Laust ekstralys i hovudlykt

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Laust ekstralys i hovudlykt

Post by hl »

Det innebygde ekstralyset i eine hovudlykti var laust. Plastdingsen A var knekt. Det rette ville vel vera å få på plass ein ny plastdings. Men ikkje veit eg om den er råd å få tak i, og ikkje trur eg at eg hadde klart å få han på plass. Det er det firkanta holet B som skal inn på A.

Image Image

Tok ut festeskruen, tredde innpå ein vinkla plastbit med to hol i, og festa på ei fjør (frå eit umbraconøkkelsett). Fjøri hekta eg fast som vist på siste bilete. Ser ut til at det fungerer bra (men vil jo vera litt plunder ved pæreskift).

Image Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Fin løsning.
Jeg har lignende problem.
Men det gjelder festet i underkant.
Dett gjør lyktene ustabile og de vipper opp når jeg bremser.
Kjøpte CXen den med dette problemet.

Jeg løste dette ved å tre en hyssing gjennom den store ringen og la på en knute og dro hyssingen gjennom hullet til lokket. Så satte jeg på dekselet og klemte hyssingen fast på hver side av lokket. Det ble altså to ender som stikker ut og pakningen er av gummi og tetter nok.

Dermed kan jeg også justere vinkelen på lyskjegla ved å trekke i høyre eller venstere tråd. Litt primitivt, men enkelt raskt og effektivt. Og det gir ikke plunder ved pæreskifte.
Last edited by Citroencx on Mon 08 Jan, 2007 08:40, edited 1 time in total.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Forøvrig så har jeg lest meg frem til følgende når det gjelder lykter da jeg vurderte å fikse de skikkelig.

1. Glasset kan skilles fra reflektor og settes tilbake ved å tette med silikon. Men bruk syrefri silikon ellers vil reflektoren korrodere raskere.

2. Reflektorer må ikke berøres men kan rengjøres ved å sette de i en oppvaskmaskin og kjøre fullt program med vanlig oppvaskmiddel for maskinoppvask. Visstnok blir de som nye om de ikke er skadet.

Pass på at de ikke hviler på noe på innsiden. Sett de med reflektoren ned.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Ved laust nedre feste kan ein ogso tre gjennom ein stiv ståltråd som vist her:

Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

[quote="hl"]Ved laust nedre feste kan ein ogso tre gjennom ein stiv ståltråd som vist her:

Ja det er omtrent slik jeg gjorde men bare med hyssing.
Jeg brukte en tynn ståltråd en stund men lokket tetter ikke da og jeg fikk kondens.
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Klubben har vel lykter på delelageret?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Citroencx wrote:
hl wrote:Ved laust nedre feste kan ein ogso tre gjennom ein stiv ståltråd som vist her:

Ja det er omtrent slik jeg gjorde men bare med hyssing.
Jeg brukte en tynn ståltråd en stund men lokket tetter ikke da og jeg fikk kondens.
Det må skjerast eit hakk i plasten på begge sider slik at ståltråden blir liggande litt nedi. Og so litt vaselin for å få det tett. Gummipakningen bør takast ut og setjast inn med silikon.
Post Reply