Vil ikke starte....

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Vil ikke starte....

Post by trymgreg »

Dieseldyret vil ikke starte (TRD T2)...

Skulle ut å kjøre igår kveld, men når jeg skulle starte dro den bare sløvt rundt - som om batteriet hadde lite strøm. Så kom det røyk fra venstre side av motorrommet, åpnet panseret og jordledningen fra -polen til karrosseriet (den tynne) var smeltet. Fikk laget en ny som jeg satte på. Målte batteriet og det viste 12,76 V, både mellom polene og mellom + og gods! Dette skulle vel være nok til å starte bilen. Målte også fra batt. til gods mens jeg vred om nøkkelen, da falt den ned i 5V!!!
Batteriet er ikke mer enn 6 mnd. gammelt (100ah!), så det bør jo være i orden.

Prøvde å starte på nytt, men den gikk like tregt...og ville ikke starte.

Hva kan det være som er feil - startmotoren ?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kan det jo være, men prøv først å gjør rent på festet til den store jordledningen som går bort på gearboksen.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

ja etter å ha tenkt litt, så må jeg si jonsto har et bra poeng her. :)

Er det dårlig kontakt på den tykke kabelen vil strømmen til starteren gå mindre optimale veier via karosseri og over den lille kabelen, som vil få et stort spenningsfall på ca 7 volt. :lol:


-m
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Post by knut »

Virker som om batteriet er gåent. Alt kan virke normalt med hensyn til spenning, men når spenningen faller så mye ved belastning tyder det på defekt batteri.
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Post by TransMedia Int. »

Ja, at batteriet måler 12 volt betyr ikke at det nødvendigvis har 100Ah i seg, for å i det slik.
Sjekk også Plusskabel på starter når du først er nedi der, og Plusspolen på batteriet.
Målte også fra batt. til gods mens jeg vred om nøkkelen, da falt den ned i 5V!!!
Altså, før starteren slo inn?
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Tok av den store kabelen som går til girkassen, gjorde både kabelskoen og godset godt rent med en stålbørste.
Men med samme resultat.... :evil: :evil:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Da kan det jo, som noen nevner, være batteriet. Feil på forholdsvis nye batteri kan jo forekomme. Det jeg ville ha gjort er følgende:
Få tak i et annet batteri eller en bil til å hjelpe deg. Bruk et sett med gode startkabler. Sett minusklemma direkte til blokka. Jeg setter den gjerne på venstre løftefeste på motoren. Plussene på batteriene kobles sammen. Da får du strøm fra hjelpebatteriet direkte til startmotor. Påvirkes ikke av at batteriet i bilen kan være dårlig. Få noen til å hjelpe deg å starte slik at du kan stå og følge med hva som skjer. Nå kan du høre om startmotoren oppfører seg som den skal. Kolaps av startmotor er jo ikke akkurat uvanelig. Går startmotoren som den skal nå, så er det enten dårlig jording ellr batterifeil. Gjør den ikke det så er det startmotoren. Vær sikker på at du har god forbindelse på jordingskabelen fra hjelpebatteriet.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Måste bara fråga: Har du bytt original polskor på batteriet? Om inte - GÖR DET NU!!!!!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

På minus polen byttet jeg da jeg byttet kabelen for 3-4 år siden. Men på pluss polen er det enda den orginale...

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Jeg hadde i går samme problem. Jeg hadde renset kabelskoene og batteripolene i helgen og da startet den fint, men i går morges slo ikke starteren inn før jeg koblet startkabler fra XMen. Jeg skiftet batteri i høst, men skal sjekke spenning i dag. Jeg har gammel dynamo og har allerede bestillt ny da jeg antar den lader for dårlig på all den småkjøringen jeg driver med. Jeg skiftet startmotoren for er par år siden. Den gamle startmotoren slo inn selv med lite strøm på batteriet, men den nye slår rett og slett ikke inn om spenningen faller under et visst nivå.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

trymgreg wrote:På minus polen byttet jeg da jeg byttet kabelen for 3-4 år siden. Men på pluss polen er det enda den orginale...

mvh
En lätt metod att kolla polskorna är att använda startkablar från det egna batteriet direkt till startmotorn!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Göran W wrote:En lätt metod att kolla polskorna är att använda startkablar från det egna batteriet direkt till startmotorn!
:shock: Jaha, og koble startkabler direkte på startmotoren på 2,5 liter CX er noe du gjør hver dag? :? Går jo knapt å få skrudd av kabelen på innslaget uten å ta løs startmotoren. Så å koble på en startkabel der tror jeg blir et akrobatisk stunt. :wink: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

trymgreg wrote:På minus polen byttet jeg da jeg byttet kabelen for 3-4 år siden. Men på pluss polen er det enda den orginale...

mvh
hva med å bruke et godt gammeldags multimeter? Med et par krokodilleklemmer kommer man frem stor sett over alt i motorrommet. Koble ut batteriet og mål på ohm området der du har misstanker om ledningsbrudd. Fikling med startkabler (med spenning på) kan gi ubehaglige overaskelser :? Regner med du kjenner til plastikkonektoren på plussiden som ofte skaper krøll.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

jonsto wrote:
Göran W wrote:En lätt metod att kolla polskorna är att använda startkablar från det egna batteriet direkt till startmotorn!
:shock: Jaha, og koble startkabler direkte på startmotoren på 2,5 liter CX er noe du gjør hver dag? :? Går jo knapt å få skrudd av kabelen på innslaget uten å ta løs startmotoren. Så å koble på en startkabel der tror jeg blir et akrobatisk stunt. :wink: :D
Mvh
Hmmm..... Visst f-n, diesel.... :oops:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

[Hmmm..... Visst f-n, diesel.... :oops:[/quote]

slikt som skjer hehe
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply