kupevifte - serie 2

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

kupevifte - serie 2

Post by 1987CX25GTI »

Snålt.... det er slutt på muligheten til å velge temperatur! Når hjulet for temperatur beveges, så kommer det iskald luft frem til et visst punkt. Etter dette punktet er det bare badstuvarme - den trinnløse valgmuligheten er borte. Kan vel ikke ha noe med føleren i taket - den rekker jo ikke å reagere....men dette hjulet som beveges - kanskje noen "løse tråder" eller irrede punkter inni der...

Noen hatt det samme?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Når hjulet for temperatur beveges, så kommer det iskald luft frem til et visst punkt. Etter dette punktet er det bare badstuvarme
er det ikke slik det skal være da? at termostaten i taket bestemmer om det skal komme varm eller kall luft? allt etter innstillingen på hjulet?
har masse Citroèn:-)
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

Jeg forklarte meg kanskje noe knotete, men det er ikke mulig å ha en jevn temperatur: enten er det TERMOFROST eller så er det GLØDENDE SVOVEL - for å overdrive litt. Det er iskaldt til ca 21 grader på hjulet, når den skvetter over det punktet så gir det FULL FRES - selv om man foventet at dette skulle skje først ved å dra hjulet til MAX-merket.

Eller sagt på en annen, kanskje tydeligere måte: det er nå bare MIN og MAX som "virker" - det er ingen mellomting. Hjulet har nærmest blitt forvandlet til en bryter. AV/PÅ. ISKALDT/GLOVARMT.

Vifta surkler og går på vanlig vis - intet å si på den.

Forståelig nå?

Hvis ikke, så kan ting tyde på at jeg har en fremtid innen politikken... :lol:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hvis ikke, så kan ting tyde på at jeg har en fremtid innen politikken... Laughing
:D :D :D :D :D

JOda, jeg forstå nok det, men jeg mente også det jeg skrev. Tror vel egentlig at det er en "av/på" virkning på varmen, enten virker den eller så virker den ikke. Om den ikke virker står den i en av posisjonene(varm eller kald). Mellmstillingen, om den finnes tror jeg kun merkes når kupetemperaturen er akkurat rundt der den skal være etter innstillingen på hjulet. Blir som varmeovnen inne i stua de, den er også termostatstyrt og er enten på eller av ettersom tempen i omgivelsene forandrer seg.

Skal ikke påstå at det ikke er noe galt med ditt varmeapparat, men kan heller ikke se på din beskrivelse at det er noe galt heller. Prøv en dag å sette på varmen og kjør til kupevarmen blir riktig, og kjenn på utblåsningslufta. Den vil forandre temperatur (bli kaldere).
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg tror bilen er smartere enn varmeovnen i stua. :D Så vidt jeg kan se inni min har den flere mellomstillinger der den blander varm og kald luft for å få noe midt imellom?


Det kan vel være "termostatboksen" som er gåen på din kanskje. Tror det er en boks som styrer dette, sitter foran girspaken. Eller det kan være dårlig kontakt opp til føleren, du kan kanskje låne en slik boks av noen og se om det virker da. Men hvis den skifter på 21 grader (midt imellom maks/min?) så vil jeg tro både hjulet og føleren er ok egentlig.

Hva skjer dersom du tar varmluftpistolen på føleren hvis du setter den på 19 grader? :)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Forståelig nå?

Hvis ikke, så kan ting tyde på at jeg har en fremtid innen politikken...
Tror du kan stille som ordførerkandidat. :wink: :D Men fra spøk til gevær. Er bilen varm, tempen instilt på 15 grader og det er kalt ute. Skrur du hjulet opp til 21 grader da skjer følgende: Systemet åpner for full varme. Når sensoren føler 21 grader vil den i neste øyeblikk føle kanskje 25 grader (pga treghet mm) og vil da åpne fullt for kaldluft. Denne vil kjøle ned for raskt og du får full varme igjen. Så vil etter en stund systemet stabilisere seg. Det er jo en hjerne her som dagmatti så riktig påpeker. Denne forsinker vel reaksjonene rundt instilt temperatur. så med normal opperasjon av systemet vil ikke disse ekstreme svingningene forekomme. Det skjer kun ved "brutal" snurring på hjulet.
Det er derfor bortkastet å sette varmen på fullt ved oppstart en kald dag. Du får i alle fall full varme til du nærmer deg innstilt temp. og da vil automatikken begynne å blande inn kaldluft.
Men som de andre sier, det kan jo være noe galt ett sted. Det jeg vil anbefale deg er å kjøre en litt lengre tur, la hjulet stå på f. eks 21 grader. Da skulle det etter en stund stabilisere seg. Fortsetter spjeldet å jage mye er det noe galt. Det med varmepistol er et godt forslag til testing.
Mvh
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

jonsto wrote:
Forståelig nå?

Hvis ikke, så kan ting tyde på at jeg har en fremtid innen politikken...
Tror du kan stille som ordførerkandidat. :wink: :D
Det skjer kun ved "brutal" snurring på hjulet.
Takk, da forventer jeg din stemme ved valget! :D

Ting kan for øvrig tyde på at du har rett - brutalitet ser ut til å være en forklaring i dette tilfellet..... :shock:
Post Reply