Øvre dødpunktsføler.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Øvre dødpunktsføler.

Post by jonsto »

Fikk et problem med fruens Croisette i påska. På tur fra Sunndalsøra så fusket den en gang. Turtelleren gikk til 0 og den kuttet et øyeblikk. Da den skulle startes på fergeleiet for å kjøre ombord i ferga så var den helt død. Da de skulle skubbe den ombord så startet den. Den fikk stå å gå på ferga. I går skulle hun en tur til sentrum, og det gikk greit, men da hun skulle tilbake så var den helt død. Noen timer senere var jeg og skulle hente den. Da startet den helt greit, og jeg kjørte den opp på verkstedet. Der gikk den på tomgang i en to tre minutter. Da stoppet den plutselig. Etter ett minutt startet den og gikk noen minutter før den stoppet. Da var den helt død. Undersøkte forskjellige ting men etter å ha skiftet øvre dødpunktføleren startet den. Har fungert greit i dag også, så jeg håper det var årsaken.
Egentlig så trodde jeg at enten var denne føleren i orden eller så var den det ikke. Trodde ikke at feilen kom og gikk til den kolapset helt. Er det noen som har noen erfaring med dette?
Mvh
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Hei Jon!
Jeg hadde akurat det samme problemet med min GTI. Det viste seg at den faktisk kunne fungere litt og ikke bare kuttet helt ut. Etter bytte 2 ganger da den første også var dårlig ble det bare velstand.
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Har opplevd det samme på min CX 25 GTI. Når den ikke startet, åpnet jeg panseret og "vrikket" hardt på kontakten til føleren. Da startet bilen som oftest. Hvis ikke var det bare å vente noen minutter og prøve på nytt. Holdt på sånn i noen mnd. til den overhodet ikke ville mere. Hadde da hugget en annen CX25 og kunne bytte føler. Siden har jeg ikke hatt problemer.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Ø.D.føler og coiler er det eneste jeg vil si er en svakhet på CX 25 bensin.
En ekstra coil og ø.d.føler er greit å ha liggende.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Troligt att det är ÖDP-givaren men jag har två alternativa felkällor.
Boxen! Lödningar som migrerar och skapar precis sådana fel!
Kablaget! En av mina Prestiger råkade ut för samma symptom men nu var det internt i kablarna till ÖDP - någon decimeter in i kabeln! Att oxid i anslutningen kan ge samma fel är givet!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Du kan være inne på noe, Gøran. Jeg ohmet føleren i dag, og fant ikke noe feil. Kontakten var noe "slapp", men den var ikke irret. Og den er innsatt med vaselin. Bilen har fungert siden, og jeg venter spent på neste stopp. Er det vakkel i boksen er det jo nesten umulig å finne. (Heldigvis har jeg fler). :wink: :D Er dt i kabelen blir det værre. Vi får se hva som hender.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Du har väl flera i reserv????? Kabelhärvan till motorstyrningen/tändningen är väldigt lätt att byta!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

disse følerene kan absolutt gi deg slike symptomer. På en gti t2 jeg kjenner til var det slik at den fungerte mens den var kald, og helt til du stoppet motoren, da nektet den å starte til den var blitt relativt kald igjen.

Det er vel snakk om en mmagneføler dette? Magneter svekkes gjerne med alderen, og kan variere med temperatur. Dette kan forklare hvorfor den blir så følsom vel.



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Hei,

disse følerene kan absolutt gi deg slike symptomer. På en gti t2 jeg kjenner til var det slik at den fungerte mens den var kald, og helt til du stoppet motoren, da nektet den å starte til den var blitt relativt kald igjen.

Det er vel snakk om en mmagneføler dette? Magneter svekkes gjerne med alderen, og kan variere med temperatur. Dette kan forklare hvorfor den blir så følsom vel.



-m
Javel. Mener du med det at ohming ikke har noen verdi? I så fall er det betryggende. Det jeg gjorde var og sette på Ohm meteret og så varme opp føleren med varmepistol. Ingen forandring i Ohmsk verdi. Kan alikevel føleren være dårlig? (Håper at det er slik).
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg tror den likevel kan være dårlig ja. Disse spolene har ofte en jernkjerne for å øke det magnetiske feltet. Denne jernkjernen vil også endre seg med alder og temperatur. :) Har aldri plukket opp en slik føler, men er den bygget opp slik jeg tror vil den kunne 'gå istykker' uten at du kan ohme det (men det kan måles på andre måter)

Følerene til abs systemet kan også være utsatt for dette, men siden de ikke varmes opp daglig av motoren holder de vel tilnermet evig likevel (dvs, de går istykker av andre ting først. :P ). :)



-m
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Måle motstand i ø.d.føleren er verdiløst. Alle ganger jeg har skiftet ø.d.følere pga startproblemer har motstanden vært ok. Det har likevel vært den som var problemet. Og erfaring tilsier at den er det første man prøver å bytte.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Takk til dere begge to. :D Det var beroligende å høre. Har ellers bare ventet på telefon fra Sunndalsøra om at bilen sto igjen. Men siden det ser ut til å gå bra så kaster jeg den gamle føleren. :wink:
Mvh
Post Reply