Strømtrekk ved avslått motor

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Strømtrekk ved avslått motor

Post by dagmatti »

Hei!

Har prøvd å søke litt her, men fant ingen målinger av strømtrekket når alt er avslått. Er det noen som har et multimeter og en cx, og har tid til å måle det?

Multimeteret mitt stopper på 250mA, og gikk i bånn. :P Det høres litt voldsomt ut. :-)



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Petroleumsmotor?
0,25 + A er litt mye ja.

Har du et 80A batteri og forutsetter at du trenger 60% for å starte opp vil du få problemer etter 128 timer. Altså 5 dager.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Det er en trdt2, men det skal vel ikke spille noen stor rolle. Skal lete her, har et multimeter ett eller annet sted som kan måle mere nøyaktig. :-)



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Det spiller en stor rolle når du skal finne årsaken.

Men feilsøkingen er jo enkel.

Ta ut all sikringene. Så får du noen til å se på meteret mens du setter de inn en etter en. Du kan jo begynne med å plugge ut hovedkontakten til sikringsboksen? Har du overslag i printet på boksen vil meteret vise null når kontakten er ute men forbruk når alle sikringen er ute og kontakten i.

Ellers så holder jeg en knapp på lyskursene til hovedlysa.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Ene multimeteret mitt har tatt kvelden ser det ut til. De riktige målingene er:

Med cd/radio og forsterker (avslått så klart): 100mA
Med bare cd/radio: 60mA
Uten cd/radio: 8mA

En enkel løsning på noe av trekket vil være å sette et rele på forsterkeren da mao. La cd/radio styre releet istedet for å styre forsterkeren i seg selv. Ellers var da 52mA på cd/radioen en del også...!? hmhmhm.



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei!

Ene multimeteret mitt har tatt kvelden ser det ut til. De riktige målingene er:

Med cd/radio og forsterker (avslått så klart): 100mA
Med bare cd/radio: 60mA
Uten cd/radio: 8mA

En enkel løsning på noe av trekket vil være å sette et rele på forsterkeren da mao. La cd/radio styre releet istedet for å styre forsterkeren i seg selv. Ellers var da 52mA på cd/radioen en del også...!? hmhmhm.

Ja det var en del.
Jeg trodde disse forsterkerene hadde en ingang til styrestrøm fra forsterkeren med rele?

Men 50 mA betyr jo at du i praksis kan reise på 3 ukers ferie og ha strøm når du kommer hjem. Så noen krise i dagligbilen er det jo ikke.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Enkleste løsningen på problemet er å montere en hovedstrømbryter. :wink: :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

:D

hehe

Strømtrekket er lavt, men i perioder hvor jeg bruker bilen lite og bare til småkjøring er det unødvendig pining av batteriet. Tror jeg starter med å sette rele på forsterkeren. :D



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har du egentlig tenkt over hvor langt du må kjøre for å lade opp igjen batteriet etter å ha startet en diesel?
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

fortell da vel
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:fortell da vel
Det er dagmatti som er "den elektriske mannen". :wink: :D han kan jo sette opp et regnestykke på det. Men en ting er sikkert, det er lengre enn vi tror. :?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hehe, ja du sier noe. :)

Det går mye strøm når bilen gløder, det er helt sikkert. Ledningsnettet er litt magert dimensjonert, det blir varmt det også. Skal jeg tippe på min utifra dimensjoneringen av kablene tar det rundt 50 ampere, mens startmotoren tar 100 kanskje. Det skulle bli 600W (ca) mens den gløder, og 1800W når motoren drar rundt i tillegg. Gløder du 20 sek. og motoren drar på starteren i 3 sek bruker du 3,3Wh + 1,5Wh = 4,8Wh. Et batteri på 90Ah har 1080Wh. Du bruker altså 2,25%.

hm. Hva er feil her? :P :D

Batteriet skal i prinsippet være istand til å gi 1800W i 0,6 timer, altså i 36 minutter! Alle vet jo at ikke det går... Men det har nok noe med hvordan batteriets kapasitet er oppgitt. Tror de spec'er det ved å lade det ut i 10 timer. Dess raskere du lader det ut dess mindre effektivt er det. På 150A kontinuerlig har det langt langt ifra 90Ah å gi. Det skyldes elektrisk sett at den indre motstanden begynner å få betydning i forhold til lasten (du varmer batteriet mere enn glødepluggene). Kjemisk har det med hvor raskt prosessene kan frigjøre elektroner. Er det kaldt går de kjemiske prosessene enda mye tregere, og effektiviteten synker drastisk.


Si ifra hvis noen finner noe feil da, det er sent på kvelden her. :)

Fortsettelse på hvor lang tid det faktisk tar å lade opp følger...! :D



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Som dagmatti sier: http://www.smartgauge.co.uk/peukert2.html

Batterikapasiteten som er oppgitt er målt ved optimal utladning. Men batteriets konstruksjon gjør at kapasiteten. (hvor mye man kan ta ut totalt) varierer med størrelsen på forbruket (A). Hvordan batteriet tåler utladningsstrøm under gitte forhold kalles Peukert verdien.

Produsentene bruker ofte en utladningstid på 20 timer når de oppgir kapasiteten. Slik at et 100 A/t batteri gir 5A i 20 timer.

Dette kan regnes ut ved bruk av følgende formel.

T = C / In

T = teoretisk kapasitet.
I = Ampere.
n = Peukert verdien.

Ett 90 A batteri med Peukert 1.1 med utlandings strøm på 100 A. Har en faktisk kapasitet på 55 A.

Et med Peukert 1.3 har 22 A.

Men hvordan formelen blir brukt er diskutert.

http://www.smartgauge.co.uk/peukert2.html

T = C/(I/(C/R))n X (R/C)

I = the discharge current
T = the time
C = capacity of the battery
n = Peukert's exponent for that particular battery type
R = the battery hour rating, i.e. 100 hour rating, 20 hour rating, 10 hour rating etc.

Og hvis noen har hode til å gå i dybden av det...

Her.http://www.smartgauge.co.uk/peukert_depth.html

Og for de andre, og meg som bare vil ha et klart svar med den modifiserte utregningen: :wink:

http://www.smartgauge.co.uk/calcs/peukert.xls

Det som er litt artig å registrere er at man kan ta ut 550 A/t fra et 90A batteri om man har en lekkasje på 0,2 A. :) Så dagmattis radio klarer ikke å tømme batteriet før etter. 114 dager. Teoretisk... om man ikk etar hensyn til selvutladningen som er fra 1-3% per dag og lave temperaturer som også påvirker. :D

Men et bilbatteri skal ikke tømmes mer en ca 20% for å beholde helsen.

Uansett ser det ut til at 100A/t ikke alltid er 100A/t når det kommer til batterier.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

lurer på om ikke starteren trekker bortimot 180 ampere
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:lurer på om ikke starteren trekker bortimot 180 ampere
Det høres sansynlig ut.
Men starteren forbruker mer ved mer motstand så den trekker altså mindre om sommeren når oljen er varm en om vinterne.
Post Reply