Størrelse på batteri

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Størrelse på batteri

Post by tronde »

Litt relevant lesestoff:

http://batteryfaq.org/
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Re:

Post by hl »

dagmatti wrote:
hl wrote:Kjøp Optima-batteri. Eg har hatt mitt i 13-14 år no, og det er like bra.
Liten fysisk størrelse, vedlikehaldsfritt og blir ikkje påverka av kulde.
Var/er dette red top? Hva var hvilespenningen på det mens det sitter i bilen?


-m
Går ut frå at det er red top (sjå biletet). Med avslegen motor får eg 12.75V (ved ca 5 plussgrader). Men batteriet er kanskje ikkje fullada, for eg har hatt mykje småkøyring i det siste. Og so er det jo brukt i snart 20 år. Men det fungerer like bra som då det var nytt; det er aldri problem å få start på turbodieselen.

(Må vera forsiktig i denne tråden; og passa på å gje berre adekvate og opplysande svar. :wink: )

Image
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Re:

Post by BEO »

hl wrote:(Må vera forsiktig i denne tråden; og passa på å gje berre adekvate og opplysande svar. :wink: )
Det er en god tanke - la de inadekvate bemerkningene komme på tråder i "utenomsnakk"
Men tiden går sannelig fort - i forfjor hadde du hatt batteriet i 13-14 år, og i år er det blitt nesten 20 år gammelt! :D
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Størrelse på batteri

Post by dagmatti »

tronde wrote:Litt relevant lesestoff:

http://batteryfaq.org/
Hei,

ja det var nyttige greier. :) De hadde en xl fil med type batteri, vs. spenning, vs. temperatur. Det er snakk om spenning på batteriet etter at det har fått hvile en dag eller så. Det er tydligvis riktig som jeg trodde først, så spenningen faller på lave temperaturer. Likevel, optimabatteriet skal ha ca 12,75V når det er 100% oppladet ved ca 4 varmegrader. Det har nok stått en stund ubrukt og sulfatert det jeg har kjøpt, så det åker tilbake imorgen! :)


-m
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Re:

Post by hl »

BEO wrote:Men tiden går sannelig fort - i forfjor hadde du hatt batteriet i 13-14 år, og i år er det blitt nesten 20 år gammelt! :D
I følje han som anbefalte meg batteriet, og som ogso var med då eg kjøpte det, var det Pallasen eg hadde den gongen, ikkje turbodieselen. Dermed skulle ca 18-20 år stemma.
(Dette er opplysningar eg har fått etter i fjorfjor; beklagar meget at eg enno ein gong har vore lite adekvat. :oops: :oops: :oops: :lol: )
dagmatti wrote:Likevel, optimabatteriet skal ha ca 12,75V når det er 100% oppladet ved ca 4 varmegrader.
Då må det jo bety at batteriet mitt er som nytt! :D

Forøvreg veit eg om eit tilfelle der eit relativt nytt Optima-batteri sto på vedlikehaldslading ein heil vinter; det vart øydelagt.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Re:

Post by jonsto »

hl wrote:Image
Ikke det at det betyr noe i det hele tatt,men du har egentlig et batteri med feil polstilling. :roll: :wink: :D
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Re:

Post by hl »

jonsto wrote:
hl wrote:Image
Ikke det at det betyr noe i det hele tatt,men du har egentlig et batteri med feil polstilling. :roll: :wink: :D
Mvh
:shock: :?: :?: :?:
(Sikkert difor det er so bra. :wink: )
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Størrelse på batteri

Post by dagmatti »

Hei,

ja det stemmer, men denne typen optimaer fåes bare med denne konfigurasjonen (pluss evt. ekstra poler på siden). Har hørt om flere slike batterier som holder lenge, og det tror jeg skyldes at de tar lading like lett som de gir det fra seg; altså starter bilen raskt, og de lades fort opp igjen etter bruk. De trenger bare litt over 13V for å bli 100% ladet, og det er en stor fordel.

Jeg var hos torshov bil på stor o idag med det gamle batteriet. Det er ikke noe problem å bytte det, bra service slik sett, men de hadde ikke flere så jeg får et på mandag eller tirsdag. Hadde med multimeter og målte litt på de som sto i butikken, og alle hadde 12,4V, uansett type! Ikke bra.... får tro det som kommer fra forhandleren er bra! :D


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Størrelse på batteri

Post by dagmatti »

Hei,

ser nå at denne tråden er 4 år gammel, det er batteriet også.

Det batteriet jeg fikk tilbake hadde ca 12.6V ved 20 grader, fulladet (det første hadde vel 12.4-12.5). Det er jo langt under hva man leser disse skal ha. Men likevel, det stemmer bra med hva som står på Wikipedia om helt vanlige blybatterier, med rent bly og batterisyre uten noe "tull". Jeg gadd ikke klage på dette enda en gang, så jeg har brukt batteriet til nå.

Bilen har startet hver gang, og spenningen er den samme nå etter 4 år. Batteriet oppfører seg akurat som beskrevet på Wikipedia. Det har ca 12.6V, og det synker med ca 0,0235V pr grad. Da jeg startet bilen i jula, i -26 grader, var spenningen rundt 11.6V, hvilket skulle tilsi fulladet. Startmotoren spant lett rundt, bilen startet kjapt. Jeg tror konklusjonen må bli at denne lave spenningen jeg måler kanskje er riktig den også. :) Kanskje er det noen "varianter" av optima red top ute å gå, som er "udokumentert"? Ikke vet jeg. Men batterispenningen er veldig avhengig av renheten til blyet, om det er brukt tilsetninger osv, så kanskje noe slikt er forklaringen. :)


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Størrelse på batteri

Post by Black Lemon »

Jeg sjekket rundt dette med batterispenning i høst og lærte det at når spenningen faller under 12,4 volt, starter oksydering av platene i batteriet og det blir ødelagt. Jeg ble rådet til å lade batteriet en gang i uken.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Størrelse på batteri

Post by dagmatti »

Hei,

ja det tror jeg stemmer. Det er nok en gradvis prosess, som sikkert er veldig kraftig ved 12.4 V og nedover. Men kan virke som det er målt ved 20 grader, og det er avhengig av kjemien i batteriet. Noen typer batterier er fulladet og utladet på høyere spenning, og da tror jeg nok de blir sulfatert på høyere spenning også, det er nok mengden oppløst syre i elektrolytten som egentlig er det viktige. Egentlig bør man måle vekten på elektrolytten for å vite om batteriet er fullt/utladet, men det er jo vanskelig på lukkede batterier.


-m
Post Reply