Lys på tenningslås S2

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Kim_Jarre
Posts: 16
Joined: Wed 06 Jun, 2007 23:41
Location: Holmlia, Oslo

Lys på tenningslås S2

Post by Kim_Jarre »

Har akkurat kjørt en runde med å sjekk/bytte alle pærer i instrumentbord, på midtkonsoll osv. inkludert den grønne lampen som skal lyse opp tenningslåsen. Funket ikke! Etter mye feilsøk finner jeg ut følgende: Lyset på tenningslåsen virker bare når lyset er skrudd på, altså sammen med øvrig dashbordbelysning!?! Etter å ha nilest diverse koplingsskjema i Haynes-manualen virker det som at det er slik det er ment å være også. "Delay unit" virker kun på kupebelysningen, eller "plaffen" (plafonnier) som vi tidligere tractionister sier. :shock: Hva er da vitsen?

I min naivitet tok jeg det for selvsagt at lyset på tenningslåsen var koplet paralellt med kupébelysningen, altså at den lyste opp når man lukket opp døren og slukket 10 - 15 sek etter døren er lukket. Nok tid til å finne hullet til tenningsnøkkelen, selv for en relativt nybakt CX-eier som ikke er vant med låsen på venstre side. Hva er vitsen med å lyse opp tenningslåsen etter at bilen er startet, at man lettere skal finne nøkkelen når man skal ta den UT?? Eller er jeg helt på jordet?
1988 CX 22 TRS Cassis Nacré
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Mener bestemt at lyset på nøkkelen skal lyse når parklys lyser. Med andre ord må du sette deg inn i bilen og sette på parklysene før du finner nøkkelhullet. Lyset står så på så lenge du har park, kjøre, blending og fjernlys på bilen.
Mvh
Kim_Jarre
Posts: 16
Joined: Wed 06 Jun, 2007 23:41
Location: Holmlia, Oslo

Tenninglys

Post by Kim_Jarre »

Det stemmer med det jeg fant ut og som jeg synes er tungvint: inn i bilen, på med parklys, finne hullet, starte, og huske på å slå av igjen - det er kjørelysautomatikk på bilen. Bilen står i ganske mørk garasje vanligvis, så det hadde vært ønskelig å kople opp denne lampen på samme forsinkerenhet som kupélyset (hvis den har nok kapasitet - hvis ikke må man vel inn med én til). Hmmm... muligens mye jobb for en svært liten forbedring, og å rote til elsystemet på en CX vil man jo helst ikke.. :? Har noen prøvd?
1988 CX 22 TRS Cassis Nacré
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Skulle ikke være noe problem. Lampen har jo tilkoblingen veldig åpent bak speedometeret. Finn en pluss ledning og koble til den ene kabelskoen, og den andre jorder du gjennom dørbryteren. Vil du ha forsinkingen som på taklyset blir det litt mere kabeltrekking.
Anser egentlig ikke dette som et problem. CXen er vel verdens enkleste bil å slå på parklyset på. Huske å slå det av? Det er vel helst når det er mørkt du trenger å belyse nøkkelhullet. Da må du også ha mer enn parklys for å kjøre. :wink: :D
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Når du har hatt CX ein del år treng du ikkje lys for å finna nøkkelholet... :lol: :wink:

Men for å vera alvorleg, det me treng å gjera er føljande (CX'en er jo ikkje tilstrekkeleg komplisert som han er): Montera ein sensor som sler på lampen so snart nøkkelen kjem i nærleiken av nøkkelholet. Til dømes ein magnetbrytar.
Eller kanskje ein brytar i setet? Då vil lampen slå seg på med det same ein sessar seg. :wink:
Last edited by hl on Sat 04 Aug, 2007 23:31, edited 1 time in total.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hl wrote: Montera ein sensor som sler på lampen so snart nøkkelen kjem i nærleiken av nøkkelholet. Til dømes ein magnetbrytar.
Eller gjør som jeg. Ha en mini lommelykt på nøkkelknipet. :wink: :D
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Eller gjør som jeg. Ha en mini lommelykt på nøkkelknipet. :wink: :D
Neeei... skeptisk... då må ein slå på lykti med den eine handi og setja i nøkkelen med den andre og so må ein slå av att lykti og byta batteri og...:roll: :lol: :wink:
Kim_Jarre
Posts: 16
Joined: Wed 06 Jun, 2007 23:41
Location: Holmlia, Oslo

Post by Kim_Jarre »

Høh høh ... skjønner de fleste ikke så problemet her nei ... :oops: Jeg hadde en Traction før, der var det intet lys og "plaffen" var helt manuell - men det var en 1938-modell. TRS'en som er 50 år nyere oppfatter jeg som en helt moderne bil i forhold selv om den er 20 år gammel, fort gjort å glemme...
1988 CX 22 TRS Cassis Nacré
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Hva med å kobble lyset over nøkkelhullet om bremsepedalen/bremselysene? da er det bare å tråkke på bremsen for å finne nøkkelhullet...

Sleng på et relè (mellom bremsepedalen og lyset) som får styrestrøm fra tenningslåsen og bryter strømmen når tenningen slås på. Da vil lyset over tenningslåsen slokke så snart man slår på tenninga...


Har tenkt på å lage startsperre på samme måten faktisk, men bruke ryggelyset i stedenfor....

Ingkogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Å dytte en leding fra taklyset gjennom dørstolpen og koble til tenningslyset lyset bør ikke være ett problem.

Forøvrig tror jeg at jeg skulle treffe det nøkkelhullet med 3 i promille og med bind for øynene mens jeg går i søvne. (gudene forby at det skjer)

Men jeg er sikker på at jeg har laget merker i dasjbordet på ander biler når jeg har forsøkt å starte opp i det nøkkelen treffer 17,463 cm fra rattstammen på venstre side.
Post Reply