Sun 09 Jul, 2006 19:54

Post by joijens »

Lampan är hel
joijens
Posts: 7
Joined: Sun 09 Jul, 2006 19:54

Post by joijens »

Jag hittade precis ett tips om att man kan koppla en ledning direkt från D+ till D- på regulatorn för att koppla förbi lampan. Skall prova i morgon.
Vad tror ni?
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

joijens wrote:Jag hittade precis ett tips om att man kan koppla en ledning direkt från D+ till D- på regulatorn för att koppla förbi lampan. Skall prova i morgon.
Vad tror ni?
Det kan kanskje fungere.

Du kan også koble bort D+ og bruke en prøvelampe mellom D+ og jord (chassi). Da vil prøvelampen ha funksjon som ladelampe. Om det fungerer da så er det ladelampekretsen din som er problemet!

Vet ikke om jeg fårstår deg rett men er det slik at ladelampen ikke lyser når du setter på tenningen men du har sjekket at selve lampa er hel?

Om det er tilfellet så bør du sjekke om det kommer strøm inn til ladelampa når tenning er på.
Om det ikke gjør det så er enten tenningslåsen defekt eller det er brudd på kretsen mellom tenningslåsen og ladelampa.
Om det kommer strøm dit så kan du ta av ledning D+ og måle om det er strøm der.
Om det ikke er strøm der så er det brudd på kretsen mellom ladelampa og D+
Om du har strøm der så har du et problem med enten regulator eller dynamo eller koblingene melom disse to enhetene!

Lykke til! :)

MVH.
Mårten
joijens
Posts: 7
Joined: Sun 09 Jul, 2006 19:54

Post by joijens »

Tack för råden! Jag skall kolla och prova idag
Johan

förr: CX 25 GTI -90
nu: CX 2400 -80
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Helge MS

Post by Helge MS »

hei

Jeg slet med dette på min ex 87 gti t2 der lå feilen i multistikkeren under reservehjulet... dårlig kontakt, ingen ladelampe og dermed ikke noe lading.

vet ikke om det kan være det på din 80, men ta nå en titt, det skader aldri å ta en titt på kontaktene på en CX.

mvh

Helge MS
joijens
Posts: 7
Joined: Sun 09 Jul, 2006 19:54

Post by joijens »

Först och främst tack för svaren! Men jag har fortfarande problem.

Jag provade tipset jag fick om att koppla mellan D+ och D- det fungerade inte, bilen ville inte ens tända, likaså när jag kopplade från D+ till chassi. Däremot kopplade jag mellan DF (altså där sladden från generatorn kommer in) och D+ då började generatorn ladda, men den laddade mellan 17 och 18 volt vilket är alldeles för mycket har jag förstått.

Vidare kollade jag om det kom ström till laddningslampan när tändningen är på vilket det inte gjorde. Alltså är det något fel mellan tändning och lampa om jag har förstått rätt?
Men jag kan fortfarande inte vara säker på att problemet inte finns innan tändningen eller hur? Det skulle kunna vara fel på sladden mellan generator och tändning. Problemet är att jag har lite svårt att lokalisera den. Från generatorn går det bara två sladdar, en till startmotor och en till regulatorn. Från regulatorn går det två sladdar en från D- till jord, och en från D+ till tändspolen. På samma ställe som sladden från D+ är kopplad på tändspolen är en annan sladd kopplad som jag förmodar går till tändningen.
Det vore skönt att utesluta problem innan tändningen då det verkar vara nästintill omöjligt att komma åt kopplingarna mellan tändning och kontrolllampor utan att riva hela instrumentpanelen.
Johan

förr: CX 25 GTI -90
nu: CX 2400 -80
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

joijens wrote: Vidare kollade jag om det kom ström till laddningslampan när tändningen är på vilket det inte gjorde
Du må nok finne roten til ondet! :evil:

Men at dynamoen lader godt ved å koble D+ til DF tyder jo på at den er OK. :D

Du må nok begynne i rette enden, sørg for å få spenning till tenningslampa når tenningen er på. :idea:

Men om du ønsker å teste om regulatoren er ok kan du jo som nevnt tidliger koble en lampe (testlampa) mellom chassi og D+ på dynamoen. Hvis resten av kretsen mellom dynamo og laderegulator er OK så skal den regulere spenningen til ca 14 volt. mener å huske at de srie 1 jeg har hatt har ladet ca 14,2 volt.

MVH.
Mårten

MVH.
Mårten
Post Reply