Dynamo til cx 22 trs

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Dynamo til cx 22 trs

Post by svp »

På vei til hytta på fredag slutta generatoren å lade...

Har en brukt liggende, men vet ikke om det er en type jeg kan bruke egentlig, og ønsker å finne det ut før jeg monterer den på.

Bilen er en 87 modell cx 22 trs. Den brukte dynamoen er en valeo A14N106. Den kan gi ut 75A ser det ut til, og stammer fra en gammel cx, men vet ikke (husker ikke) om det var en diesel eller bensin modell.

Noen som vet om den dynamoen kan brukes på min bil?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Har du en 22 TRS må du han en som passer til akkurat den bilen. alle dynamoer som står i 2500 ccm kan brukes omhverandre, men dynamo til de såkalte Douvrinmotorene 2000/2200 cm passer altså ikke og omvendt.

hvorfor?: fordi de er festet på en annen måte.

Har du forresten sjekket børstene/regulatoren? I såfall kan disse byttes over.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

Hm, har ikke tatt ut den gamle, men festene ser like ut ved første øyekast i allefall. Er litt mer usikker på koblinga til "styrekabelen".

Men tror det er børstene som har gitt seg så det er mulig jeg bare bør bytte dem da...
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

svp wrote:Men tror det er børstene som har gitt seg så det er mulig jeg bare bør bytte dem da...
Tatt ut børstene nå. De var slitt helt ned, men dessverre var den originale generatoren fra motorola, og børstene var ikke av samme dimensjoner som de fra valeoen, så det får bli en tur til en elektromotorbutikk da...
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Om de er litt store går det å slipe ned med vinkelsliper slik at de passer. Men pass fingrene er du snill. Kan jo hende en på lodde på andre koblinger også.

Hvordan ser det ellers ut? der børstene skal gå imot? Er det brendt eller sota der?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

Citrusen wrote:Om de er litt store går det å slipe ned med vinkelsliper slik at de passer. Men pass fingrene er du snill. Kan jo hende en på lodde på andre koblinger også.

Hvordan ser det ellers ut? der børstene skal gå imot? Er det brendt eller sota der?
Jeg tok ut enheten der børstene sitter uten å ta av hele dynamoen i går, så derfor kan jeg faktisk ikke si helt sikkert hvordan ankeret og resten av godset der ser ut. Den børsta som var kortest (var ca 1.5mm forskjell på de to) så dog ut til å være litt sotet, men jeg tror dette bare er rent overfladisk og uproblematisk hvis jeg får satt på nye børster... Men helt sikker er jeg ikke.

Børstene fra den andre dynamoen var større enn på den som satt på bilen, men jeg tror ikke jeg skal begynne å slipe dem ned. Den dynamoen er jo i orden nå, så hvis jeg bare får tak i nye børster til den andre (som angivelig ikke skal være spesielt dyrt om man altså finner noen som selger dem) så kan jeg ha den liggende som krisedynamo...
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Hadde gått for den løsningen jeg også.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Påberg
Posts: 19
Joined: Sun 12 Dec, 2004 13:12
Contact:

Post by Påberg »

Här kan du läsa om de problem jag hade med generatorn på min CX20 och se några bilder: http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=33861
Felet var först nedslitna kol, men sedan var det också utnöttta släpringar för kolen. Så det blev två turer till bilelektriska verkstaden innan generatorn fungerade igen.
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

Påberg wrote:Felet var först nedslitna kol, men sedan var det också utnöttta släpringar för kolen. Så det blev två turer till bilelektriska verkstaden innan generatorn fungerade igen.
Hm, hørtes ikke morsomt ut. Har heller ikke funnet noen som kan levere børster til denne dynamoen, men Torshov bilrekvisita kan levere hele enheten børstene sitter i (med laderegulator vil jeg formode) til NKr 725,-

Synes det er litt dyrt, i alle fall hvis det er mere slitt her... får se litt mere på dynamoen...
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

svp wrote:
Påberg wrote:Felet var först nedslitna kol, men sedan var det också utnöttta släpringar för kolen. Så det blev två turer till bilelektriska verkstaden innan generatorn fungerade igen.
Hm, hørtes ikke morsomt ut. Har heller ikke funnet noen som kan levere børster til denne dynamoen, men Torshov bilrekvisita kan levere hele enheten børstene sitter i (med laderegulator vil jeg formode) til NKr 725,-

Synes det er litt dyrt, i alle fall hvis det er mere slitt her... får se litt mere på dynamoen...
Snakk med Fredrikstad vikleverksted.
de ordner mye rart.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

svp wrote:
Påberg wrote:Felet var först nedslitna kol, men sedan var det också utnöttta släpringar för kolen. Så det blev två turer till bilelektriska verkstaden innan generatorn fungerade igen.
Hm, hørtes ikke morsomt ut. Har heller ikke funnet noen som kan levere børster til denne dynamoen, men Torshov bilrekvisita kan levere hele enheten børstene sitter i (med laderegulator vil jeg formode) til NKr 725,-

Synes det er litt dyrt, i alle fall hvis det er mere slitt her... får se litt mere på dynamoen...
Du kan ta en telefon til Coates og høre om de kan hjelpe, evt. via et mellomledd.

http://www.coates.no/content/view/19/35/

Litt lesestoff:

http://www.coates.no/images/stories/Kul ... eteori.pdf
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Er det ikke bare å besøke et bilelektrisk verksted da? I min lille søvnige landsby, så er det ingen problem å få tak i børster. Jeg kan sikkert kjøpe noen til deg hvis du vil. Trenger å vite målene på den. Så kjøper man den som ligner mest. Er den større er den bare å pusse til så den passer.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

tronde wrote: Du kan ta en telefon til Coates og høre om de kan hjelpe, evt. via et mellomledd.

http://www.coates.no/content/view/19/35/
Takk for gode tips alle sammen. Jeg ringte til Coates elektromotor i Trondheim, men de fortalte meg bare at de ikke drev på med bildynamoer :(

Kanskje jeg skal trampe ned døra deres borte på Heggstadmyra... :twisted:
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Fredrikstad Vikleverksted AS
Hans J Nilsens g 9, 1606 Fredrikstad
69 31 15 90


Send de gamle til de og få nye tilbake.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

svp wrote:
tronde wrote: Du kan ta en telefon til Coates og høre om de kan hjelpe, evt. via et mellomledd.

http://www.coates.no/content/view/19/35/
Takk for gode tips alle sammen. Jeg ringte til Coates elektromotor i Trondheim, men de fortalte meg bare at de ikke drev på med bildynamoer :(

Kanskje jeg skal trampe ned døra deres borte på Heggstadmyra... :twisted:
Det er greit at de ikke driver med det direkte, men de bør kunne lage nye børster hvis du har noe igjen av de gamle. Det er det samme om børstene brukes til bil eller industrimotorer. Jeg vet at forgjengeren deres lagde, og det står jo også i reklamen. Prøv avdelingen i Moss.

Derimot vet jeg at de ikke kan reparere en bilgenerator til en fornuftig pris. Men det er noe helt annet.
Post Reply