Tenningslås serie 1 og serie 1,5

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Tenningslås serie 1 og serie 1,5

Post by Sturla »

- fremdeles min serie 1 gti Turbo. Jeg har nå fjernet alarm og kommet til tenningslåsen, hva slags spøkelser kan den stelle i stand? Det "knitrer" når jeg masserer den forsiktig med tenningen på, det er ikke et godt tegn. Jeg har en annen tenningslås fra en serie 1 GTI med den "store" nøkkelen. El-koblingen er helt make, og passer. spsm - vil jeg kunne benytte denne sokkelen? Den har nemlig gode ledninger der det er spleiser og grums i det som sitter på bilen nå.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

For å svare med ett spm : det er fortsatt 4par ledninger? to røde og seks hvite? Samme opplegget mellom s1 og s2 diesel, og samme mellom s2 diesel og s2 bensin. Jeg mner det er sannsynlig at du kan bruke den. (har ikke vært borti s1 bensiner)
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Før bilen stoppet og ikke lot seg starte igjen var den slik (siden jeg overtok den) at den ikke kunne startes på gear - dvs at tenningen måtte skrus helt av og så starte via startmotoren. Klønete om motoren døde under fart. Jeg fikk ikke sett på det da, men det er en egenhet som kanskje har sammenheng med at den ikke vil starte? Er det noen som har det slik på sin bil? Jeg trodde det muligens hang sammen med en alarm som var montert, men nå er den fjernet. Hvordan tester man selve tenningslåsen?

Bilen ettertenner gjerne 1 slag etter at starteren har snurret.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Skal tenningslåsen være jordet - dvs skrudd fast - for å teste om den virker? Eller kan man holde en annen "løst" slik at det ikke er nødv. å skru av den som sitter i?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Du kan holde en løst, ja!
har masse Citroèn:-)
Post Reply