Ladeproblemer

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Ladeproblemer

Post by vegardb »

Har ladeproblemer - lampa lyste innimellom, men nå er blitt helt død, og ingen lading (har målt). Har ikke satt meg inn i det elektriske, men regner med at både likeretter og regulator sitter i dynamoen, så der bør vel feilsøking begynne?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Ut med regulator for inspeksjon.

viewtopic.php?t=1832&highlight=tape

Det kan være børstene i dynamoen som er interegrert i regulatoren.
Det er et bra sted å begynne. Les tråden om dynamobytte, det er enkelt men det er en liten finurlighet med mutteren som holder dynamoen du må ta på alvor. :)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Ladeproblemer

Post by citro1cx »

vegardb wrote:Har ladeproblemer - lampa lyste innimellom, men nå er blitt helt død, og ingen lading (har målt). Har ikke satt meg inn i det elektriske, men regner med at både likeretter og regulator sitter i dynamoen, så der bør vel feilsøking begynne?
spenningsreg. og børster ligger i en kasset på baksiden av dynamoen. løsnes enkelt med 2 skruer. du ser fort om børstene er nedslitt:
Image

den til høyre på bildet har helt nedslitte børster. Nye børster ble kjøpt inn for 30 kr og loddet på og den virket helt ok etter det. Den til høyre kostet 500 kr og er splitter ny og virker akkurat like godt som den andre. :D
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Ladeproblemer

Post by ingkogni2 »

vegardb wrote:Har ladeproblemer - lampa lyste innimellom, men nå er blitt helt død, og ingen lading (har målt). Har ikke satt meg inn i det elektriske, men regner med at både likeretter og regulator sitter i dynamoen, så der bør vel feilsøking begynne?
Minner meg om symtomene den ene TRD Turbo 2'n vår slet med i sommer. Var regulatoren som var ødelakt, MEN det funket å "rikkle" på den ledninga som magnetiserer dynamoen... Var nokk dårlig kontakt der denne ledninga er koblet på regulatoren. Om det blir brudd i denne ledningen/kretsen, så vill ikke ladelampa lyse siden det også er denne ledningen som styrer tenning av laddelampen. Har du ladelampe når du slår på tenningen uten å starte motoren?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Post by vegardb »

Feil utbedret :D Var MEGET dårlig kontakt i styrestrømen til dynamoen. Etter 20 år med støv, salt og nordnorsk klima var kabelskoen svært sliten. Mye rengjøring og 5-56, og alt fungerer perfekt!
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
Post Reply