Ladelampa...

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Ladelampa...

Post by 1987CX25GTI »

Det går litt tid mellom hver gang jeg starter opp CX'en - og i det siste så har ikke ladelampa slokket normalt. JEg har måttet stoppe bilen og starte på nytt - da går det greit.

Batteriet er tipp topp ladet - dynamo er nylig heloverhalt av el.verksted.

Så det er litt rart? Noen teori på hvorfor den ikke slukker av seg selv - på "første forsøk"?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er jo jording gjennom den ene børsten som gjør at ladelampa lyser. Når den ikke slukker har du enten et regulatorproblem eller så får pæra jording en annen plass. F. eks. dårlig isolasjon på ei ledning eller noe.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Det er ikkje unormalt at ein må gje litt gass for å få ladelampen til å slokna. (Men vent til bilen har heva seg, slik at oljen har fått byrja sirkulera i motoren.)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hl wrote:Det er ikkje unormalt at ein må gje litt gass for å få ladelampen til å slokna. (Men vent til bilen har heva seg, slik at oljen har fått byrja sirkulera i motoren.)
Det er riktig, men ikke at han må stoppe og starte på nytt.
Mvh
baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Post by baloo »

Har du sjekket tenningslåsen? Hvis spenningsfallet over tenningslåsen er for stor (les dårlig kontakt/vakkel) vil ladelampa lyse, selv om spenningen på batteriet er som den skal. Min ladelampe lyste svakt, selv med toppladet batteri og ny dynamo. Feilen viste seg å være paia tenningslås. (som også sørget for at det ikke kom spenning på coilen.... død bil!)

E.T
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Start bilen og la lampa lyse svakt mens du måler om ladingen er 14,2 V... Mål også ladingen direkte på dynamoen (+ på dynamoen og jord).

Begge serie 2-bilene våre som er i daglig drift har ladelampe som lyser svakt når varmeaperatet er på.... :wink:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

ingkogni2 wrote:Start bilen og la lampa lyse svakt mens du måler om ladingen er 14,2 V... Mål også ladingen direkte på dynamoen (+ på dynamoen og jord).

Begge serie 2-bilene våre som er i daglig drift har ladelampe som lyser svakt når varmeaperatet er på.... :wink:

IngKogni2
Jeg tror kanskje det var utslag av dårlig humør hos CX'en. Det har ikke skjedd flere ganger etterpå.......... heldigvis. :D

Kanskje vært bedre at det hadde vært en feil som ikke bare ble borte, den kan jo komme tilbake...... :shock:

Kryss fingre! :D
Post Reply