Relè til hovedlys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Relè til hovedlys

Post by baloo »

En liten advarsel til de som vil legge opp relè og nye kabler til hovedlys. Har gjort denne jobben, brukte 4mm2 kabel og og brukte et relè pr glødetråd. (dvs 6 stk, har lamper med 1000m i) La opp egen kabel pr lyspære, både + og jord. Har satt inn nye Osram 55/60W pærer av +20% eller hva de kalles. Dette lyser veldig bra, men har en liten bi-effekt.
Veldig mange tror jeg kjører med full-lys når jeg bruker nærlys! Noe som medfører mye blunking med lys, noen setter jo på full-lys midt i glafsen på meg også. (Og ja, de får 2 stk H4 og 2stk H3 på full blås i retur!) Bla en uniformert onkelbil.... Har fått justert lysene, så de skal være riktig justert. (På EU-kontrol) Noen som har gjort den samme jobben og blir blunket på i hytt&gevær? Er spesielt hvis det er veldig mørkt & dårlig sikt at folk blunker. Tror 30 stk blunket med lysene fra Kløfta til Skarnes her om dagen. Er det missunelse fordi jeg bra lys? Er jo en del biler som har montert blod-appelsiner istedenfor lys...
Dette begynner å irritere....
E.T
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

da jeg kjøpte min bil var det enkelte ganger lysbryteren som setter på full-lys ikke virket. Da satte jeg på et billig sett fra biltema, og etter det har bryteren fungert. Merket selv med dette settet at lysene lyser kraftigere, men jeg har ikke sånne superpærer i den. H3 pærene lyser veldig gult, H4'ene mine også. Opplever aldri at noen klager. :)


-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg satte inn billigsettet fra Biltema, samt "mega-blue" 90/120W H4 og beholdt H3 pærene som de var. Masse mer lys og masse blinking fra motgående trafikk 8) 8) Jeg setter også fjernlysene rett i fronten på dem som blinker :P

Med billigsettet fra Biltema er det dessuten meget enkelt å sjekke effekten ved å la den orginale kabelen stå på på høyre siden og nye på venstre parker foran vegg og bli overrasket. Mål gjerne batterispenningen og spenningen på pæra. På min bil var spenningsfallet på drøye 3Volt!!!!!!
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Relè til hovedlys

Post by ingkogni2 »

baloo wrote:En liten advarsel til de som vil legge opp relè og nye kabler til hovedlys. Har gjort denne jobben, brukte 4mm2 kabel og og brukte et relè pr glødetråd. (dvs 6 stk, har lamper med 1000m i) La opp egen kabel pr lyspære, både + og jord. Har satt inn nye Osram 55/60W pærer av +20% eller hva de kalles. Dette lyser veldig bra, men har en liten bi-effekt.
Veldig mange tror jeg kjører med full-lys når jeg bruker nærlys! Noe som medfører mye blunking med lys, noen setter jo på full-lys midt i glafsen på meg også. (Og ja, de får 2 stk H4 og 2stk H3 på full blås i retur!) Bla en uniformert onkelbil.... Har fått justert lysene, så de skal være riktig justert. (På EU-kontrol) Noen som har gjort den samme jobben og blir blunket på i hytt&gevær? Er spesielt hvis det er veldig mørkt & dårlig sikt at folk blunker. Tror 30 stk blunket med lysene fra Kløfta til Skarnes her om dagen. Er det missunelse fordi jeg bra lys? Er jo en del biler som har montert blod-appelsiner istedenfor lys...
Dette begynner å irritere....
E.T

Her for en ukes tid siden monterte jeg 2 stk slike på TRD T2'n:
Image

De stammer egentlig fra min avdøde TRD T1 og av en eller anna merkelig grund så overlevde dem tverr-stoppen i Narvik for ett år siden. Pærene var gåen i dem, så de fikk nye Orsam H3 12V/100W :twisted: ...

Lysene er montert opp med ferdiglaga ledningsnett kjøpt på CD-Cardic. 30A relè og 16A sikkring. Har opplevd ettpar ganger at relèet henger seg opp. De orginale lysene på bilen slokker som de skal når jeg blender ned til nærlys, men ekstralysene holder seg våkne... :? ... Lite artig når det skjer, og særlig når "motstanderen" er en "høgrøsta" Scania 164 Topline med 8 på taket og 6 i ku-fangeren med rundt regna litt i overkant av 1 Kw lys å ta igjen med :shock: :?

Mitt tips. Sjekk at ikke noen av relèene henger seg opp i PÅ-stilling... Lampa inni bilen slokker som den skal selv om lysene lyser videre.

Blir det for dristig å ha 4 ekstralys på taket på en CX? :?: :roll: 8) :D
Plages med at dem på fangeren går tett av salt og smelta snø :?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Re: Relè til hovedlys

Post by Be|garath »

baloo wrote: Dette begynner å irritere....
E.T
Bruker du tåpelys i tillegg?
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dette begynner å irritere....
E.T
Bare et lite spørsmål. Ble lysene justert med motor i gang?
Mvh
jørnikkeno
Posts: 104
Joined: Fri 02 Jun, 2006 10:56
Location: Sande i Vestfold

Post by jørnikkeno »

Tror ikke lysa er riktig justert, (justert uten motor i gang??) evt. at pærene ikke sitter riktig.... Vet det ikke skal gå an men har sett det flere ganger.
Hvis pærene sitter riktig og lysa er riktig justert vil de ikke blende selv om du har 25 volt inn på pæra.(pæra vil ryke relativt fort da men... )


mvh
Jørnikkeno

1986 CX22TRS
1986 CX25GTi TURBO (prosjektet)
92 XM2,0i Break 04 C5 1,8 16v Break konebil
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Bare en tanke:
Om lysene ble justert med motoren i gang, så ville vell sjangsen være stor for at lysene blir for lave? De fleste CX'er lider vell av synkesyndrom bak og ikke forran? Om den siger ned bak, så vil jo lysene bli justert lavere enn de skal være.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Relè til hovedlys

Post by Citroencx »

baloo wrote:En liten advarsel til de som vil legge opp relè og nye kabler til hovedlys. Har gjort denne jobben, brukte 4mm2 kabel og og brukte et relè pr glødetråd. (dvs 6 stk, har lamper med 1000m i) La opp egen kabel pr lyspære, både + og jord. Har satt inn nye Osram 55/60W pærer av +20% eller hva de kalles. Dette lyser veldig bra, men har en liten bi-effekt.
Veldig mange tror jeg kjører med full-lys når jeg bruker nærlys! Noe som medfører mye blunking med lys, noen setter jo på full-lys midt i glafsen på meg også. (Og ja, de får 2 stk H4 og 2stk H3 på full blås i retur!) Bla en uniformert onkelbil.... Har fått justert lysene, så de skal være riktig justert. (På EU-kontrol) Noen som har gjort den samme jobben og blir blunket på i hytt&gevær? Er spesielt hvis det er veldig mørkt & dårlig sikt at folk blunker. Tror 30 stk blunket med lysene fra Kløfta til Skarnes her om dagen. Er det missunelse fordi jeg bra lys? Er jo en del biler som har montert blod-appelsiner istedenfor lys...
Dette begynner å irritere....
E.T
Jeg har gjort dette på min S2.
bestykningen er slik.
Nærlys:

90 ------------- 90

Fulle lys:
130 + 100 ------- 100 + 130
...50 ------------------ 50

Altså 560Watt totalt på full blås.
Alt over 4mm/6mm kabel og releer til alle lamper.

Jeg får aldri klager. Ingen blinker.
Men trailere som glemmer å blende ombestemmer seg fort når jeg bruker lyshornet. Da komer nemlig 180 Watt på toppen av de 560 jeg har fra før så faren for solbrenthet er overhengende med 740 Watt foran gode reflektoerer. :)


Jeg har dobbelt sjekka nærlysa lysa mine med kompiser som møter meg og de sier at de er "litt harde" men ikke blendende.

Jeg er nøye med lysjusteringen. Og gjør det alltid mot vegg med motoren i gang. Jeg har funnet variasjoner i pærekvaliteten og har byttet pære mange ganger fordi den skrå vinkelen som går opp til høyre ikke er riktig.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

denne lyskrigen dere snakker om gjør meg mildt sagt forbanna :evil: . Jeg har selv vært utsatt for dette og mener dette er livsfarlig :x På vei hjem fra Surnadalen for noen uker siden ble blendet av en som jeg trodde kjørte med med feil lys. Jeg blinket kort for å gjøre han/henne oppmerksom på dette, hvilket resulterte til at jeg fikk 4 1000 metre rett i fleisen i ca 7-8 sekunder. Jeg lå i 80 km/t, på en svingete vei, og så absolutt ingen ting i 10-15 sekunder.Jeg fikk bremset ned og havnet heldigvis inne på ei busslomme el. lignende. Siden dette var relativt sent på kvelden var det heldigvis ingen fotjengere ute, så jeg slapp å kjøre ihjel noen.

Mange kjører rundt med feiljusterte lys, i tillegg til at noen har montert f.eks xenon helt feil. selv med nærlys virker de blendene og gjør kjøresituasjonen vanskelig for motgående traffikk. Om man tillegg starter denne underlige formen for "hevn" ved hjelp av lyssjokk setter man altså andre som ferdes på veien i stor fare. Ikke bare bilføreren som dere sint på, men passasjerer, unger, koner, fotgjengere og andre i møtende biler.

Tenk over dette neste gang dere får hevnlyst, tenk over den viktigste § i veitrafikkloven:

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Post by baloo »

Vel, nå er jo pærene jeg har brukt E-merket og godkjent for veibruk i EU. Det eneste jeg har gjort er å bruke relè til lysene og tykkere kabel fra batteriet. (med sikringer) Bruker ikke noen Harry-pærer med høy effekt på 90-130W. Bruker heller ikke tåkelysene, og har ingen ekstralys. Årsaken til at jobben ble gjort var jo at lysbryteren hadde gått varm og var upålitelig. (en tidliger eier hadde kjørt med 100W pærer) Pærene sitter korrekt i, og lysene er justert av noen som kjenner franske biler + at jeg sa i fra at motor skulle gå. Lysene lyser likt med XM`n til fatter, så det er nok rimelig korrekt. Når det gjelder lyskrig, hvis folk gir meg ett kort blunk, får de ett kort blunk tilbake. De som setter på sine ørten 1000metere rett i glafsen på meg og ikke slår de av, får smake det samme selv. Er ikke hissig i trafikken og tar det pent, men denne blunkingen irriterer meg. Er jo ikke så behagelig med alle full-lysene rett i trynet. Men lampene lyser ganske hvitt da de får bra med spenning. Tror mange ikke blir blendet, men tror jeg kjører på fjernlys og derfor hisser seg opp over det. Er jo mange som har kort lunte ute i trafikken. Relène er nye, og de henger ikke.
For vel heller være overbærende med de som har dårlig lys..

E.T
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har et godt forslag. Få med deg en kompis, og så bytter dere biler og kjører mot hverandre. kanskje du da finner ut hvorfor andre blunker når de møter deg? :wink:
Mvh
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Re: Relè til hovedlys

Post by kjetil »

Be|garath wrote:
baloo wrote: Dette begynner å irritere....
E.T
Bruker du tåpelys i tillegg?
Beste benevnelsen på dem lyktene jeg har hørt. :lol:

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Re: Relè til hovedlys

Post by kjetil »

ingkogni2 wrote:
baloo wrote:En liten advarsel til de som vil legge opp relè og nye kabler til hovedlys. Har gjort denne jobben, brukte 4mm2 kabel og og brukte et relè pr glødetråd. (dvs 6 stk, har lamper med 1000m i) La opp egen kabel pr lyspære, både + og jord. Har satt inn nye Osram 55/60W pærer av +20% eller hva de kalles. Dette lyser veldig bra, men har en liten bi-effekt.
Veldig mange tror jeg kjører med full-lys når jeg bruker nærlys! Noe som medfører mye blunking med lys, noen setter jo på full-lys midt i glafsen på meg også. (Og ja, de får 2 stk H4 og 2stk H3 på full blås i retur!) Bla en uniformert onkelbil.... Har fått justert lysene, så de skal være riktig justert. (På EU-kontrol) Noen som har gjort den samme jobben og blir blunket på i hytt&gevær? Er spesielt hvis det er veldig mørkt & dårlig sikt at folk blunker. Tror 30 stk blunket med lysene fra Kløfta til Skarnes her om dagen. Er det missunelse fordi jeg bra lys? Er jo en del biler som har montert blod-appelsiner istedenfor lys...
Dette begynner å irritere....
E.T

Her for en ukes tid siden monterte jeg 2 stk slike på TRD T2'n:
Image

De stammer egentlig fra min avdøde TRD T1 og av en eller anna merkelig grund så overlevde dem tverr-stoppen i Narvik for ett år siden. Pærene var gåen i dem, så de fikk nye Orsam H3 12V/100W :twisted: ...

Lysene er montert opp med ferdiglaga ledningsnett kjøpt på CD-Cardic. 30A relè og 16A sikkring. Har opplevd ettpar ganger at relèet henger seg opp. De orginale lysene på bilen slokker som de skal når jeg blender ned til nærlys, men ekstralysene holder seg våkne... :? ... Lite artig når det skjer, og særlig når "motstanderen" er en "høgrøsta" Scania 164 Topline med 8 på taket og 6 i ku-fangeren med rundt regna litt i overkant av 1 Kw lys å ta igjen med :shock: :?

Mitt tips. Sjekk at ikke noen av relèene henger seg opp i PÅ-stilling... Lampa inni bilen slokker som den skal selv om lysene lyser videre.

Blir det for dristig å ha 4 ekstralys på taket på en CX? :?: :roll: 8) :D
Plages med at dem på fangeren går tett av salt og smelta snø :?

IngKogni2
Faren med å sette på slike lykter, er at hvis de er for store og halve lykta stikker opp over panserkanten, sitter du i bilen og tror du har kjørt på Mikke Mus... :oops:

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

[quote="citro1cx"]denne lyskrigen dere snakker om gjør meg mildt sagt forbanna :evil: . [quote]

Vart du skræmt no? ;)

Ro deg ned og ta en god slurk LHM og trekk pusten. :P

Men det du skriver er riktig i den forstand at det er svært viktig å ikke ha lys som skjenerer annen trafikk.

Det er blant annet derfor jeg aldri låner bort CXen. (self. er det en annen grunn også) Men om jeg slurver med nedblending så kan det være farlig ja. Og nærlysa mine blender somsagt ingen. For det har jeg testet.

Vil jo også tilføye at jeg ikke setter hardt mot hardt når noen er sene til å blende ned. For jeg vil jo ikke ha en annen bil mitt i fleisen fordi de blir blendet. - Vel det har skjedd en gang eller tre. En trailer på rett fin vei blant annet. Han blendet ikke, jeg blinka. Ingenting skjedde. Jeg satte på alt jeg hadde og hva skjedde? Jeg kunne passere juletreet mens jeg så veien ved siden av traileren tydelig under passeringen. Og han hadde hele lysrekka på taket i full sving. Dermed ble situasjonen endret fra farlig til trygg. Men om jeg møter ei bestemor eller en guttunge med feil justerte lys så bremser jeg heller....

Lyskrig er det ikke.
Derimot har jeg stanset fior elg flere ganger hvor jeg hadde hatt mindre sjangse en en snøball i helvete med vanlige fjernlys. Med mine lys nå ser jeg minst 100 meter innover jordene og skogen til sidene. Og fremfor bilen er deg lyse dagen.

Men som sagt.
Å slurve med nedblending er farlig med slike lys.

Jeg har vurdert å montere en annen bryter som er mindre hard en den originale. For den er så pass hard at det kan bli plagsomt om man kjører på bygdeveiene. En lite microbryter på innsiden koblet til et rele? Eller noe...
Post Reply