Død motor igjen

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Død motor igjen

Post by Tjensen »

Periodevis død motor, eventuelt motor som starter men slukker igjen, eventuelt som startet og går en tid. Vart et par år og dermed har jeg antydet at det stort sett har vært borte. Nå var det NAF og midt i veikryss i Bergen og vi fant null strøm til tenning, dvs coilene manglet +12 volt. En jukseledning, så kom jeg hjem. Skal gå over ledninger, men kommer antagelig til å legge en +12 volt rett fra batteriet via et rele og så finne en pluss i nærheten som kommer via tenningslåsen. Noen meninger ?

Ellers har jeg fikset tre hydralikklekkasjer og limt sammen gass-staget med superlim i løpet av ferien
CX Turbo 1 1985
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

vi fant null strøm til tenning, dvs coilene manglet +12 volt
Tenningslåsen eller sikringsboksen??
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Eller kjør diesel! Nesten ikke no el. på motor! :D
har masse Citroèn:-)
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Og igjen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HJELP

Post by Tjensen »

Jeg har lagt opp 12volt rett fra batteriet, styrt av strøm jeg fant som følger tenningen via et rele. Funket utmerket og feilen var borte. Men mens jeg testet og pakket sammen ble bilen gradvis tungstartet og trengte gasspedal og tid for å starte. Og nå er den helt død igjen.

Har målt og sjekket, bensinpumpen går, coilene får strøm. Skal sjekk alt elektrisk og kjøpe tenningslampe i dag. Og håpe det beste ....

CX Turbo 1 1985
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Hvordan det gikk /oppskrift på forbedring

Post by Tjensen »

Den siste feilen bare nektet å kommet tilbake. 120 mil i helga uten problemer !! Så feilen får hvile så lenge som mulig. Uansett :

-Ved å legge en ledning rett fra batteriet til coilene, styrt av et rele, økte coilspenningen med ca 0,5 volt og ble nok mer stabil. Motoren går MERKBART jevnere og roligere ved alle turtall og bensinforbruker falt en desiliter på mila. Anbefalt forbedring, men for meg var det særlig nødvendig pga slitten tenningslås og et eller annet brudd et sted som skapte stopp og tull med ujevne mellomrom.
CX Turbo 1 1985
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Ikke lett ! Noen tips

Post by Tjensen »

Feilen viser seg igjen, plutselig stopp midt i tunnell. Pinlig.

Det ser slik ut

Bilen kutter rett ut, helt død. Ingen tenning, antagelig også blokkert bensintilførsel. Starter fint igjen hver gang og går noen sekunder. Starter og går fint igjen etter en tid eller etter en dag, dsv etter avkjøling (?)

Det har skjedd 3 ganger : 1 gang med bruk av motorvarmer, to ganger etter kjøring i rushkø (dvs varmt motorrom !!!)

Er det noen elektriske komponenter som ligger slik til at da kan være følsomme for varme i motorrom, men ikke når motoren ellers er varm, , og som kan forårsake at motoren kubber når det skal over på normal drift etter start ? ?
CX Turbo 1 1985
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har du lest historien i gasskula i fjor? med rust i tanken tett bensinfolter og pumpe? Synes kanskje det likner litt på dine symptomer, hvis jeg husker rett?
har masse Citroèn:-)
Helge MS

Post by Helge MS »

har fått tips om at det er et ektra rele på tidlige turbo.. ved siden av det blå... men mulig det kun er serie 2 biler det gjelder.... brudd her gir stans...


H.
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Takk for tips !

Post by Tjensen »

Jeg skal sjekke og bytte releet uansett, det vrimler av udokumenterte releer og ledningsspaghetti. Jeg har ikke hatt feilen igjen på mange uker og har legt den nye strømmen til tenninga via en sikring også... Den eneste elektriske komponenten som står slik at den kan bli særlig varm av motorvarmer og for varmt motorrom er temperaturføleren til blokken, den som gir signal til injection-systemet. Den ble byttet i 2000. Kan den stoppe motoren ?

Ellers har jeg vært på Voss igjen (Voss bilservice) De er gode på CX, fikset til og med avløpet fra soltaket som ingen ellers har fått til, samt nytt kjøttbein/motorfeste avd en nye typen og nye låser hele veien et etc
CX Turbo 1 1985
Post Reply