Varmetråder i bakrute

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Varmetråder i bakrute

Post by Citrusen »

Nå er det bare tre tråder som virker i min 82 CX Athena. Et smalt belte som er doggfritt.

Skal jo sette den vekk for vinteren i neste uke, men dersom det er en måte å riste nytt liv i aldrende tråer uten å bytte bakrute tar jeg imot tips med takk
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Jeg har delvis reparert min med ledende lim på en "penn" beregnet for bruk på kretskort. Hvis ikke jeg husker feil kjøpte jeg det hos en elektroforhandler, men jeg tror de har slikt lim på Mekonomen og dess like. (Ja, det er dyrt). Uansett var det et mareritt å få limet ut av pennen i ønskede doser. Det var kaldt og viskositeten deretter. Det hjelper ikke at en arbeider på en vertikal "vegg" fremfor på et bord.

Problemet er å finne hvor bruddene er. De større kan en se "med blottet øye". Det jeg gjorde for å finne de små var lage et rimlag ved å dusje ruten med vanntåke (fra en god dusjflaske) på innsiden mens luken stod oppe en dag det var kaldt. Så satte jeg meg inn i bagasjerommet i yogastilling (skjønner ikke hvorfor CX-ere har et rykte for å ha et noe underlig forhold til bilen sin :wink:) lukket luken og satte på trådene. Det blir lokalt varmt der det er (nesten)brudd som en ser ved at rimet smelter. Utstyrt med tusj markerte jeg så disse stedene og maskerte dem etter at jeg hadde varmet opp bilen og tørket ruten. På med limet og så ta av maskeringstapen med én gang.

En ser at trådene har vært reparert i og med at limet er sølvfarget (jeg tror det er sølvpartikler i limet som står for ledingen og prisen), men det er bedre enn at de ikke virker. En kunne kanskje gå over med en tynn brun tusj på innsiden etterpå hvis det generer.

Lykke til! Gilbert

PS. Noen som vet hva en ny rute (med føler til auto-funksjon) koster?
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Takker så mye for tipset.

Dette blir gøy. Jeg har sedan og blir liggende i hattehylla en stund skjønner jeg(he he) :lol:

Har ikke peiling på hva rute koster.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply