CX lever farlig

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

n10516 wrote: Det er mulig at vi bør gå over til å måle syrevekt igjen fremfor å måle tomgangsspenningen. Det sier jo egentlig svært mye om hvor oppladet batteriet er.
Problemet med de nye batteriene er jo at nesten alle sammen er uten påfyllingshull for vann. Da må man lite på det innbygde "øyet" for å måle syrevekt.

Da får man heller ikke muligheten til å sammenikne syrevekt for hver celle. Dette gir vanligvis en god indikasjon av batteriets tilstand.

Alt for å tilfredstille bileiere som ikke vil bli skitne på fingrene.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg ble lei av å spekkulere på batteriets tilstand. På nye tette batterier går det jo heller ikke å måle syrevekt. Gikk til innkjøp av en batteritester. Der slår du på en motstand og måler spenningen ved en belastning som skal tilsvare starteren. Spenningen ramler til ned i mot 11V. Er batteriet dårlig ramler den fort til 8 - 9 volt. Da er det ikke rare farten på startmotoren. Disse har de på de fleste verksted og på bensinstasjoner som driver mer med bil enn med mat. :wink:
Så har du mistanke om at batteriet er dårlig, så anbefaler jeg en slik test. :wink: :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Ja men... Finnes det bensinstasjoner som ikke tror at pærer er i fruktavdelingen og batterier begrenser seg til 9v til brannvarsleren og 1,5 V til alt mulig annet.... :D Egentlig lurer jeg på når de slutter å selge bensin.. :twisted:

Det er lenge siden jeg så en slik skikkelig bensinstasjon i Oslo området... :D

Jeg er enig med deg, Jon, det er nok en svært god investering...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

tronde wrote:
Alt for å tilfredstille bileiere som ikke vil bli skitne på fingrene.
:shock:
HAH!

Batteriet mitt er rent.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det var ikke n10516 som skrev det.... Her har sitatdjevelen spilt citroencx et lite puss.

Det er selvfølgelig Ok å sitere meg på det jeg har skrevet, men.... :evil: :) :wink:



Med hilsen


Vidar

Edit: dette er nå rettet opp. Moderator.
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

I dag gikk jeg til anskaffelse av et sett med oppkjøringsramper for å får skiftet startmotoren. Den nye var ankommet fra CP og mildt vær ga god anledning. I det jeg skal løsne kablene fra startmotoren, oppdager jeg at mutteren til den tjukke kabelen ikke er ordentlig dratt til. Det er litt kronglete å komme til mutteren, men den var overraskende lett å løsne. Jeg tok av kabelen, pusset endestykket, samt mutteren og skrudde på igjen i håp om at manglende stramming på mutteren kanskje er hele årsaken til at startmotoren ikke slår inn. Jeg tightet mutteren skikkelig med en buet fastnøkkel som gjorde det enklere å komme til. Jeg prøvde å starte en fem, seks ganger og startmoroten slo inn hver gang. Er jeg heldig er problemet løst. Jeg vet jo at løse kabelsko på batteriet kan medføre samme symptom, men at en mutter som tross alt sitter fast, men som ikke er helt dratt til skal medføre at startmotoren overhodet ikke slår inn, var jeg nok ikke helt forberedt på.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply