Hvordan virker følerne?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Hvordan virker følerne?

Post by ingkogni2 »

Hvordan virker trykk og tempføler for varsellampene for oljetrykk og oljetemp på CX? Er det bare en vanlig bryter som aktiveres ved en gitt temperatur? Er det en pluss-bryter eller en gjordingsbryter som blir brukt? Kan jeg for å være sikker på at jeg har oljetrykk bare koble en midletidig lampe til mellom + på batteriet og føleren for oljetrykk?

Så snart jeg veit dette kan jeg starte bilen. Har ikke helt oversikt over hvilken ledning som går til varsellampa inni bilen... :?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Oljetrykksbryteren er en jordingsbryter. Det vet jeg. :D Jeg mener bestemt at tempføleren også er det, men du kan jo starte bilen uten denne. Skal du la den stå å gå ei stund så ser du jo om termostaten åpner og viften starter. Kjør også gjerne varmeapparatet på fullt. Så lenge det kommer varme der så er det sirkulasjon.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Fant ut at oljetrykkmåleren er en jordingsbryter :D (parklyspære og dertil egnete ledninger for test :wink: ).

Hvordan kan jeg se at termostaten oppner? Tror ikke jeg skal la den gå så lenge at termostaten oppner heller... har ikke noe eksosanlegg under den og den står inni garasjen med porten igjen. Ikke har jeg sett i drivakslingene enda heller...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Du kan jo ta den ut og putte den i en kjele med vann og da ser en om den beveger seg når vannet koker.

Slik kan en også teste tempfølerene til kjøleviftene.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply