Hva er det egentlig som skjer?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Hva er det egentlig som skjer?

Post by Adelsøn »

Jeg har vært og sett på en 25RD Break. Selger sa tenningslåsen var gåen, så vi (kona og jeg, vi er like gale begge to, dessuten kan kona også litt om bil) røska med oss en tenningslås og reiste av gårde. Jo da, den gamle virket slarkete, ut med den, inn med "vår". Suksess! Tenningen kom på! Men!!!!!!!!! Innslaget til starteren kom ikke. Under panseret igjen, fant en gul ledning som bare hadde strøm når tenningslåsen sto i "start" posisjon. Koblet den til innslaget, og vips! Ørn, ørn, starteren gikk. Problemet nå er at glødereleet ikke går av mens motoren går (men virker når tenninga er av...) og så får vi ikke stoppet motoren uten å ta av plusskabelen på batteriet...

Er det forskjell på tenningslåser i CX serie 2? Vet noen eventuelt hvor jeg skal begynne å lete etter feil/overslag/underslag/krypestrøm? Skal jeg hive et gløderele i bilen og reise bort og bytte det? Hvis noen har vært borti lignende, er jeg takknemlig...

Nærmeste jeg har sett selv, var en Golf med defekt gløderele (sto på hele tiden og tømte batteriet FORT), men den kunne stoppes med nøkkel... For øvrig ble den drept av en ond Toyota en tidlig morgen...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Post Reply