Svingande ekstralykter på CX?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Svingande ekstralykter på CX?

Post by hl »

Image

Har tenkt på å gjera ekstralyktene svingbare. Dei er festa under støtfangaren (serie 1) so å få dei til å svinga skulle vera enkelt. Men spørsmålet er korleis dei skal koplast til styringen? Har ikkje lyst til å ha mekanisk overføring, i tilfelle noko skulle setja seg fast.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Finns väl ingen elektrisk signal att hämta så då återstår väl bara hydrauliskt med förgreningar från DIRAVI? 8) :lol: :lol: :lol: Lycka till!!!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Mulig: Ja, helt sikkert
Enkelt: NEI!

For å få dette til uten mekanisk kobling (helt enig, det høres skummelt ut - og vil helt sikkert bli kevd fjernet på en EU-kontroll), må du montere en posisjonsgiver som leser styremekanikkens stilling, du må montere motor(er) som kan få svingt lyktene proporsjonalt med hjulutslaget, og du må lage nødvendig elektronikk (inkludert evt software til å styre det hele).

Med mindre en finner noe en kan bruke fra en eller annen eksisterende bil vil jeg karakterisere dette som en kjempejobb som inkludrer svært mange faggrupper, mye utvikling, mye tid - og sikkert også mye gøy om det virker til slutt :D

Det er jo mulig det lar seg løse hydraulisk også, men det er neppe mindre omfattende eller komplisert.... :? :D :o :wink:

Om du går videre med idéen, la oss få følge med...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Har vore inne på tanken å bruka luft... ein eller annan slags todelt luftsylindar ved styringen og ein ved lyktene, botte saman av to tynne luftslangar...
Har ogso liggande ein del servoar til modellfly...

Får tenka og grubla vidare, har heldigvis ikkje noko tidspress (iallfall ikkje før det byrjar bli haust :wink: ).
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

hl wrote:Har vore inne på tanken å bruka luft... ein eller annan slags todelt luftsylindar ved styringen og ein ved lyktene, botte saman av to tynne luftslangar...
Har ogso liggande ein del servoar til modellfly...

Får tenka og grubla vidare, har heldigvis ikkje noko tidspress (iallfall ikkje før det byrjar bli haust :wink: ).
Du kan jo starte enkelt. Høyre lykt dreier til kun høyre, og venstre står stille. Motsatt med venstre lykt. Hvis du forutsetter et visst rattutslag før de begynner å dreie, bør du klare å styre dette med modellservoer.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det er selvfølgelig mulig at du kan klare å få styrt dette med servosystemer for modellfly, men hva når det er 20 kuldegrader, det detter ned sne, alt er is og dritt. Da skal det fortsatt kunne fungere... Lykta skal ikke bli stående i en eller annen ubehagelig vinkel og blende. Dette er ting en MÅ ta hensyn til.. Og det er ikke alltid så enkelt, mange bilprodusenter, Citroën inklusiv, har opplevd at vinterkulda ikke er så grei mot mekanikk av denne typen. Som eksempel kan jeg nevne lyktepussere på CX...

Under vanskelige forhold må mekanikken være godt beskyttet for å ikke sette seg fast og forårsake skader på den motoren som skal flytte på det hele...

Ikke for å være pirkete, men når en gjør noe slikt, mener jeg at det er viktig at det skjer innenfor ekstisterende forskrifter... I hvert fall stort sett..

Ideen er spennede, men du må være klar over "worst case" problemene, de møter du uansett... Og jeg vil i hvert fall helst slippe å møte en CX hvor en lykt peker rett over i møtende kjørefelt. :evil:

Mulig jeg kan oppfattes som svært negativ nå, men jeg vil peke på problemene - og glede meg om de finner en løsning.. Så, nei, jeg vil ikke være negativ, bare realistisk... Jeg følger med - svært spent!


