Nær-døden-opplevelse -- kortslutning

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Nær-døden-opplevelse -- kortslutning

Post by Gilbert »

Jeg leste et tips på akuten om å skille ledningene fra TDC-sensoren og coiltilførselen fysisk fra hverandre som ellers kan gi ECU-en hikke. Som lest så gjort, men uten tilsynelatende virkning.

Virkningen kom ikke før etter 2 mil på vei til jobben dagen etterpå. Plutselig døde alt. Og da mener jeg alt. Selv ikke nødblinken kom det liv i da jeg prøvde.

Neivelda, bare vær sånn du; og trillet inn til siden. Og da kom tykk hvit røyk ut fra panseret på venstre side. Uææææua! Skal vi se - brannslukningsapparatet er - i garasjen hjemme ja - fint. Av med tenning og opp med panseret for å konstatere mye avsmeltet ledningsisolasjon. Det tok heldigvis ikke ordentlig fyr.

For å gjøre en lengre historie kortere viste det seg at en ledning til coilene var kortsluttet til jord mot motorblokken. Hvis en begynner med coilene og går bakover, ser en at ledningene holdes på plass av en metallbøyle til blokken sammen med noen andre ledniger. Lett gnissing over mange mil tar hull på tapen og isolasjonen.

Kjære venner: sjekk dette om det er aktuelt på din motor og ta noen runder ekstra tape på dette stedet! Det går _mange_ ampere her når det kortslutter og i likhet med kretsen til frontlysene er det ingen sikring. Merde! :evil:

Gilbert, som nå har brannslukningsapparatet i bilen og lurer på om det er en latent kortslutning pga. smeltet ledningsisolasjon ett eller annet sted. Vi kjører i spenning!
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Post Reply