Bi Xenon CX GTi Turbo

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Bi Xenon CX GTi Turbo

Post by Black Lemon »

Har rundet midten av 40-årene og ser vesentlig dårligere enn da jeg var kjekk gutt på 20. Hva med Xenon på CX? Jeg ser at Dybvik Trading leverer BI-Xenon kit for H4 pærer. CX GTi Turbo har delte hovedlykter der fjernlyset bruker H3, mens nærlyset bruker H4. Kanskje man kan bytte til TRS-lykter og installere BI-Xenon? Noen som har prøvd?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Bi Xenon CX GTi Turbo

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote:Har rundet midten av 40-årene og ser vesentlig dårligere enn da jeg var kjekk gutt på 20. Hva med Xenon på CX? Jeg ser at Dybvik Trading leverer BI-Xenon kit for H4 pærer. CX GTi Turbo har delte hovedlykter der fjernlyset bruker H3, mens nærlyset bruker H4. Kanskje man kan bytte til TRS-lykter og installere BI-Xenon? Noen som har prøvd?
Dette er jo blitt en farsott i XM klubben og de er nå på sin andre runde med bestillinger.

Om man ønsker det kan man konvertere begge lampen i dobbelykta til Gti Turbo. Man må først bestemme seg for hvordan man vil ha Xenon opplegget. Noe foretrekker Xenon på fjern, mens andre bare på nærlys eller begge to.

Det er imiddlertid en hake ved Xenon uansett løsning. For å få dette lovlig må man oppfylle krav om lysjustering etter bilens last/høyde, deretter må lampene ha spylere. CX er jo selvjusterende på høyde etter last, så dermed er ikke det noe problem. Men spyling av lykteglass mangler CX, og dette må da ettermonteres.

Et tredje problem som dukker opp er strølys. Strølys er irriterende både for den som kjører og møtende trafikk. Lampene på CX er ikke bygget for å takle dette og må derfor modifiseres. En annen løsning er å kjøpe Xenon ekstralys. Da unngår man disse kravene.

Et annet problem man må ta i betraktning er mengde lys. Hvis man kjører med voldsomt lys i mørket kan man bli blendet av sitt eget lys som igjen gjør at pupillene i øynene trekker seg sammen. Når lyset slukker (f eks ved dimming av fjernlys) blir man en kort periode blendet og synet deretter svekket.

En annen ting som også er verd å nevne er at det siste bestillingspatiet hos Dyvik trading som XM klubben skulle bestille har hatt en del reklamasjoner. Det er stor forskjell på kvalitet og man bør være bevist i sitt valg av kvalitet.

Ønsker man å få bedre lys på CX kan det jo være ide å gjøre noe med det eksisterende opplegget. Biltemas kabelsett for lyskastere og nye batterisko gjør underverker for CX lys.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Biltemas kabelsett for lyskastere og nye batterisko gjør underverker for CX lys.
Det kan jeg skrive under på, målte nesten 3volt forskjell, før og etter på pærekontaktene. Ser det også veldig lett ved å beholde org. ledingen på ene lampa og "lysforsterkeren på den andre.
En annen ting er at "TRS-lyktene" lyser bedre enn "Tubo-lyktene" (synes ihvertfall jeg)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Et tredje problem som dukker opp er strølys. Strølys er irriterende både for den som kjører og møtende trafikk. Lampene på CX er ikke bygget for å takle dette og må derfor modifiseres.
Strølys, eller villys, er noe dritt. Har sett mye på CX lyktene selv. Når all plastikken forran reflektorene er forniklet så må det jo bli en masse lys som går rett opp. Dette ser en også om en ser på lyset i litt skodde eller røyk. Leste en plass om en som hadde lakket plastikken svart. Har flere lykter liggende uten glass, og har faktisk tenkt å gjøre et forsøk på dette.
Mvh
Post Reply