Tenningskutt i høyresving 22trs

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Tenningskutt i høyresving 22trs

Post by Jan-Erik Rønning »

Hei, Har noen der ute opplevd at motoren kutter i krappe høyresvinger? Det har jeg. Enten det er friskt kjørte høyresvinger på landeveien eller under høyresving i veikryss rykker og napper det - motoren kutter rett og slett ut. Har sjekket ledninger på coil, fordelerlokk og alt som har med tenningsanlegg å gjøre som kan påvirkes av sentrifugalkreftene men finner ingenting. Jeg hadde akkurat samme problemene på en tidligere 22trs også men fant heller ikke der ut av det før bilen dessverre opplevde å bli kjørt til huggern.
Kan det muligens være slakk i lagring av fordeleraksling eller slakk i motorfester eller hva som helst som kan få tenningsrelaterte deler/ koblinger ut av lage grunnet sentrifugalkrefter i høyresving.. Alle tips mottas med takk.
Jan-Erik
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tenningskutt i høyresving 22trs

Post by jonsto »

Jan-Erik Rønning wrote: Kan det muligens være slakk i lagring av fordeleraksling eller slakk i motorfester eller hva som helst som kan få tenningsrelaterte deler/ koblinger ut av lage grunnet sentrifugalkrefter i høyresving.. Alle tips mottas med takk.
Det er nok heller at hun er en ihuga sosialist. :roll: :wink: :D
Fra spøk til alvor. Det første som slo meg var at det kunne være en ledning som kom bort i gods? Eller eventuelt en dårlig kontakt som blir enda dårligere. ta en titt på den store svarte dingsen ved plusspolen på batteriet. Den er en luring. Det er vel en form for fordelerboks.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Tenningskutt i høyresving 22trs

Post by citro1cx »

jonsto wrote:
Jan-Erik Rønning wrote: Kan det muligens være slakk i lagring av fordeleraksling eller slakk i motorfester eller hva som helst som kan få tenningsrelaterte deler/ koblinger ut av lage grunnet sentrifugalkrefter i høyresving.. Alle tips mottas med takk.
Det er nok heller at hun er en ihuga sosialist. :roll: :wink: :D
Fra spøk til alvor. Det første som slo meg var at det kunne være en ledning som kom bort i gods? Eller eventuelt en dårlig kontakt som blir enda dårligere. ta en titt på den store svarte dingsen ved plusspolen på batteriet. Den er en luring. Det er vel en form for fordelerboks.
Mvh
Ja, og den ledningen som går inn i forgasseren. Det er en elektroventil/dyse som stopper tilførsel ved stømbrudd. Kanskje henger dette sammen.

Image
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Leste om at noen VW caravelle hadde problemer i sving til en side. Viste seg at når det var lite drivstoff på bilen slynget sentrifugal kraften det som var igjen i ene sida av tanken og ikke noe igjen til pumpa.
Men på min XM blir radioen slått av når jeg bremser, og kommer på igjen ved akselerasjon, samt forsvinner når det er kaldt!!!.
Det tyder nå vel på en dårlig kontakt og det kan være det samme på din CX. Sentrifugalkrafta er ikke å spøke med.
C4 og C5
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

jonaas wrote:Leste om at noen VW caravelle hadde problemer .
De har jo annet problem også. Var en tid det stadig stod en slik på veg inn til Oslo der vegen hadde helling/dosering. Sugeslangen til drivstoffet ligger i ene sida og om bilen står i sidehelling over lengere tid som f.eks køkjøring gikk den tom for suppe selv med kvart tank hehe.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
palni
Posts: 8
Joined: Tue 25 May, 2010 00:15
Location: Hvitsten

Re: Tenningskutt i høyresving 22trs

Post by palni »

Hadde samme irriterende problem på en 2 liter break fra 1980. Ble mange tvilsomme hakkete svinger før problemet endelig ble funnet: Det var en dårlig kontakt på en tvilsom ledning på coilen. Denne ble nappet i i alle høyresvinger.
Pål
Post Reply