Dynamobytte mellom modeller?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Dynamobytte mellom modeller?

Post by jamag »

Jeg skal kjøpe ny dynamo til min '85 T1. Vil ikke dynamoer fra alle 2400 / 2500 bensinmotorer i prinsippet passe??

Mvh

Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

så vidt jeg vet er det de CXene med douvrin motorer (20/22) som skiller seg vesentlig ut. Selv har jeg brukt 88 TRD dynamo på min 89 GTI. Har en formening om at TRD dynamoen produserer mer strøm enn en TRI/GTI...men dette vet Jonsto helt sikkert bedre enn meg :wink:

Hvis du ser på bildet er dette den ovenenvnte 89 GTI dynamoen.:

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Takk for svar!

-Som jeg tenkte, dynamoer kan vel sannsynligvis byttes mellom de ulike SOHC motorene. Jeg liker ideen din om å montere en diesel dynamo på bensinmotoren hvis dette er mulig. Kjøring på vestlandet med vindusviskere og varmemtråder på 80% av tiden krever sitt av strømproduksjon :?

Er det noen som vet hvilket "OEM-nummer" TRD dynamoene fra slutten av 80 tallet har, eventuelt ladestrømmen? Leverandøren trengte dette for å skaffe en ny dynamo.

Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har sett både 70, 75 og 80A dynamoer. hvem som originalt satt i dieslene vet jeg ikke. men det finnes jo to typer da. Med en eller to kontakter på spenningsregulatoren. Men sene serie to hadde vel den typen med en kontakt. Hva mener du med OEM nummer? Er det originalnummeret du mener?
Her har du noen typer. Hvem som har bare en ledning husker jeg ikke. Men det kan jeg prøve å finne ut i løpet av helgen. Jeg kan også finne delenr. for komplet dynamo hos Cargo.
Paris Rohne og Valo er like.
Dynamotype
S.E.V. Marshal 71770102
Paris Rohne A14 N13
Paris Rohne A14 N64
Paris Rohne A14 N2
Paris Rohne A14 N 22
Paris Rohne A14 N 91
Valeo A14 N91
Den som citro1cx har tatt bilde av er nok en A14 N91. Den heter hos Cargo CA 735 IR og koster vel ca. kr. 1500,- + moms.

Mvh
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Tusen takk for svar! Jeg vurderer å kjøpe dynamo i Frankrike - 80 EURO for ny...

Jeg skal nedover til Frankrike i mai / juni for å hente et par biler (...) , så det er en grei anledning å kjøpe inn litt reservedeler.

Mvh

Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

jamag wrote:Tusen takk for svar! Jeg vurderer å kjøpe dynamo i Frankrike - 80 EURO for ny...

Jeg skal nedover til Frankrike i mai / juni for å hente et par biler (...) , så det er en grei anledning å kjøpe inn litt reservedeler.

Mvh

Jamag
Ta med en to - tre stykker til da. (I tollen kan du jo bare si at det er en gave til en med ALT for mange CXer. :wink: :D )
Mvh
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Ingen problem, la oss bli enige om hva du trenger! :D


Mvh

Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Post Reply