Elektisk emodifikasjoner.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Elektisk emodifikasjoner.

Post by Citroencx »

Er det andr eher som har modifisert CXen til å bli bedre på det elektriske?

Jeg har...
1. Loddet kontaktpunktene som fjørene til lyspærene går til i printkortet på baklysene.

2. Renset og loddet epå ledninger på fordeleren som går inn til batteriets + pol.

3. Montert ekstra sikringsboks som går til hovedlys til vifte og til lydannlegg. 2 ganger 6 kvaderat kabel inn.

4. Montert releer på alle lys foran. (untatt park/blink) :p

5. Montert eget rele på full speed innstillingen til vifta. (ja den BLÅSER skikkelig) Når lokket på viftehuset er av og strømmen går via 4 kvaderat kabel direkte inn på rele og til vifte med nye børster.... det virker.

6. Byttet brytere på dørene (til taklys - fiasko funkar inte)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Har flytta tenningslåsen til midtkonsollen. I staden for å forlenga ledningane monterte eg 4 relé. Dermed vart det nok å dra 5 tynne ledningar vidare.

Og har førebels sett 2 relé på eine lykti, for å avlasta lysbrytaren.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Lysforsterkingssett fra Biltema (funker bra), To 1000-metringer med releer på fangeren, ny tykk kabel fra + batteri til + på varmevifte (blåser veldig bra), lagt magnetiseringsstrømmen til dynamoen på samme krets som strømmen til magnet-stoppen (pga at sikringa på eksisterende kurs sprengte hele tiden), direkte kabel fra dynamo til bateri (+) bytta polsko (+), overstyring for kjølevifter. Man kopler seg inn på begge ledningene som går til føleren i radiatoren med et standard lukket relè som er lukket men løar fremdeles det originale systemet også vær koplet opp. Relèet betjener jordingen til de originale relêene til viftene..... Bryter under venstre satelitt...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

To nye sikringsbokser for flatstiftsikringer. "Nye" alle tilkoblinger rundt batteriet, vekk med det "store sorte" samlestikket. Ny jordkabel og alle nye rele under venstre frontlykt. Relesett til frontlys som nevnt over.

Noen burde selge komplette ledningssett, slik som en kan få til DS...
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

På mine bruksCX har jeg fjernet polskoene og erstattet de med nye fra biltema. Jeg har alltid loddet på hovedkablene på pluss og minus polsko. De andre ledningene har jeg loddet på kabelsko med øye og skrudd disse fast i polskoen.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Uff nå fikk jeg dårlig samvittighe. Jeg har i mange år tenkt å gjøre noe med alle de tilsynelatende skitne kontaktene jeg ser rundt i motorrommet, men jeg har aldri orket å gi meg i kast med det så lenge det virker, hvilkeg forundrer meg at det normalt gjør.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

hl wrote:Har flytta tenningslåsen til midtkonsollen. I staden for å forlenga ledningane monterte eg 4 relé. Dermed vart det nok å dra 5 tynne ledningar vidare.

Og har førebels sett 2 relé på eine lykti, for å avlasta lysbrytaren.
1. Hvorfor flytte den?
2. Er det rattlås på serie 1?
3. Er det diesel?
4. I alle dager... :roll:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hl wrote:Har flytta tenningslåsen til midtkonsollen. I staden for å forlenga ledningane monterte eg 4 relé. Dermed vart det nok å dra 5 tynne ledningar vidare.

Og har førebels sett 2 relé på eine lykti, for å avlasta lysbrytaren.
Nå skal du få høre ei historie.
En kompis hadde vært på førstehjelpskurs og der kom kursholderen med en MEGET interesant bemerkning. "Det er en STOR fordel for redningsmannskapet ved en trafikkulykke at tenningslåsen sitter på venstre side! Da er det bare for oss å strekke inn armen og slå av tenningen."
Så med å flytte tenningslåsen til midtkonsollen har du gjort noe sikkerhetsmessig dumt. :wink:
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Image

Sikkerheitsmessigt dumt? Veeel, no kan eg kanskje bruka føtene til å gå med etter ein evt. kollisjon, i staden for å sitja der med to knuste kneskåler... :cry: :wink:

Og rattlås? Nei, det har ikkje min serie 1 lenger. 8)
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Ah...
Det dashbordet der...
Får det til å kleie i CX-foten.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Robert wrote:Ah...
Det dashbordet der...
Får det til å kleie i CX-foten.
Ser jo ekstra bra ut utan alt metallskrammelet under. :)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Nyydelig....
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply