Ladelampen lyser hele tiden...

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Ladelampen lyser hele tiden...

Post by n10516 »

Problemet gjelder en CX TRD serie en bil som har stått en god stund. Da den ble parkert ladet den normalt, men nå lyser ladelampen hele tiden.

Jeg husker ikke hvordan ladekretsen på en serie en bil er laget, hvorvidt det er et eget feltrelé eller om den har en konvensjonell 9 dioders ladebro (dvs tre feltdioder) slik at startmagnetiseringen kommer via ladelampen.

Er det noen som kjenner igjen problemet og som kan gi et tips?



Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Det er magnetiseringsstrøm via ladelampen.
Siden den har stått en stund, så kan det være så enkelt som at sleperingene er litt eiret.... Slikt går seg til i såfall....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Har også vert borti det at den begynner å lade igjen etter en stund, hvor lenge har du latt den gått?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Det hjelp ikkje å rusa opp motoren? Ladelampen på min sloknar ikkje før eg har fått gjeve skapleg med gass.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Bilen har stått i ca fire år. Generatorlampen lyser altså hele tiden, det kan neppe skyldes korrosjon på sleperinger, da burde det vel ikke gått noen strøm stor nok til at lampen skulle lyse. Så langt har ingen triks vist seg å kunne få ladingen i orden....

Bilen har gått en god stund uten at det har hjulpet. Har denne generatoren innebygget regulator eller er det noe av dette som er eksternt? Det jeg egentlig lurer på er om det kan være korroderte kontakter etc?


Med hilsen


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Sjekk med måleinstrument om du får strøm inn på batteri, evt fra pluss på dynamoen (pass på finga, det er trangt og ting som går fort rundt!), eller så enkelt som å se på spenning ved lyset. Har du høyere spenning med motor i gang enn uten, lader dynamoen og du kan la ladelampa lyse så mye den vil. Hadde 14,2 V på frontlyset med motor i gang på Aagot, men ladelampa lyste når varmeapparatvifta gikk... Da tenkte jeg "bare lys, lampefaen, jeg vet at bilen lader!", og kjørte glad og fornøyd :wink:
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det er jo lurt å måle spenningen i nettet, den forteller jo alt om lading.. Og ved noen av måtene å koble generatorlampen på, viser den intet om hva generatoren holder på med...

Jeg skal få det gjort...


Med hilsen


vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Post by mads »

Adelsøn wrote:Hadde 14,2 V på frontlyset med motor i gang på Aagot, men ladelampa lyste når varmeapparatvifta gikk...
Røysa gjøre samme øvelse; lyser litt med ladelampa når kupevifta går for fullt. Virker som inkogni2 har tak i rett ende her; at magnetiseringa går via lampa. Pussig med "franske" løsninger på disse bilene... :shock:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

mads wrote:Virker som inkogni2 har tak i rett ende her; at magnetiseringa går via lampa. Pussig med "franske" løsninger på disse bilene... :shock:
Magnetiseringen går via lampa ja, før den slukker. Det som gjør at lampa slukker er at dynamoen begynner å produsere strøm, også til magnetiseringen.
Hvorfor lyser lampa svakt ved høy belastning? En teori kan jo være at det er noe galt med en av de tre (tror jeg det er) diodene som er i magnetiseringskretsen. Kanskje "sper" den på med litt strøm gjennom lampa? Dette er altså min private teori. :wink: :D
Etter det jeg har erfart er dette helst et fenomen på de dynamoene som har bare en ledning inn på regulatoren. På de som har to ledninger er den ene konstant + tilførsel når tenningen er på.
Har et tyvetalls dynamoer liggende der jeg ikke får ladelampa til å slukke selv om jeg skifter regulator, så at det ofte er mer feil med dem enn regulatoren er hevet over enhver tvil. :cry:
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:En teori kan jo være at det er noe galt med en av de tre (tror jeg det er) diodene som er i magnetiseringskretsen. Kanskje "sper" den på med litt strøm gjennom lampa? Dette er altså min private teori. :wink: :D
snakker vi om nr 7 på dette sprengbidet?

Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Mja, nr. 7 er diodebroen. Diodene til ladinga sitter også på denne så hvidt jeg husker, men kan ikke sees på bildet. Skal se om jeg har en diodeplate liggende og sjekke, event. ta et bilde i morgen om jeg får tid.
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei igjen!

Det ble uventet mange svar på mitt lille spørsmål... Nå som jeg vet hvordan generatoren er laget, den er bygget etter et svært vanlig prinsipp, og da er dette jo egentlig et spørsmål som er viktig for de aller fleste, helt uavhengig av hva slags bil en har...

Flott med et bilde fra Jon av en diodebro i nærbilde, men minst like viktig er et skjema som viser hvordan disse ni diodene er koblet, med tre feltdioder som sammen med regulatoren sikrer riktig spenning - og seks dioder som likeretter de tre fasene til liketrøm som bilen kan nyttegjøre seg.

Om ikke noen andre spar opp en liten skisse, skal jeg prøve å finne tak i en i løpet av en dag eller to... Da er det enklere å forstå hvorfor ladelampen gir startmagnetiseringen, hva som kan være grunnen til at lampen lyser svakt - eller ander merksnodigheter..

Med hilsen Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Fikk for mye å stå i med i dag, så jeg glemte å ta bilde. Men hvorfor finne opp kruttet på nytt?
Ta å les litt her: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... #Generator
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har du funnet ut av dette problemet?
Har noe av det samme på fruens Croistte så jeg her om dagen. Der lyser lampa svakt på tommgang, og jo mer belastning hun slår av jo mer lyser lampa. :? Men når det blir turtall så slukker den. Satte på måleinstrumentet og da ladet den i underkant av 13V på tomgang. Ble ikke forskjell selv om lys og varmevifte ble stoppet. Bare mere lys i lampa. På turtall over 2000 omdr. slukket lampa og ladingen var litt over 14 V. Brukte et Biltemainstrument så 100% riktig er ikke avlesningene, men ikke mye feil.
Har kjøpt ny dynamo. (1422,50 + 200,00 i frakt). Når jeg får tid til å bytte skal jeg undersøke den gammle og se hva jeg finner. Men det er ikke sikkert det blir på en stund. :roll: :wink:
Mvh
Post Reply