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Ja, bør nok vera eit kraftig system, som ikkje let seg hindra av is og anna elendigheit, so servoane kan eg nok berre gløyma. Lyktene bør vel ogso kun bevega seg når dei står på, og automatisk gå til nøytralstilling når dei blir avslegne. Det er forøvreg her snakk om langlys, so blending blir ikkje noko problem, ein blender jo ned for motgåande trafikk. (Og blender ikkje opp att før ein er på sida av motgåande bil. 8) )

Problemet blir nok å få til eit driftsikkert system, og få lyktene montert so stødig at dei ikkje vibrerer.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det er sikkert riktig at systemet bare bør være aktivt når lykene står på (eller kanskje helst bare når hovedlyset er slått på slik at de står riktig når en skifter fra nær til fjern?), det sparer mekanikken for stress når en bare er på kjørelys.

Du må jo ha et eller annet reguleringssystem her slik at utslaget på lyktene står i forhold til hjulstillingen, men det må du nok enten lage selv eller bruke noe annet enn modellfly servoer. Utfordringene er nok i hovedsak å finne og få plassert gode nok aktuatorer for lyktene, løse system for å få posisjonsinformasjon fra rattet, lage reguleringssystemet - og finne en måte å montere lyktene på som tåler masse is...

Og skal systemet være hydraulisk, elektrisk (mitt valg) eller trykkluft (tykkluft finnes jo ikke, da må en inn med en kompressor også..)

Spent på hva du finner ut...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

SM har jo hydrauliske svingende lykter, så noe av leamikken der vil vell kanskje være lettest å bruke? SM har jo DIRAVI, så... :)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

hydraulisk kobling er jo det kuleste, men to elektromotorer, 3 potensiometre, og to opamper er jo alt som skal til. ;) Potensiometre og opamper er tilnermet gratis, men du må få til en kobling fra rattstammen til det ene potensiometret, og fra de to elektromotorene til hvert sitt potensiometer. Det finnes motorer som har innebygde potensiometre. Ta et lite søk for å finne ut hvor kraftige de er. Hvis ikke er det jo ikke veldig vanskelig å integrere i en kraftig motor.

Meningen med dette er å bruke potensiometeret på rattstammen til å gi et signal om hvilken posisjon rattet har. Så bruker du potensiometrene på motorene til lyktene til å gi et signal om hvilken posisjon lyktene har, mens opampene styrer motorene til å vri potensiometrene på lyktene slik at de alltid står riktig. Du vil også trenge 4-5 motstander og kondensatorer til 20 øre stykket for å få riktig gain og fasemargin. Elektronikk er gratis/lett, leamikk og mekanikk er et sant helv... :-)



-elektro-m
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

n10516 wrote:Og skal systemet være hydraulisk, elektrisk (mitt valg) eller trykkluft (tykkluft finnes jo ikke, da må en inn med en kompressor også..)
Jo, me har trykkluft i motorrommet (reservehjulet :wink: ), men det vil jo då bli mykje etterfylling. :roll:

Det eg tenkte på var ikkje trykkluft, men luft. Todelt luftsylindar: To trekkspel plastflasker botn mot botn. Styringen beveger botnane slik at luft blir pressa ut av den eine flaska, og soge inn i den andre. Og same systemet framfor lyktene. (Kunne vel ogso brukt LHM i staden for luft, men det ville vel kunna bli for stor belastning på styringen om lyktene set seg fast.)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser du ikke vil ha det mekanisk, men et stag festet til skjoldet som styrer lufta mot bremseskiva ville vel være det enkleste?
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Ser du ikke vil ha det mekanisk, men et stag festet til skjoldet som styrer lufta mot bremseskiva ville vel være det enkleste?
Mvh
Jo, men det beveger seg jo ganske mykje opp og ned. Måtte vel finna ein plass som ikkje blir påvirka av fjøringen.
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Post by Fredrik »

Et tips kan jo være Hella dynawiev, det er svingbare ekstralykter, de benytter en slags G-måler, ikke helt ulik airbag computeren.

Fredrik
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det høres ut til å være det beste tipset hittil!

Fortell mer, Fredrik!


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply