Dynamobytte

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Slinger

Dynamobytte

Post by Slinger »

Har akkurat skaffet meg en CX 20 Pallas 85mod som ser ut til å skulle gi meg mye glede fremover, så jeg har søkt om medlemskap i klubben. Ladelampa lyste periodisk under kjøring, så jeg tok ut dynamoen på en CX22 TRS 87-mod som jeg skal la høggeren få og satte inn i Pallas'en. Den lader som bare det (14,5V), men problemet er nå at ladelampa aldri lyser. Årsaken ligger nok i at den opprinnelige dynamoen har 3 ledninger inn, mens den ny bare har plass til 2. Den som er merket + og den som er merket L la jeg derfor sammen inn på den eneste kabelskokoblingen som den nye dynamoen hadde. Kan det skje noe feil ved at jeg har koblet slik? Er det noen som vet hvordan jeg kan ordne det slik at ladelampen igjen får tilbake sin funksjon? :?:
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, for jeg har ikke peiling på slikt. Men du kan uansett først som sist venne deg til at lamper på CX lyser i tide og utide - uten at det nødvendigvis betyr at det er noe galt. Jeg har kommet frem til at det er en innebygd sikkerhetsmekanisme for at man ikke skal sovne bak rattet. :lol:
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
Slinger

Dynamobytte

Post by Slinger »

Takk for svar, dog lite oppklarende. Men da slipper jeg kanskje å spørre om hvorfor hydraulikknivålysorglet blinker i skarpe svinger selv om nivået er riktig eller hvorfor økonomimeteret lyser grønt hele tiden, uansett hvor "aggressivt" jeg trykker på gassen, som det en anelse advarende står skrevet i instruksjonsboken?
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Takk for svar, dog lite oppklarende. Men da slipper jeg kanskje å spørre om hvorfor hydraulikknivålysorglet blinker i skarpe svinger selv om nivået er riktig eller hvorfor økonomimeteret lyser grønt hele tiden, uansett hvor "aggressivt" jeg trykker på gassen, som det en anelse advarende står skrevet i instruksjonsboken?
Nja, spørre kan du jo alltids. Det kan godt hende du får svar også. Standardsvaret er: gå over alle kontakter, smør med kontaktfett og sjekk for all del jordinga!!!

CX'er er lunefulle. Minst like lunefulle som folk. På gode dager kan f.eks. sentrallåsen virke. På dårlige dager virker den ikke. Har begynt å få mistanke om at det har sammenheng med luftfuktighet!

Et annet eksempel: Jeg har åpenbart et blinklys som ikke virker som det skal, for det klikker fort som f... når jeg er ute og kjører. Men når jeg tar venstresvingen inn i oppkjørselen hjemme, så er alt normalt igjen. Så jeg klarer jo aldri å finne ut hvilket lys som ikke virker. Med mindre jeg tar en stopp ute i trafikken, da. Det har jeg ikke gjort så langt.

Som sagt; du må venne deg til det. :D
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hvorfor hydraulikknivålysorglet blinker i skarpe svinger selv om nivået er riktig
Det er nesten sikkert at bunnen i flotørkammeret inne i hydraulikkoljetanken har fallt ut.
Økonomimeter finnes ikke i noen av de bilene jeg bruker, så her kan jeg ikke hjelpe deg.
Ladelampe: På en 22TRS skal det gå kun ei ledning til regulatoren. Denne skal komme fra ladelampen og gi + spenning til magnetiseringen under oppstart. Da lyser lampen. Når dynamoen begynner å lade produserer den sin egen magnetiseringstrøm og lampa slukker. (Enkelt forklart).
Mvh
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

okonomimeter bør sjekkes, da den aktiveres ved vakum forandringer i innsugs manifoild.
Når den ikke fungere er det som følge av defekt vakum klokke på fordeler,falsk luft.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Slinger
Posts: 6
Joined: Sat 21 Aug, 2004 18:23
Location: Aust-Agder
Contact:

Post by Slinger »

Det er nesten sikkert at bunnen i flotørkammeret inne i hydraulikkoljetanken har fallt ut.
OK, da får jeg titte oppi der da, en gang. Kan den festes igjen?
På en 22TRS skal det gå kun ei ledning til regulatoren. Denne skal komme fra ladelampen og gi + spenning til magnetiseringen under oppstart. Da lyser lampen. Når dynamoen begynner å lade produserer den sin egen magnetiseringstrøm og lampa slukker.
Jeg har 20Pallas, og det er 3 ledninger. En av dem er fra ladelampa, men ingen steder å putte den på TRS'ens dynamo.
Slinger
Slingrer ikke, bare svever...
Slinger
Posts: 6
Joined: Sat 21 Aug, 2004 18:23
Location: Aust-Agder
Contact:

Post by Slinger »

Finnemann wrote:okonomimeter bør sjekkes, da den aktiveres ved vakum forandringer i innsugs manifoild.
Når den ikke fungere er det som følge av defekt vakum klokke på fordeler,falsk luft.
Takk for tipset!
Dermed er den falske luften erstattet med kun ekte luft av edel vare (Vestfoldsk sjøluft), så nå lyser alle sammen etter tur - og alle samtidig hvis jeg drister meg til å miste alle hemninger!
Slinger
Slingrer ikke, bare svever...
Post Reply