Speedometer overhaling.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Speedometer overhaling.

Post by Citroencx »

Jeg har lenge hatt problemer med mitt speedometer.
Nå tok jeg og overhalte det og det fungerer utmerket.

Det viste seg at akslingen som går inn var helt tørr og full av belegg.
Likedan de 2 plast tannhjulene som ligger inni der. Det var nesten ett forsteinet svart belegg nederst i tennnene ,og jeg fikk renset med Q tips og kjemikalier. Deretter smurte jeg opp med SRS 3000 (shell) og nå er det stødig som fjell. Jeg var ute etter en olje som kunne gi litt motstand uten å være for seig. Denne virket bra og jeg kunne legge på ganske mye uten å være redd for drypp og søl.

For de som ikke har våget seg på dette så kan jeg berolige med at det ikke er så ille. Tøm kjøkkebordet. Finn fram skåler til smådeler og skruer og sett igang. Det tar ca 2 timer så er alt i orden igjen. Bruk tolmodighet og sett av en kveld.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

enig med deg i dette. Ofte blir drevene inni speedometret slitt slik at det oppleves som klikking i speedometret. Det kan hjelpe på å rense og smøre, men noen ganger må selve drevet (det grønne) skiftes.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

citro1cx wrote:enig med deg i dette. Ofte blir drevene inni speedometret slitt slik at det oppleves som klikking i speedometret. Det kan hjelpe på å rense og smøre, men noen ganger må selve drevet (det grønne) skiftes.

Image
Kan även hjälpa att sträcka fjädern på det gröna drevets axel eller lägga in någon liten bricka som trycker ihop fjädern!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply