Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

ingkogni2 wrote:Det gjør det... Vinduet i høyre døra må justeres da det ikke tetter skikkelig i bakkant...

IngKogni2
Hvis du finner ut hvordan du gjør det, så si fra, for det "suser i sivet" av samme årsak når Langskipet er ute på forblåste veier (en alt for hyppig foreteelse på disse kanter av landet). :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Å justere vinduene er ingen heksekunst. Du trenger en 10mm fastnøkkel og ei rundfil. :wink: :D Juster hellningen på den lille glideskinnen midt på døra. Må sannsyneligvis file hullene litt lenger. Så er det bare å prøve seg fram. :wink:
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

jonsto wrote:Å justere vinduene er ingen heksekunst. Du trenger en 10mm fastnøkkel og ei rundfil. :wink: :D Juster hellningen på den lille glideskinnen midt på døra. Må sannsyneligvis file hullene litt lenger. Så er det bare å prøve seg fram. :wink:
Mvh
Thanx!

Ut og kjøpe rundfil... :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Å justere vinduene er ingen heksekunst. Du trenger en 10mm fastnøkkel og ei rundfil. :wink: :D Juster hellningen på den lille glideskinnen midt på døra. Må sannsyneligvis file hullene litt lenger. Så er det bare å prøve seg fram. :wink:
Mvh
Det er vel disse hullene:
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
jonsto wrote:Å justere vinduene er ingen heksekunst. Du trenger en 10mm fastnøkkel og ei rundfil. :wink: :D Juster hellningen på den lille glideskinnen midt på døra. Må sannsyneligvis file hullene litt lenger. Så er det bare å prøve seg fram. :wink:
Mvh
Det er vel disse hullene:
Image
Hull D og E. Det er kun herfra du kan bestemme hvor rett vinduet kommer opp.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Inkognito - du sa du hadde fikset sentrallåsen, styreboksen til den ligger foran gearsangen? Hvordan sjekket / fikset du det? (min virker heller ikke) :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Jeg gjettet og så henta jeg meg en annen styreboks fra en av de 7-8 andre CX'ene som står rundt her og ikke er i bruk... Det var klikkelyd i boksen når jeg låste/låste opp bilen, men kom ikke støm ut fra boksen...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by ingkogni2 »

På tide å vekke denne tråden litt igjen...

Har tatt av dørtrekket på Turboen nå. Det som er problemet med vinduet er at det går ned rett, og så bikker det framover på tur opp og kommer ut av sporet oppe... Starta med at det ikke tetta, men det er altså blitt mye verre... om jeg kjører vinduet litt ned, så kan jeg ta tak i det og bikke det fram. Virker som om noe er knekt eller løsna, for jeg kan ikke skjønne at feil justering på de hullene som Jon snakker om kan gjøre at vinduet er løst...

Har pella sund ei Serie 2-dør også for å ha noe og se etter og evt ta deler fra...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by ingkogni2 »

ingkogni2 wrote:På tide å vekke denne tråden litt igjen...

Har tatt av dørtrekket på Turboen nå. Det som er problemet med vinduet er at det går ned rett, og så bikker det framover på tur opp og kommer ut av sporet oppe... Starta med at det ikke tetta, men det er altså blitt mye verre... om jeg kjører vinduet litt ned, så kan jeg ta tak i det og bikke det fram. Virker som om noe er knekt eller løsna, for jeg kan ikke skjønne at feil justering på de hullene som Jon snakker om kan gjøre at vinduet er løst...

Har pella sund ei Serie 2-dør også for å ha noe og se etter og evt ta deler fra...

IngKogni2
Nå har jeg tatt ut hele leamikken og glasset og alt.... Fikk meg en over fingrene av den fjæra som sitter inni der også :oops: .

Har montert alt sammen sånn som det se ut, men kan ikke kjenne noen slakk annet en det jeg vil tro skal være normalt...

Tror jeg skal prøve å sette alt sammen igjen og så justere så langt jeg får til... Tar ikke sjangsen på å styre så mye at jeg ikke får det sammen igjen før treffet...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by ingkogni2 »

ingkogni2 wrote:
ingkogni2 wrote:På tide å vekke denne tråden litt igjen...

Har tatt av dørtrekket på Turboen nå. Det som er problemet med vinduet er at det går ned rett, og så bikker det framover på tur opp og kommer ut av sporet oppe... Starta med at det ikke tetta, men det er altså blitt mye verre... om jeg kjører vinduet litt ned, så kan jeg ta tak i det og bikke det fram. Virker som om noe er knekt eller løsna, for jeg kan ikke skjønne at feil justering på de hullene som Jon snakker om kan gjøre at vinduet er løst...

Har pella sund ei Serie 2-dør også for å ha noe og se etter og evt ta deler fra...

IngKogni2
Nå har jeg tatt ut hele leamikken og glasset og alt.... Fikk meg en over fingrene av den fjæra som sitter inni der også :oops: .

Har montert alt sammen sånn som det se ut, men kan ikke kjenne noen slakk annet en det jeg vil tro skal være normalt...

Tror jeg skal prøve å sette alt sammen igjen og så justere så langt jeg får til... Tar ikke sjangsen på å styre så mye at jeg ikke får det sammen igjen før treffet...

IngKogni2

Da var vinduet kommet inn i døra og, etter mye plunder og bannskap, også hjulene på armene kommet i sine respektive skinner. Smurte opp hele sulamitten så nå glir det kjempelett også... Tror tørrgåtte skinner er årsaken til at man må file opp justeringen. Jeg måtte gjøre det og det funka (selv om jeg ikke trodde det skulle det i sta :oops: ). Eneste dumme jeg gjorde var at jeg smurte FØR jeg monterte inn leamikken og ruta... Ruta er fulla av fettflekker med fingeravtrykk i, så neste gang smører jeg opp mens det står inni døra...

Da er neste operasjon å finne ut hvorfor det pluttselig ikke er lyd i høytaleren.... Har vært til og fra før. Misstenker at kablene er knekt i døråpningen...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by jonsto »

Og så er det en hvit/blank plastdings i forkant som må være der!
Å smøre litt er bestandig lurt. ;-) Spesielt på skinnene som hjulene fra "saksa" (armene) glir på.
Håper du finner ut av høytalerne. Blir trist å kjøre sørover uten stereo.
Snakkes på Kongsberg.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by ingkogni2 »

Den hvite plast-dingsen bytta jeg. Den hadde noen skader som følge av avsporing... dessuten så så det ut som det mangla noe på den som sto på...inni sporet der ruta skal ligge var det to svarte dingser (lange). Så ut som om dem har til hensikt å fore opp.... Kom fra en Serie-2, så kan være derfor...

Det blei no bra i allefall... Nå er det bare å montere dørtrekket igjen, men det blir i mårra, for har tenkt å feilsøke litt mere på høytaleren....
Og så må jeg avfette vinduet. Ser ikke ut... :mrgreen:

Hvor mye er det normalt å file? jeg filte 5-6 mm... Syns det var mye... Den var justert til å stå ca midt i sporet, så flytta den vell ca 8-9 mm totalt....

Hadde grua meg lenge til den dagen jeg måtte byne å mekke på vindusheis, men det var ikke så ille som jeg hadde trodd når jeg bare fant ut at det sto spenn på ting inni der... Og så er det som sagt ikke noe sjakktrekk å smøre før man monterer sammen, og så er det smart å være to personer når man skal montere det sammen... Jag var aleina, og brukte mye tid på å finne ut hvordan jeg skulle klare å hekte ruta på skinnene og spenne opp lemaikken og ungå å kile fast ruta og ikke grise for mye...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by jonsto »

Å være to er ikke så dumt. Å være alleine er en utfordring, men en større tilfredstillelse når det er i orden. ;-)
Hvor mye en må file varierer med hvor mye slitasje det er på selve leamikken, og ikke minst på plastkulene som går i skinna. Når du kan nappe de ut av skinna er de for mye slitt.
Men bare vent til du må skifte/flytte over den skinna som sitter på selve glasset. Da har du en utfordring da. :roll: :mrgreen: :mrgreen:
OT: Skulle du overnatte i Trondheim eller noe? I så fall når?
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by ingkogni2 »

jonsto wrote:Å være to er ikke så dumt. Å være alleine er en utfordring, men en større tilfredstillelse når det er i orden. ;-)
Hvor mye en må file varierer med hvor mye slitasje det er på selve leamikken, og ikke minst på plastkulene som går i skinna. Når du kan nappe de ut av skinna er de for mye slitt.
Men bare vent til du må skifte/flytte over den skinna som sitter på selve glasset. Da har du en utfordring da. :roll: :mrgreen: :mrgreen:
OT: Skulle du overnatte i Trondheim eller noe? I så fall når?
Mvh
SÅ slitt var det i allefall ikke... Prøvde flere ganger om jeg klarte å presse kulene inn midt på skinna...

Når den skinna på glasset er gåent så hiver jeg skiten og tar et annet glass :wink: .

OT: Skal kjøre Sverige neddover pga meldt drittvær stort sett hele veien ned til fylkesgrensa til nordtrøndelag (skulle bli minusgrader og snø her i morgen :D )... Planen er å starte iløpet av mårradagen (Lørdag).

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Vindusheiser, 85 GTI Turbo

Post by seggan »

Holder på å skifte til nye ruter, fra Surnadal :D

Men, etter å ha fått den i rett spor, bikker ruta framover. Justert skruene, men den vil ikke holde seg på plass.

Skal det være noe inni sporet ???


DESPERAT :evil: :roll: :twisted:
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
Post Reply