Elektro ingeniører?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Elektro ingeniører?

Post by Citroencx »

Er det noen slike her?

Spørsmålet er:
Kan man gjennom å måle motstaden i en ovn eller varmeelement finne ut hvor mye effekt dette drar når det er tilkoblet?

Årsaken er at jeg skal bruke naboens strømuttak til motorvarmer og lurer på effekten det tar. Da må vi sette opp en avtale med antatt forbruk.
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Elektro ingeniører?

Post by svp »

Citroencx wrote:Er det noen slike her?

Spørsmålet er:
Kan man gjennom å måle motstaden i en ovn eller varmeelement finne ut hvor mye effekt dette drar når det er tilkoblet?

Årsaken er at jeg skal bruke naboens strømuttak til motorvarmer og lurer på effekten det tar. Da må vi sette opp en avtale med antatt forbruk.
Det kan man ikke svare helt generelt på. Hvis det er utelukkende et resistivt element så burde du finne riktig verdi, men det kan man vel ikke være helt sikker på. Litt av problemet her er at måleinstrumentet ditt ikke sender samme strømstyrke gjennom elementet som vegguttaket vil gjøre. Hvis du kan gjøre en firepunktsmåling der du måler strømmen gjennom elementet og spenningen over elementet samtidig som du har kobla det til strømuttaket så er du framme. Men hvis elementet har innebygget logikk i tillegg så...

Men du kan sikkert gjøre en måling og gi ham litt romslig kurs så kommer dere vel fram til en minnelig ordning...
Last edited by svp on Fri 05 Oct, 2007 23:11, edited 1 time in total.
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Tror Claes Ohlson har en atrig dippedutt som du setter i stikkontakten og så stikker i kontakten fra ovnen i den igjen, den har en måler som forteller totalt forbruk og hvor mye den trekker.
Har jeg hørt... Så det kan være jeg rører litt, men tror det stemmer...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Elektro ingeniører?

Post by tronde »

Citroencx wrote:Er det noen slike her?

Spørsmålet er:
Kan man gjennom å måle motstaden i en ovn eller varmeelement finne ut hvor mye effekt dette drar når det er tilkoblet?

Årsaken er at jeg skal bruke naboens strømuttak til motorvarmer og lurer på effekten det tar. Da må vi sette opp en avtale med antatt forbruk.
Ja, det kan man. Så lenge det kun dreier seg om et varmeelemet uten ekstra stæsj, f.eks. elektronisk termostat eller vifte. I motsetning til glødelamper har et varmeelement tilnærmet samme resistans (motstand) når det er varmt som når det er kaldt.

50 ohm vil gi deg 1058W ved 230V nettspenning.

Det betyr at 23 Ohm krever 10A sikring, og 14 Ohm 16A sikring ved 230V.

Motorvarmer drar vel 500 - 700W sånn typisk.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

kjetil wrote:Tror Claes Ohlson har en atrig dippedutt som du setter i stikkontakten og så stikker i kontakten fra ovnen i den igjen, den har en måler som forteller totalt forbruk og hvor mye den trekker.
Har jeg hørt... Så det kan være jeg rører litt, men tror det stemmer...

Kjetil S
Jo de har en sånn. Den funker helt fint på rene varmeelementer. På kjøleskap ol. med motor viser den helt galt pga. fasefeil.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Elektro ingeniører?

Post by Citroencx »

tronde wrote: Ja, det kan man. Så lenge det kun dreier seg om et varmeelemet uten ekstra stæsj, f.eks. elektronisk termostat eller vifte. I motsetning til glødelamper har et varmeelement tilnærmet samme resistans (motstand) når det er varmt som når det er kaldt.

50 ohm vil gi deg 1058W ved 230V nettspenning.

Det betyr at 23 Ohm krever 10A sikring, og 14 Ohm 16A sikring ved 230V.

Motorvarmer drar vel 500 - 700W sånn typisk.
Ypperlig!
Takk skal du ha.
Post Reply