Tapt tenningsnøkkel

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Tapt tenningsnøkkel

Post by olav »

Min trofaste CX T1 1987 ble for en tid siden parkert trygt og saltbeskyttet i sin garasje i heimen. Men i heimen kan det skje mange uhell, f.eks at den siste (!) tenningsnøkkelen går tapt - kan ikke gjenfinnes :cry:

Bilen er privatimportert fra CX Basis i Tyskland i 2005, så det er ingen hjelp å få fra Citroen Norge, chassisnr er ingen hjelp her.

Har noen på Forumet løst en slik oppgave? Dersom alternativet er å borre ut bestående sylinder og sette inn en ny, så er vel det en voksen oppgave for en som ikke er født innbrudstyv?

Jeg antar det kan fremskaffes en ny sylinder, eventuelt også et nytt sett fjernkontroll med taksensor :?:
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Jodå, det har hänt mig också.... :cry: Höll på att leta mig fördärvad. :? Hittade den till slut - i låset! :oops: :lol: :lol: :lol:
Spelar nog ingen roll att den är privatimporterad - om de verkligen vill så kan de ta fram nyckel! Finns väl dessutom kompletta set med dörrlås+tändning att köpa (från CX-Basis?).
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Tapt tenningsnøkkel

Post by tronde »

Olav wrote:Dersom alternativet er å borre ut bestående sylinder og sette inn en ny, så er vel det en voksen oppgave for en som ikke er født innbrudstyv?
Hvis det er som på '84 modell er det en grei jobb. Er det samme tenningslås / rattlås på '87 ?
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Tapt tenningsnøkkel

Post by olav »

Takk Gøran W, du fikk meg nettopp til å ta turen ut i garasjen, men det tjente bare som mosjon :D

Jeg har sendt en forespørsel til Citroen France via Citroen Norge, så da får jeg en test på deres villighet ...

Ja, jeg tror det finnes sylinder og/eller komplette sett på markedet, da jeg fikk skiftet på min forrige CX - verkstedet klarte nemlig å bryte av den siste nøkkelen jeg hadde på den bilen :twisted:

Vet du om det er en krevende jobb å borre ut syldinderlåsen, og remontere en ny?
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

:shock: Bore ut cylinderen?? Er du på styr mann! Skru ut hele låsen med kablene som går ned i sikringsboksen og sett inn en ny. Har det ingen hast kan du prøve å sende låsen til meg så kan jeg se om det er en av mine nesten 50 nøkkler som passer. :wink: :D
Jeg har vel også en par låser med nøkkel liggende. Problemet blir dørlåsene.
Hvordan du får den ut? Ring meg på tlf. 952 18 701 så snakker vi om det.

Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Tapt tenningsnøkkel

Post by tronde »

Olav wrote:
Vet du om det er en krevende jobb å borre ut syldinderlåsen, og remontere en ny?
Hvis det er som på '84 så er det en M8 bolt med avdratt hode du skal få ut. Bruk en liten skarp meisel og en hammer.

Altså - ingen utborring av sylinder.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tapt tenningsnøkkel

Post by jonsto »

tronde wrote:
Olav wrote:
Vet du om det er en krevende jobb å borre ut syldinderlåsen, og remontere en ny?
Hvis det er som på '84 så er det en M8 bolt med avdratt hode du skal få ut. Bruk en liten skarp meisel og en hammer.

Altså - ingen utborring av sylinder.
Holder ikke med å skru ut denne. Da må en bryte så det blir vannskelig å få det sammen igjen. Må løsne så mye på den andre bolten, samt skru ut en med 8mm hode at en kan få fjærnet dekslet rundt låsen. For å få til det må en delvis løsne Diravien.
mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Tapt tenningsnøkkel

Post by tronde »

jonsto wrote:
tronde wrote:
Olav wrote:
Vet du om det er en krevende jobb å borre ut syldinderlåsen, og remontere en ny?
Hvis det er som på '84 så er det en M8 bolt med avdratt hode du skal få ut. Bruk en liten skarp meisel og en hammer.

Altså - ingen utborring av sylinder.
Holder ikke med å skru ut denne. Da må en bryte så det blir vannskelig å få det sammen igjen. Må løsne så mye på den andre bolten, samt skru ut en med 8mm hode at en kan få fjærnet dekslet rundt låsen. For å få til det må en delvis løsne Diravien.
mvh
Det var ikke store jobben på min bil i allefall, og ingen ting ble ødelagt. Jeg slapp også ned diravien litt, men det var ikke noe jobb.

Det som tok mest tid, var å demontere alt blikket rundt rattstammen.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Neida, ingen stor jobb, men lettere andre gangen enn første. :wink: Men en dårlig arbeidsplass og arbeidsstillig. Og ikke fall for fristelsen og del tenningslåsen, men ta med ut kablene helt ned til sikringsboksen.
Mvh
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jonsto wrote:Og ikke fall for fristelsen og del tenningslåsen, men ta med ut kablene helt ned til sikringsboksen.
Mvh
Mvh
Hvorfor ikke det?

Jeg tok av låsen, og brukte skrutrekker for å aktivere bryteren.

Merket ikke noen problemer med det.

Er det forskjell på S1 og S2?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Forskjellen akkurat angående ledningsvasen fra tenningslås til sikringsboks på S1 vs S2 er at S2 har sikringene og noen av relèene opp under dasjbordet på venstre side helt inntil veggen. Er ei luke som man trekker ned.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

S1 låsene er laget for å ta av ledningene. S2 er ikke det.
Skal se om jeg husker å ta noen bilder.
Mvh
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Tapt tenningsnøkkel

Post by olav »

Når nøden er størst er dumheten nærmest :lol:

Det er tilstander av tidlig vår på mine trakter, og aldri har vel høstens rask og rot forekommet vakrere etter at snøen er borte: På bunnen av gårdsplassens bortkjørte snødekke lå - ikke helt overraskende - den savnede nøkkelen i all sin prakt!

Takk til gode og kvalifiserte råd fra Jon og alle andre, ingen råd er bortkastet i dette forumet! :lol: :lol: :lol:

Gjett om det skal lages kopier :!:
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

:lol: :lol: :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Jeg hadde mista nøkkelen til motorsykkelen til søster en gang. Jeg ringte en synsk mann som sa den lå i bilen min i høyde med gulvet, på en trang plass som om det var plass til en liten skuff mellom setene.

Jeg hadde da en LT35 dobbelcabin. Mellom setene var det ei motorkasse og i gulvhøyde var det da ingen ting. Jeg tok ut motorkassa og i gulvhøyde over dynamoen var det et firkanta hull og der så nøkkelen.

Hadde nok detti ned når jeg hadde sjekka olje og vann gjennom ei lita luke på motorkassa.

Det var litt spesiell opplevelse.... :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply