Sentrallås serie 1 - problemet løst

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Sentrallås serie 1 - problemet løst

Post by marcuss »

På min relativt nyerhvervede bil (20 Pallas, 1983) virker ikke sentrallåsen. Den virker hverken når jeg låser på førersiden eller passasjersiden. Tanklokket blir dermed heller ikke låst. Derimot lyser den grønn kontrollampen dersom jeg først har låst alle dørene og til slutt låser førerdøren.

Har lest litt på de andre trådene som omhandler sentrallås, men de gjaldt stort sett serie 2 og sentrallås med fjernkontroll.

Kan brudd i ledningene inn i den ene døren forårsake at låsen ikke virker?Siden den ikke virker i det hele tatt synes det mest sannsynlig at det er noe feil med kontrollboksen eller et relé. Hvor sitter disse på serie 1? Det kan ikke være sikringen, for den samme sikringer går også på en del andre funksjoner som virker.
Last edited by marcuss on Mon 18 Aug, 2008 21:55, edited 1 time in total.
took.

Post by took. »

Hadde akkurat samme problem på min t1 `85. Feilen var da et sprøtt loddepunkt i styringsenheten/kontrollboksen for sentrallåsen. Den sitter rett foran girstangen. Bare ta ut det lille oppbevaringsrommet befinner seg under ventilasjonsdysene i midtkonsollen. Da ser du styringsenheten innenfor, en svart liten boks. Festet med et par skruer. Sprett den opp og se etter åpenbare feil, evt bytte den..
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Vanlig feil på serie 1 er også ledningsbrudd i begge framdørene.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

maast wrote:Vanlig feil på serie 1 er også ledningsbrudd i begge framdørene.
Men, vil da kontrollampen virke? Siden den lyser grønt når alle dørene er låst var jeg av den oppfatning at signalene fra mikrobryterne kom frem.

Skal bort i helgen, men skal sjekke kontrollboksen på mandag. Dersom det er et svakt loddepunkt er det jo en smal sak.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Kontrollampan är en helt egen krets. Känner att "nu är det låst". Funktionen "lås" går i andra kablar.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

Dersom det er brudd i ledningen inn i for eksempel førerdøren, vil da sentrallåsen virke på passasjersiden og motsatt? Eller virker systemet slik at brudd på ett sted fører til at ingenting virker (som om låsmotorene var koblet i serie)?

Går ikke kretsen for kontrollampen gjennom kontrollboksen?

Kanskje noen har en detaljtegning av systemet? har ikke funnet noe i verkstedmanualen for serie 1.

Dette ble mange spørsmål :oops:
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Dette kan være mekanisk også-smørningsmangel.
Prøv å hjelp til med låseknappene på innsiden på de dørene som ikke låser seg.Gjør dette noen gangerå se om det løsner.
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Problemet løst

Post by marcuss »

Problemet løst!!!

Tok ut kontrollboksen i dag; ingen dårlige loddinger eller utbrente baner. Kikket litt rundt i boksen, men kunne ikke se noen åpenbare feil. Skulle til å sette den inn igjen da jeg kom til å ta en titt på selve kontakten. Det kunne jeg se at jordingen hadde dårlig kontakt. Dro sammen spadene (klarte selvfølgelig å brenne av en sikring) og - Voila - sentrallåsen virker. Alle dører, bagasjen og tanklokket går som smurt.

Det er alltid deilig med problemer som lar seg løse så lett.
Post Reply