Dårlig regulator eller dårlig kontakt?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Dårlig regulator eller dårlig kontakt?

Post by dagmatti »

Hei!

Har en gti t2 som lader på ca 14 volt på tomgang og 18 volt på 2000 rpm og oppver. Er det noen som har opplevd at dette kan skyldes dårlig kontakt ett sted, eller er det 100% sikkert regulatoren? Dynamoen har ikke gått mange metrene, og er ikke gammel heller.



-mattis
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

Jeg vedder en tier på at det er regulatoren.

Jeg fikk for en god del år siden et tilsvarende problem med en mekanisk regulator som hang seg med releet innslått hele tiden. Dette skjedde mens jeg kjørte og batteriet kokte over. Jeg stoppa først da jeg kjente lukta av syra.

I etterkant målte jeg spenningen over batteriet på normalt turtall... og det var 45 volt!

Ny regulator og nytt batteri måtte til for min del. Samt en GOOOOOD del høytrykkspyling i motorrommet da.

H.SaX
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hm, ja jeg er klar over at symptomene tyder på regulatoren, men det er ikke lenge siden den ble byttet. Dessuten var den forrige heller ikke veldig gammel! Er jo rart om bilen spiser slike til frokost..! hmm...


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Dårlig regulator eller dårlig kontakt?

Post by tronde »

dagmatti wrote:Hei!

Har en gti t2 som lader på ca 14 volt på tomgang og 18 volt på 2000 rpm og oppver. Er det noen som har opplevd at dette kan skyldes dårlig kontakt ett sted, eller er det 100% sikkert regulatoren? Dynamoen har ikke gått mange metrene, og er ikke gammel heller.



-mattis
Det kan være dårlig jording av regulatoren slik at kretsen som føler spenningen blir "løftet" opp.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ja, men den er vel jordet via dynamoens jord..? Ingen snarvei til mekka her kanskje.. :P


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

dagmatti wrote:Hei,

ja, men den er vel jordet via dynamoens jord..? Ingen snarvei til mekka her kanskje.. :P


-m
Har du internt- eller eksternt koplet regulator? Ekstern har typisk løs jordledning som er skrudd fast i generatoren. Hvis så, så kan problemet ligge der.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Om den lader 18V vil du kjenne at det lukter syre umidelbart. Det var det som hadde skjedd på den -85 Turboen jeg har. Gåen regulator som ladet med over 18V. Kokte tørt batteriet og tok overspenningsdiodene på begge komputerne. Nå har vel du diesel så du slipper å være redd det siste, men å skigte regulatoren er ingen stor affære.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

neida det er en GTi Turbo 2

Image

så jeg er fullt klar over at det kan gå utover litt elektronikk å kjøre alt på 18 volt (men spenningen stiger med turtallet, på tomgang ligger den som regel mellom 14 og 15, og har sett ned i 13.5, noe som får meg til å lure på om det kan være dårlig kontakt). :) Jeg skal skru ut og se, men ikke umulig at generatoren må ut under bilen pg.a. en ac kompressor og en HEL del annet grums i veien. :)



--
mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

OK. Om du ser på tidspunktet for forrige innlegg så skjønner du hvorfor jeg ikke har fått med meg alt. :oops:
At det er en GTI T2 gjør bare at du ikke må vente med å ta ut dynamoen. Ta den ut og dra til et bilelektrisk firma og få den testet i benk. Om du skal ta den opp eller ned finner du nok ut av. Synes det høres enda trangere ut og ta den ned, men........
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hihi, ja den var litt sen. :)

Spørs om ikke den dynamoen får seg en omgang inne på verkstedet mitt. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Hihi, ja den var litt sen. :)

Spørs om ikke den dynamoen får seg en omgang inne på verkstedet mitt. :)


-m
Husk: Små problemer, liten hammer. Større problemer, større slegge. :wink: :D :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Tok ut dynamoen, men har enda ikke hatt tid til å se mere på den. Men det viste seg at vi hadde liggende en annen dynamo med samme innfesting. Denne har imidlertid to tilkoblingsledninger (en blå og rød) mens den andre (som satt i bilen) bare har en (begge i tillegg til + fra batteriet da).

Noen som vet hva forskjellen er? Burde vel være en rimlig smal sak å bruke de om hverandre skulle jeg tro. :)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ikke noe problem. Den ene ledningen på den med to er den samme som den du allerede har i bilen. Altså fra ladelampen. Den andre skal ha konstant pluss når tenningen er på. men husker ikke hvilke av kontaktene som er hva. Tror det er forskjell på bredden på dem også. På 22 motorene har jeg tatt konstantstrømmen fra ledningen til den elektriske tomgangsdysen. Men det har du vel ikke på Turboen. :wink: :roll: Så du må vel finne en annen plass.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ok, jeg skal finne ut hvem som skal til hva, og sette den inn i bilen. Skal også finne ut av hva som er galt med den andre, men da er det ikke hastesak lengre. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

hrhr, ja dette vil nok ingen ende ta! Jeg smikka inn den "reserve" dynamoen vi hadde liggende, og det fungerte fint. Ladet stor sett på 14.2 volt når turtallet passerte ca 1000 rpm og opp.

MEN, nå har bilen igjen fått de samme symptomene! :lol: Det kan ikke være mulig å ete så mange dynamoer på så kort tid, så her må det være noe vakkel ett eller annet sted!


-m
Post Reply