Sentrallås kaputt

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Sentrallås kaputt

Post by seggan »

Så gikk sentrallåsen, helt død. :evil: :twisted:

Det er en enhet i døra på førersiden.

Er det hovedenheten ? Skifte den så er det i orden ?

Har sjekket sikringene, helt i orden

Noen ideer :?: :shock: :?:
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det sitter en styringsenhet i mittkonsollen. (Inne i konsollen). Det er en sak som er sånn en rundt 11cm lang 4,5cm bred og 3cm tykk. Virker ikke låsen ved å låse opp pasasjerdøra heller kan det være denne. Ta av dekslet på passasjersiden så finner du den. Koplingsskjema er å foretrekke.
Mvh
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Skiftet boksen ,men låsen er fremdeles død. Stemmer det at den er svart og det står : M87, ST XVIII :?:

Kan det være et rele ? Har ikke koblingsskjema og linken virker ikke, jfr link op klubbens sider.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vet ikke om det finnes noe rele, men tror ikke det. (Bortsett fra timeren til lyset). Impulsene til boksen (det er riktig at den er merket som du beskriver) kommer fra enheten i dørlåsen på førerdøra (og som regel også fra passasjersiden). Har du brudd på en kabel inn til førerdøra kanskje?
Se på side 257 i HAYNES.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

seggan wrote: Har ikke koblingsskjema og linken virker ikke, jfr link op klubbens sider.
frenchies siderhttp://www.citrotech.se/ har vært nede en stund p.g.a. flytting til ny server, men de skal virke nå. har du ikke Kjøpt deg haynes repr. manual da? der står det veldig godt forklart. Om du ikke får tak i den kan du godt få låne min, bare ring meg. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Det finnes en styringsboks og et relé, sjekk begge. Virker det når du bruker fjernkontroll eller låsen på passasjerdøren?

Kontrollboksen du byttet til, er den i orden? Det er en komponent inni der som ryker av og til, husker ikke i farten hva det er, men boksen er lett å åpne og komponenten (lurer på om det var en "shunt", altså en liten koblingswire?) blir brent og syns lett. (Det er loddingen som "fordamper" på grunn av varme, kortslutning eller lignende). Lodd om og alt er ok.

Hvis bilen din er en serie 1 vil jeg tatt en titt på ledningene fra døra til a stolpen også.

Tron
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Passasjersiden virker ikke. Skal åpne boksen og sjekke den.
Hvor sitter det releet i sikringsboksen, sitter jo 5 releer der, hvilket er det ?
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Styring frå passasjersida virkar ikkje på bilar med fjernkontroll, som din bil. Trist for oss som manglar fjernkontrollen...
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Styring frå passasjersida virkar ikkje på bilar med fjernkontroll, som din bil. Trist for oss som manglar fjernkontrollen...
_________________

Ahaa!..... Jeg som har hatt denne feilen på lista mi lenge.... :oops:

Er vel for vant til det røtne el. opplegget på serie 1.

Releet ligger under midtkonsollen, sjekk Haynes eller disse svenske sidene med verkstedshåndbøker etc. for en tegning.

Tron
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

seggan wrote:Passasjersiden virker ikke. Skal åpne boksen og sjekke den.
Hvor sitter det releet i sikringsboksen, sitter jo 5 releer der, hvilket er det ?
I sikringsboksen på (min) cx sitter det 6 reléer, Disse er merket (fra venstre):

R1-cooling fan rely
R3 rear window motor rely
IWiper delay unit
C Direction indicator unit
R2front window motor rely
R4 heated rear window rely

Ingen av disse har noe med sentrallåsen slik jeg forstår det.

Derimot finnes det andre relér:
89 central locking lamptimer under midtkonsollen forran girstang.
90 central locking control unit forran 89 locking lamptimer midtkonsollen forran girstang.
91 remote locking receiver i midtkonsollen i taket
92 interior light delay unit forran 89 locking lamptimer midtkonsollen forran girstang.

Andre komponenter:
1.bendix for bakluka,
2.kontakt for bagasjeluka
3.bendix for bensinlokket
4-8 bendixer for 4 dører.
9 Indikatorlampe for sentralåsen på førerdøra og relé.

90 central locking control har en konektor med 8 ledninger som er fordelt på alle de 9 komponentene. slik jeg ser det tror jeg nok du trenger et koblingskjema slik at feilsøingen kan bli mer systematisk.

reléet du spør etter kan være koblet på 90 central locking control (koblingspunkt nr 3) og til +. koblingspunkt nr 3 fordeler seg til de fire bendixene på dørene samt bagasjelokket og bensinlokket som koblings punkt nr 1. Tror nok feilen kan ligger her.

All info om dette finner du på følgende side (NB: denne filen er stor så den tar sin tid å laste opp):http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g12-85-02.pdf
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply