svinghjulsfølere

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

svinghjulsfølere

Post by Sturla »

Hvordan sjekker jeg at det ikke er brudd i ledningene fra svinghjulsfølrene? Med måleapparat fra motorsiden tenkte jeg prøve. 85 gti T1
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Multimeter med diodetester og pipefunksjon... Den ene pinnen setter du i ene enden av ledningen, og den andre pinnen i den andre enden. Vri bryteren på multimeteret til symbolet for diodetesting med pipelyd. hvis det er kontakt, så piper multimeteret. Er det brudd, så piper den ikke...

Bruker denne metoden for å sjekke sikkringer uten å ta ut sikkringene også...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk!
:D
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Sikringssjekk og Multimeter

Post by Un petit GS »

En liten kommentar om sikringssjekk og pipefunksjon på multimeter....

Pass på at det ikke er strøm på sikringen om du tester med diodetesteren... en sikring som er gåen, hvor strømmen står på, måler 12V på hver side... og da sier det mer BOFF i multimeteret... enn det sier PIP :D

Funker helt ok, om det ikke er strøm på kursen hvor sikringen er gåen da... men ikke ellers. Da blir multimeteret fort et engangsmultimeter for å si det sånn.

Om det er 12v på ene siden, så er det jord (via en pære eller to) på andre siden. For om sikringen var hel, så ville jo pæra lyse.

H.SaX
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Eneste sikre måte å måle induktive givere er med ett peak voltmeter eller scoop, spenningen må være over 0,7 volt for å åpne thyristoren i motorstyringen men alle målinger på under 1,5 volt tilsier bytte. Vanlig spenning på tomgang/starterhastighet er mellom 1,5 volt og 5 volt.

Hvis du måler på kontaktene til motorstyringsboksene så sjekker du både givere og ledningsnett.

Scoop har de fleste bilverksted og endel elektrogeek`s 8) , peakvoltmeter har de fleste MC og outboardmotorverksted.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hei Maast. Bilen kan ikke kjøres, så jeg kommer ikke til noen verksted for slik måling. Det er jo en prosedyre for å måle, men jeg skjønner ikke hvordan man begynner å telle "kontaktpinner, det er ikke samsvar mellom tegninger/skjema og faktiske kontakter. Jeg tenkte å enkelt utelukke at det var feil i kontakter/ledninger fra giverne til boksen. Giverne er nye, og AEI boksen var ny i 2002, bilen har kjørt lite siden da. Men jag kan jo ta med boksen til et Bosch versksted og få sjekket den?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Svinghjulsføler for turtall har merking N6 og N13 på AEI boksen og er gule, føler for posisjon har merking N5 og N12 disse er grønn og brun.

Godsforbindelse til AEI boks er N2 og gul. Pluss fra bensinpumperele er B11 og grønn med lilla stripe.

Nummerhenvisningene mine er for serie 1 GTI Turbo og de er synlig etter at du har tatt av kontakten, N2 = sort kontakt og det stikket som er merket 2 innvendig i kontakten. B = hvit kontakt.

NB! Vær obs på det lille innspøytningsreleet som står under det "store blå" bak venstre lykt dette releet kan "tyvkobles" ved å gi 12V+ på den pinnen som har blå kabel (den blå kabel med sort hylse på har pluss direkte fra batteriet). Dette releet skal det klikke i hvis tenning står på og du tar av og på kontakten til releet.

Hvis du vil kan du sende boksene dine til meg så kan jeg teste de i min bil.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for godt svar Maast, får jeg det ikke til tar jeg deg kanskje på ordet, men jeg får prøve litt til først.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Svinghjulsføler for turtall har merking N6 og N13 på AEI boksen og er gule, føler for posisjon har merking N5 og N12 disse er grønn og brun.

Godsforbindelse til AEI boks er N2 og gul. Pluss fra bensinpumperele er B11 og grønn med lilla stripe.
Mellom N6 og N13 skal det være noen hundre ohm (tror det skulle være 460) uansett skal det ikke være under 100 eller over 1k ohm det skal heller ikke være overslag til gods her (dvs. måling mellom N6 og gods skal være uendelig)
gods = jording.
N5 og N12 måles likedan.

mellom N2 og gods bør det være mindre enn 0,5 ohm og B11 skal ha batterispenning når tenningen er på.

Sjekk det lille releet som står alene under det store blå, denne lille rakkeren er også utstyrt med en god dose "gremlis`er" :evil:
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for det Maast. Håper å få målt dette nå i helgen.
Det lille releet under det store (jeg har satt på nye releer på begge disse) klikker når jeg løsner det fra sokkelen/tar det på igjen mens tenningen står på. Da klikker det i begge, først i det lille, så i det store. Det kommer strøm frem til releene, og gjennom"sammenkoblingen" mellom de 4 blå ledningene.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply