Luftmengdemåler / EU-kontroll

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Luftmengdemåler / EU-kontroll

Post by 1987CX25GTI »

Faderen var til EU-kontroll med sin CX (25 TRI) og når verkstedet målte CO'n, så var verdiene for høye. Bilen sto og gikk på tomgang etter å ha blitt kjørt varm først. Så ble dem visst skjønt enige om at det er ganske få som kjører på tomgang, så EU-kontrolløren ga litt gass - og da smatt verdiene ned og var da laaaaangt under det som var minimumskravet.

Ehh, kommentarer? Var han heldig? Jeg trodde det var på tomgang målingen skulle skje...

Jeg fikk også påpakning på forrige kontroll, men fikk tak i en annen mengdemåler som Citroënverkstedet fant å ligge innenfor tillatt verdi. Er nå bare spent på neste kontroll... dyrt å kjøpt ny! :(
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Tror det er fjæra i luftmengdemåleren som mister litt av spennet med tiden. Derfor blir blandingen feil ved tomgang. Hvis man så åpner boksen og stiller på stramminga av fjæra, så blir verdiene rett på tomgang, men da vil motoren gå for magert ved høyere turtall. Så man må skfite fjæra. Men siden den ikke leveres som del, må man skifte hele saken.

Bare en teori...

Når det gjelder målingen, skal den utføres på tomgang og forhøyet tomgang. På en bil eldre enn 2003, tror jeg det var, med katalysator, skal verdien på tomgang være under 0,5 og på forhøyet tomgang være under 0,3. "Forhøyet tomgang" er rundt 2500 o/min. Det er også krav til lambdaverdi som skal være 1 +/- noe smått. (Tror det var 0,03)

Men det er hyggelig, og "nødvendig", å utvise litt skjønn av og til :wink:
Det viktigste er at avgassene er bra ved litt turtall. Det er jo ikke lov med tomgangskjøring...
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

På tomgang må en bensinmotor ha ekstremt fet blanding for å sikre at den ikke kveles bl.a. pg.a. dårlig utluftet brennkammer. Derfor vil co verdiene være høyest på tomgang (og i noen tilfeller full gass).

Co er ikke farlig for miljøet (små konsentrasjoner) men er noe av det dødligste vi omgir oss med, og derfor skal det måles på tomgang, slik bilen står utenfor huset f.eks. :wink:

Ljet2 har en bryter på gass-spjeldet som forteller om motoren går på tomgang i tillegg til luftmengdemålingen. Luftmengdemålingen er uansett unøyaktig på tomgang siden det er en eller flere umålte veier luften kan komme inn på.

Tomgangsskruen vil være en målt luftventil, skrur du den opp vil systemet måle mere luft, og bensinmengden stiger, og turtallet øker.

Men samtidig finnes det umålte ventiler som vil slippe til litt luft utenom selve måleren. Dette vil justere co, mest på lave turtall, altså tomgang.

Ikke sikker på om det er flere slike ventiler på cx, men så vidt jeg vet har alle luftmengdemålere en slik justerbar ventil innebygget.


Andre ting å sjekke er jo tenning. Er det nye plugger? Kondensfjerner på tanken? :)



-m
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Jeg ville bare fortelle om luftmengdemåleren, siden det er mange som ikke vet om dette problemet med den. Men selvsagt er det mange ting som kan være årsaken, folk får gjøre jobben selv :wink:

En katalysatorbil som er i orden skal klare kravene til CO uten problemer.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

EirikJ wrote:
En katalysatorbil som er i orden skal klare kravene til CO uten problemer.
Har TRi katalysator da? trodde de het TGI.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Ok, min feil :oops:
Har holdt endel på med CX'er med katalysator og er vant til at det er slike biler det gjelder når det er problem med CO på PKK. Det er fordi der er det ikke så mye slingringsmonn med kat. Kravene til biler uten kat etter okt.-86 er under 3,5%, før okt.-86 er det 4,5%.

Hvis en CX med injection har over 3,5 er det for mye, helt klart.

Men det med fjæra i luftmengemåleren er forsåvidt det samme kat eller ikke kat. Hvis forskjellen i CO er stor mellom lavt og høyt turtall kan synderen være den.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Post Reply