varmeaparatet fusker kommer av og til

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

varmeaparatet fusker kommer av og til

Post by frendall »

Jeg leitet i mange dager etter feilen. skylte på kjæringa for det oppsto når ho kjørte. Det ble altid feil med det og ho klagde lol. Så jeg måtte ta fram måleinstrument og sjekke alt,, Først trudde jeg at det var giveren i taket som fusket loddet om den men det hjalp ikke. Den virket av og til fortsatt.. nu var æ høvelig fortivlt og noksa iritert. Husket som men far sa som var tv og radio reperatør tenk enkelt. Det første jeg gjorde var og ta ut komponenten for styringen en Bosch komponet som er skrudd fast bak varmlufthuset rett under askebegeret. Jo dær fant æ feilen har aldri i mitt liv sett dårligere lodinger av krets kort 3 ponkter var ikke det tinn på. så det var bare og leite fram penn loddeboldt og tinnsuger og lodde om alle ponkter på korte.. Satt alt tilbake og alt var ok igjen . Jeg sjekket di andre krets kort som lå på samme siden pasasjersiden bak deksle der men di så helt flotte ut. Så pass på Bosch komponenten det var elendige..
Hilsen Fritz Rendall en glad CX eier av både serie en og 2 dette var 2 da

NB Nu er kjæringa så blid og varm igjen :lol:
Last edited by frendall on Sun 18 Jan, 2009 19:43, edited 1 time in total.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

God lærdom for mange av oss. Det har vel stort sett blitt byttet boks og dessverre bare kastet den gamle (håper egentlig ikke det) , kjent problem denne saken der:) men nå vet vi at den kan åpnes å loddes om :D
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Og Bosch er vel tysk? Så skyld ikke på rødvin her. :wink: :D
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg har kjørt CXen min i snart 19 år og varmeapparatet har alltid virket. Problemet de siste årene har vært at varmen alltid er på selv midt på sommeren og det kan bli slitsomt. I dag derimot, på vei hjem fra hyttetur på Øyangen ved Ringkollen (CXen brøytet selvsagt vei for resten av følget i snødrivet på et par år gamle piggfrie Michelin X-Ice) ga ikke varmeapparatet fra seg varme før vi var nede på Steinssletta etter ca. en halv time. Hva kan dette skyldes? Kan det rett og slett være at luftinntaket på panseret var dekket av snø og is? I tidligere år hadde jeg et plastdeksel over luftinntaket, men festene ble ødelagt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Post by frendall »

Black Lemon wrote:Jeg har kjørt CXen min i snart 19 år og varmeapparatet har alltid virket. Problemet de siste årene har vært at varmen alltid er på selv midt på sommeren og det kan bli slitsomt. I dag derimot, på vei hjem fra hyttetur på Øyangen ved Ringkollen (CXen brøytet selvsagt vei for resten av følget i snødrivet på et par år gamle piggfrie Michelin X-Ice) ga ikke varmeapparatet fra seg varme før vi var nede på Steinssletta etter ca. en halv time. Hva kan dette skyldes? Kan det rett og slett være at luftinntaket på panseret var dekket av snø og is? I tidligere år hadde jeg et plastdeksel over luftinntaket, men festene ble ødelagt.
Joda det kan det være har du serie en eller 2. Skal foresten lage nye luftinntak til cx på panseret. Hvis noen er interesert i dem.

Men som sagt ble æ veldig skuffa over krestkort som ikke var lodda da. det var joks antagelig og selge mange av dem men di er ikke å få tak i nu så reparer dem sjøl og ta vare på di gamle ikke kast noe.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

frendall wrote: Skal foresten lage nye luftinntak til cx på panseret. Hvis noen er interesert i dem.

Men som sagt ble æ veldig skuffa over krestkort som ikke var lodda da. det var joks antagelig og selge mange av dem men di er ikke å få tak i nu så reparer dem sjøl og ta vare på di gamle ikke kast noe.
Interesert i deksel? Klart vi er. Hva har du tenkt å lage dem i da? Det var jo også flere typer av disse dekslene. hvilket vil du bruke som mal?
Fordi om festene er ødelagt så er ikke dekslet klart for søppla. jeg bruker rustfrie 4 eller 5 mm skruer med forsenket hode og lager en strimle med 1mm rustfritt blekk til å sette under panseret.
Og til slutt frendall. Bare ta det med ro, her kastes ikke noe før det garantert er hinsides reperasjon. (Til fruens store fortvilelse). :wink: :D :D
Mvh
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Post by Högger'n »

Det tror jeg på, når kaster Jon noe som helst ?:D
Högger'n

Image
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Elektronisk enhet til styring av varmen

Post by frendall »

Bosch enheten som sitter skrudd på varmekassen like under askebegeret med Bosch 12v 1147 328 054 Behr 90.943.00.939 den begynte og fuske som du sa det to en stund for varmen kom. Så du får sjekke loddingan der. Du tar den ut fra pasasjersiden skru vekk deksle der den sitter oppe på varmeaparat siden. Når du har fått den ut vipper du av lokket mot kontakt siden så får du ut kretskortet med kontakter og alt se om du ikke har noen jukseloddinger der. Hørte at mange har vært plaga. Så ta frem loddebolten og pasta og lodd over alle og tilfør tinn dær det mangler. Lykke til kjæringa blir så glad når bilen blir varm med en gang..

:roll: :lol: :shock: tru mæ

Hilsen en glad Cx eier av serie 1 og 2 er en gammel bil mekanikker
frendall
Posts: 32
Joined: Tue 09 Dec, 2008 19:08
Location: Røkland i Saltdal
Contact:

Angående dekslet på panseret

Post by frendall »

Joda vet det er flere modeller da men jeg tenkte og lage det finere en di som var da og tykkere plast da 3mm plast som tåler frost og varme. Man kan stå oppe det . Lagde formen til det skal legge inn noen bilder og høre om dokker er fornøyd da . Og priser blir så pass at du har råd til og kjøpe en flaske konjakk til helga.. :lol:

Fritz Rendall

Har side her http://www.rendall.no

Her ser dokker jeg lager formen til en gitar koffert nakkes
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Black Lemon wrote:Jeg har kjørt CXen min i snart 19 år og varmeapparatet har alltid virket. Problemet de siste årene har vært at varmen alltid er på selv midt på sommeren og det kan bli slitsomt. I dag derimot, på vei hjem fra hyttetur på Øyangen ved Ringkollen (CXen brøytet selvsagt vei for resten av følget i snødrivet på et par år gamle piggfrie Michelin X-Ice) ga ikke varmeapparatet fra seg varme før vi var nede på Steinssletta etter ca. en halv time. Hva kan dette skyldes? Kan det rett og slett være at luftinntaket på panseret var dekket av snø og is? I tidligere år hadde jeg et plastdeksel over luftinntaket, men festene ble ødelagt.
hm, merkelig. Kommer det luft ut av dysene tror jeg ikke det er tett utenfor, har heller aldri opplevd at det har vært helt tett selv med mye snø og is.

Det kan jo nesten høres ut som om det har vært et spjeld som har satt seg i feil posisjon ja..?! Kan det ha frosset? :)


-m
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Angående dekslet på panseret

Post by Göran W »

frendall wrote:priser blir så pass at du har råd til og kjøpe en flaske konjakk til helga..
Det var som f.... Det har jag inte haft råd till på många år!!!!! :shock: :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

hm, merkelig. Kommer det luft ut av dysene tror jeg ikke det er tett utenfor, har heller aldri opplevd at det har vært helt tett selv med mye snø og is.

Det kan jo nesten høres ut som om det har vært et spjeld som har satt seg i feil posisjon ja..?! Kan det ha frosset?
Ja, det var merkelig, men det snødde tett og jeg var ikke nøye med å klarere panseret for snø og is da jeg startet opp. Jeg syntes vifta blåste lite, selv på full guffe i forhold til hva den pleier. Når varmen kom, blåste også vifta som den pleier. Det var grunnen til at jeg tenkte på luftinntaktet på panseret. Når jeg hadde plastdekslet der, opplevde jeg aldri dette.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
johanam
Posts: 31
Joined: Sun 07 Oct, 2007 22:30

Post by johanam »

Hei.
Takk for tips om Bosch-boksen under askebegeret.
Jeg fikk brann i ledningsnettet fra batteriet og inn i sikringsboksen på min TGI '90 i sommer etter at viften ble gående kun på full fart og laget mye lyder..... også mens (eks)kona var ute å kjørte. (Ja vi er gode venner for det og hun får ..fikk låne CX'en så mye hun vil).

Nu har jeg tatt ut alle ledninger og sikringsboksen og skal sette inn nye ledninger fra en '87 gti jeg skal plukke ned. Men jeg må jo finne feilen. Bosch boksen var et godt tips!!

Byttet viften for et år siden da den da også laget mye bråk (trodde børster/lager var gåene?). Jeg skal nå sjekke den sorte Bosch-boksen. har i grunne alltid lurt på hva den gjør.
Hva med fartsregulatoren i aluminiumsplaten under hanskerommet? Er den en feilkilde?

Foreløpig er CX'en en hump i sneen! :cry:

mvh, Johan.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:
Fordi om festene er ødelagt så er ikke dekslet klart for søppla. jeg bruker rustfrie 4 eller 5 mm skruer med forsenket hode og lager en strimle med 1mm rustfritt blekk til å sette under panseret.

Mvh
strips, min gode mann, strips er løsningen :lol:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
jonsto wrote:
Fordi om festene er ødelagt så er ikke dekslet klart for søppla. jeg bruker rustfrie 4 eller 5 mm skruer med forsenket hode og lager en strimle med 1mm rustfritt blekk til å sette under panseret.

Mvh
strips, min gode mann, strips er løsningen :lol:
:shock: Strips? Kommer ikke på tale! Skal jo se pent ut også. :wink: :D
Mvh
Post Reply