Hovedlys virker ikke

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Hovedlys virker ikke

Post by Black Lemon »

Hovedlyset har stort sett kuttet ut å virke. Jeg husker jeg hadde samme problem for en god del år siden. Da skiftet jeg lysbryter og problemet var løst. Nå er ikke lysbryteren å få tak i lenger. Er det noen som har åpnet bryteren og lar den seg reparere?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Hva slags farge har du på lysbryteren? Tror det ligger slike brytere i bøtter og spann rundt om kring.

Dersom fargen ikke passer, er det bare selve hendelen som det er litt vrient å bytte. Selve huset som bryteren sitter i og fjærn/nærlys knotten lar seg enkelt sette over.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har også vært borti prblemet. Har enkelte ganger fått det til å virke igjen med å ta ut bryteren og spraye den med electroclean eller kontaktrens. Husk å ha litt fett på selve mekanismen etterpå.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Det kan være leamikken inni bryteren eller stiftene i den.
Om du bruker releer på lysa så vil påkjenningen nesten opphøre på stiftene og varme utvikling vil opphøre.

Varmeutvikling vil skje om bryteren skal håndtere strømmen til nærlysa og releet løser jo dette. Jeg tipper at varmeutviklingen er den viktigeste årsaken til at levetiden blir forkortet.

For å være helt sikker på at det er i bryteren problemet ligger, kan du ta en ledningsstump som er avisolert på endene og putte inn i kontakten til bryteren for å se om lysene kommer på da.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Kontroller om dei fjørbelasta stiftane (A) glir lett inn og ut i hylsene, og om fjørene får bevega seg fritt. Dersom brytaren har vore varm/smelta kan hylsene dei sit i vera litt deformert. Prøv i sofall forsiktig å bora dei opp.

Undersøk om kontaktflatene (B) til stiftane har smelta seg nedi plasten. Har dei gjort det, må du prøva å få dei opp att med ein loddebolt (IKKJE enkelt!).

Sjekk ogso at (C) glir lett.

Reingjer og ha på vaselin.

Skaff deg reservebrytar; evt. lag ein nødbrytar.

Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

hl wrote: evt. lag ein nødbrytar.
For å få nærlys (CX serie 2):
3 samankopla ledningar med flate kabelsko til å kortslutta 1, 2 og 3.
1 ledning med flate kabelsko i begge endar til å kortslutta 4 og 6.

Kan ikkje garantera at dette er rett, vil nokon ta ein kontroll?

(Blå=park, grøn=nærlys, raud=fjernlys) (5 og 6 blir kortslutta ved fjernlysblink)

Image
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Si ifra...

Post by Helge MS »

Så kan jeg ta med bryter på jobb... det er ikke lange veien ned til meg vet du....

Helge MS
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

I iveren etter å sjekke den "nye" bryteren fra Helge, plugget jeg kun i kontakten til selve lysbryteren og fikk fortsatt ikke lysene til å virke. Jeg kunne likevel ikke få de til å stemme at det skulle være noe galt med kjørelysreleet all den tid kjørelyset (som er koblet til tåkelysene) lyste. Nå i kveld forsøkte jeg igjen. Jeg satte inn alle de tre kontaktene med den nye bryteren og det viste seg at kontakten til fjernlyset måtte være i for at hovedlyset skulle virke. Altså var feilen likevel bryteren.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply