Dynamo kaputt

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Dynamo kaputt

Post by Jan-Erik Rønning »

Heisann. Har en Motorola-dynamo i min 22trs som har sluttet å lade. Kan jeg da ta det for gitt at det er børstene som er slitt? Og hvor lange skal i så fall etpar gode børster være? Eller kan det være den integrerte regulatoren som har skylda? Og hvordan finner jeg i så fall ut om det er årsaken?
Jan-Erik
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Børstene og regulatoren er en enhet. Ta ut dynamoen. (Det er jo veldig enkelt på 22 modellen). Skru ut regulatoren og sjekk børstene. Du må også kontrolere sleperingene. Det har en tendens til å bli veldig dype spor i dem.
Er det en Motorola dynamo? Sikkert at det ikke er bare regulatoren som er Motorola?
Ellers kan du jo ta en telefon til meg.
Mvh
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Post by Jan-Erik Rønning »

Javisst har du rett. Kun børste/regulatorenheten som er fra Motorola. Selve dynamoen er en Valeo. Vet du om nye børste/regulatorenheter er hyllevare noe sted? Hvis ikke har du kanskje brukbare slike og sleperinger fra noen av r.i.p.-objektene dine..? Jeg svinger nok innom neste gang jeg er på de kanter.

Jan-Erik
Jan-Erik
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

På det runde plastdekslet bak på dynamoen bør det være et nr. som ser ut slik: A14 N93 eller noe slikt. Kan også være et rent 7 siffret tall. F. eks. 2940426. Disse to typene har jeg sett på 22 motoren, men det finnes helt sikkert flere. Se om du kan finne nr. så skal jeg se om jeg har ellr kan skaffe regulator og sleperinger. Ny dynamo koster forresten 2000,-
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Ny dynamo koster forresten 2000,-
Mvh
Driver du fortsatt med overhaling av dynamoer Jon?
Den jeg kjøpte av deg har vært utmerket og går på fullt trøkk hele tiden.
Med 600 W forsterker og 500W i fronten.
År etter år.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Jan-Erik Rønning wrote:Javisst har du rett. Kun børste/regulatorenheten som er fra Motorola. Selve dynamoen er en Valeo. Vet du om nye børste/regulatorenheter er hyllevare noe sted? Jan-Erik
har skifta bare børstene på en sånn en med godt resultat. Har inntrykk av at "elektronikken" i regulatoren overlever børstene opptil flere ganger, så da er det vel verd å skifte børstene. Børstene kjøpte jeg den gang for en 50 lapp. Kjøpte litt "overzised" som jeg filte ned med smergelpapir. Den gangen for 3-4 år siden hadde de slikt som plukkvare på TEM (trondheim elektromotor), men jeg vet ikke om dette firmaet ennå eksisterer, men det kan jo hende at denne gjengen her har: http://www.k-berglund.no/public.aspx?pageid=27435

her fra en 25 motor. Ved å varme opp loddepuktene løsner de gamle børsten lett som bare det :D
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dette er nå to forskjellige regulatorer da, Roger. Den til venstre er grei og skifte børster på, men på den til høyre må du grave vekk en masse gurba før du kan lodde. Har varierende erfaringer med det. En annen ting er at jeg har noen og tredve dynnamoer liggende med feil på diodeplate/loddinger. :cry:
Vet ikke om det er lønnsomt å skifte diodeplate. Snakket med geirkenn i går og han nevnte noe interesant. Kommer tilbake med mer info.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Dette er nå to forskjellige regulatorer da, Roger. .
Mvh
stemmer det! den nye er fortsatt ny og ligger og venter på å bli brukt. Den gamle ble rep. slik jeg beskrev, skulle forundre meg mye om den ikke virker ennå. :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Post by Jan-Erik Rønning »

Hei, igjen

På plastdekselet over regulatoren står det: Type 2940-323. Får du tak i en slik, Jon så stikker jeg innom og henter den når du har den klar.

Jan-Erik
Jan-Erik
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er ikke så interesert i det som står på regulatoren, men på det runde plastdekslet som sitter i senter av dynamoen. Eller om den er "resirkulert" så er det gjerne en klistrelapp på kanten. De forskjellige typene har forskjellige regulatorer mm så jeg må vite typen. Finner du ikke den så må du kjøpe en ny. :cry:
Mvh
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Denne har delenummer 63-611 hos biltema. Lader med 14,1V
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
Post Reply