Fjernlys er døde.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Fjernlys er døde.

Post by Ørjan Nagelsen »

Tenkte å fikse opp i en ting som har irritert en stund. Det begynte med at fjernlysene ikke ville gå av. Så etter en stund vil de ikke gå på i det hele tatt. Og parklys-indikatoren er slukket men parklys virker. Og kronen på verket er at grøftelys/tåkelysene mistet strømmen nylig! :x

Alle sikringer er hele og har prøvd med en annen lysbryter! har også sjekket et rele i området bak nødblink knappen som så ut til å virke!
Men fjernlysene er og blir døde! :evil:
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Vet ikke om det hjelper, men jeg monterte et sett de selger på biltema med releer og nye ledninger som henter strøm direkte fra batteri. Veldig bra, har funket i et år, med helt kald lysbryter.. og mye sterker lys. Ser ryddig og pent ut.
Det høres for øvrig ut som irr og dårlige kontakter?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

jeg har sjekket de fleste kontakter uten resultat... En annen merkelig sak er at når fjernlys slåes på, slukker alt bortsett fra parklys! De automatiske kjørelysene er også ute av funksjon når dette har utviklet seg!

Hvor er rele'et til automatiske kjørelys? Tror alle feil må henge sammen med en feil i et rele. F.eks grøftelysene slåes jo av når nærlys og fjernlys er i bruk!
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

den enkle og billige måten er nok å legge opp nye kabler og releer. Dette fungerer også bra på min cx som hadde de samme symptomer som beskrevet ovenfor. skal du likevel begynne å nøste opp i feilen vil jeg anbefale deg å studere dette el skjemaet http://www.citroen.mb.ca/CXfaq/elec-pos.html og denne hjemme siden som har hjulpet meg ut av en del kriser http://w1.840.telia.com/~u84003985/CITR ... M#Halvljus
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvor er rele'et til automatiske kjørelys?
Ta av dekslet under rattet. På høyre side sitter ei rekke med releer. Som regel tre. To av disse er til kjørelysene. (Alle tre sitter på samme brakett. Braketten er skrudd fast med en skrue)
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

På min serie 1 kan ikke grøftelys være på samtidig med nærlys/fjernlys. Det er en originalinnstilling, de kan kun være på med parklys. Det er jo ikke lov å kjøre med grøftelys og nærlys samtidig.
(så må jeg sette på nye, for begge falt av i vinter)
:shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply