Ladespenning

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Ladespenning

Post by Be|garath »

Bytta akkurat regulator på generatoren og ladespenningen med fulladet batteri og 1500o/min er nå på 14.1 volt uten hovedlys på. Ville gjerne hatt en halv volt høyere, men uten å gå til innkjøp av Ladac (som jeg selvfølgelig har veldig lyst på) er det mulig å lure regulatoren litt? Den blå ledningen som går fra regulatoren til generatoren, er det spenningsføler? I så fall, vil det jo gå å føre den til batteriet via en variabel motstand..? Da vil den regulere etter batterispening og med mulighet for manuell korrigering av for eksempel temperatur..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Den blå ledningen er samme punkt som går til ladelampa, jeg sjekka dette på en dynamo som jeg har liggende.
Den både "senser" og gir strøm til feltviklingen på ankeret.
Jeg målte oppunder 2 ampere strømtrekk så det er nok ikke så enkelt å regulere med en motstand.
Jeg har gjort en mod på min XM der jeg frikoblet denne forbindelsen og førte den direkte til batteriet via et rele som slås på når tenninga er på.
På denne måten fikk jeg økt ladespenninga opp til ca 14.4 Volt, dette merkes godt på lysene, særlig når jeg i tillegg monterte rele på lysene.
Ulempen er at ladelampa ikke fungerer lengre.
Om batteriet har godt av en ladespenning på 14.4 Volt når det er toppladet skal jeg ikke si for sikkert, men jeg tror det vil redusere levetida noe.
Jeg vet at noen har brukt en diode for å "lure" regulatoren til å "tro" at batterispenninga er 0.6V lavere enn den er, tror dette trikset er brukt på Bosh dynamoer som har en merkespenning på 13.8V, da blir resultatet 14.4V
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Så lenge du ikke kjører i 8-10 timer av gangen vil jeg heller ha 14,4 enn 13,7.. Du vil ikke få toppladet et batteri med mindre du lader med 14,4 volt og det tar nesten ett døgn.. 13,7 er for vedlikeholdslading i for eksempel alarmanlegg.
14,4 er forresten ved 20grader og flere temperaturkompenserte regulatorer (Ladac, Sterling) øker ladespenningen over 15 volt om vinteren. De har til gjengjeld en strømføler for å regulere ned igjen etterhvert som strømmen synker (batteriet fylles).
Tipset med diode høres igrunnen ut som en plan. Jeg vil ha ladelampa, så noe triks må vel kunne finnes .. ;-)
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Påberg
Posts: 19
Joined: Sun 12 Dec, 2004 13:12
Contact:

Post by Påberg »

Jag hade laddspänning 14,2 V på min CX20 TRE -88 och aldrig några batteriproblem under de två år jag hade den. Nästan alltid korta körsträckor, sällan över 10 km, förutom en sommarresa och en vinterresa per år på över 1000 km. Bor i Stockholm, utan motorvärmare.
På den GTi -88 jag hade tidigare var dock laddspänningen 13,6 och samma körförhållanden. Den behövde batteriladdare några gånger varje vinter.
- Så jag skulle vara helt lugn med 14,1 V!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

Påberg wrote:- Så jag skulle vara helt lugn med 14,1 V!
Ja om dette er med fullt kjørelys og den belastning som du normalt har når du kjører ville jeg også si 14,1 er helt ok - i alle fall i sommerhalvåret. Batteriet vil imidlertid som påpekt av andre her ikke koke før ved over 14,4 V i 20 grader eller mer. Dersom spenningen faller ytterligere noe fra 14,1 med kjørelys og for eksempel bilsterio/radio bør man kanskje vurdere tiltak.

Jeg hadde 13,9 V i min 1984 CX25GTi. Dette holder også i sommerhalvåret og ga meg kun noen småproblemer tre ganger i løpet av vinterhalvårene i løpet av nesten 12 år med den CX'en. De gangene var det IKKE pga dårlig/gamle batteri da jeg var påpasselig med å ha ganske nytt batteri i CX'en. Men mye småkjøring og under -15 grader var ikke noen god kombinasjon med 13,9 i ladespenning og jeg husket ikke alltid på å vedlikeholdslade med lader i garasjen i perioder med mye småkjøring.

Jeg satte derfor en diode i serie med spenningsregulatoren på min CX. Dette løftet spenningen til 14,5 V. Videre koblet jeg to ledninger i parallell med dioden og trakk disse ledningene inn til dashbordet. Der hadde jeg en bryter slik at jeg kunne koble om mellom lav og høy ladespenning. I prinsippet brukte jeg alltid høy ladespnning, med unntak av på langkjøring på varme sommerdager. Funket meget bra! Kan imidlertid være lurt å ha sikringer i serie med ledningene til bryteren (så nær dioden som mulig) - det hadde jeg. Dette i tilfelle man skulle være uheldig å få hull på isolasjonen.

Spenningsregulatorene har normalt 5 tilkoblingspunkt:
- til jord/minus
- til +
- til ladelampe
- til de to kullbørstene

En eller flere av disse kan dessverre være uten tilgjengelig (løs) ledning, men være "presskontakt" når man skrur fast regulatoren. Dette kan derfor være avgjørende for om man setter dioden i + eller - forbindelsen. Dioden må nemlig kobles i serie med regulatorens + eller - forbindelse. Spenningen regulatoren ser blir dermed spenningsfallet over dioden lavere enn reell spenning. Regulatoren vil dermed øke strømmen den sender gjennom kullbørstene inn på feltkretsen og slik øke magnetiseringen av generatoren slik at den "nye" spenningen blir den gamle spenningen pluss omtrent (faktisk noe lavere) spenningsfallet over dioden.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Post Reply